Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

A Renault F–1 Team - Félidőben teljes siker

Akár az évszakok, úgy váltják egymást a ranglista élén a Forma–1-es istállók

Sikerek, szabályok

Világbajnoki formában: Fernando Alonso az első félszezon kilenc futamából hatot megnyert az R26-ossal
Világbajnoki formában: Fernando Alonso az első félszezon kilenc futamából hatot megnyert az R26-ossal

Másfél évtizeddel ezelőtt még a Williams számított a száguldó cirkusz húzóerejének, majd az 1990-es évek végén a McLaren vette át tőle a stafétát, 2001-től a Ferrari dominált, tavaly pedig a Renault került a csúcsra. Flavio Briatore öt év alatt a nulláról építette fel ezt a csapatot, amely 2005-ben mind a konstruktőri, mind az egyéni világbajnoki címet megszerezte. A sárga-kékek az idén a hatékony és szép R26-ossal folytatják a remeklést.

Öt éve tartó alapos munka gyümölcse, hogy a kék-sárgák látszólag megdönthetetlenül uralják a pályákat 2006-ban. Az évad első felében megtartott kilenc versenyből hetet a Renault nyert meg, a címvédő Fernando Alonso hat, Giancarlo Fisichella pedig egy diadallal vette ki a részét a sikerekből. A Renault immár másfél éve tartó szárnyalásának alapjául ugyanaz a személyzeti és technikai állandóság szolgál, ami a bevezetőben felsorolt csapatok sikereinek a melegágya is volt. Briatore hangulatember, aki képes egyik óráról a másikra teljesen más szemüvegen keresztül nézni a világot. Kemény kézzel bánik beosztottaival, mégis mindenki neki, illetve vele akar dolgozni, mert helyükön kezeli az alapvető értékeket: sohasem magát tolja előtérbe, hanem az egységes csapatként elért sikereket jutalmazza.

A 2006-os évadra elsősorban a motorok felépítésén – ezáltal a teljesítményén – hajtott végre módosításokat a Nemzetközi Autós Szövetség. A tízhengeres hajtóművek helyett érkeztek a V8-asok, melyeknek hengerűrtartalma 3 literről 2,4 literre csökkent. Hengerenként két-két szívó-, illetve kipufogószelep használható, a hengersorok távolságát 106,5 mm-ben, a furatot 98 mm-ben maximálták. A főtengely alvázhoz viszonyított magasságát, ezáltal a motor tömegközéppontját 58 mm-ben határozták meg a szabálykönyvben. Öt százalékban rögzítették a magnéziumöntvény-alapú motorblokkhoz felhasználható drága „egzotikus fémek” (berillium, irídium, rénium) részarányát, a motoroknak pedig legalább 95 kilósoknak kell lenniük.

Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Újítások, remények

Csak a Renault-nál fejlesztik külön országban és üzemben a kasztnit meg a motort. A képen az enstone-i aerodinamikai részleg munkatársai vizsgálják az 1:2 méretarányú modell tulajdonságait
Csak a Renault-nál fejlesztik külön országban és üzemben a kasztnit meg a motort. A képen az enstone-i aerodinamikai részleg munkatársai vizsgálják az 1:2 méretarányú modell tulajdonságait

Ez a sok újítás gyors és hatékony megoldásokat kívánt valamennyi F–1-es tervezőtől. Kihívás volt a csapat mérnökei számára, hogy a 72 fokos hengerszögű tízhengerest úgy alakítsák át az új szabályok által megkövetelt 90 fokos V8-assá, hogy ezzel ne keltsenek túl nagy vibrációt a motortérben, és ne veszítsék el a motor „élét”, kitűnő vezethetőségét. Nos, Fisichella bahreini kiesését leszámítva eddig 18 rajtból tizenhétszer célba értek az R26-osok, sőt minden alkalommal pontot is szereztek! Hasonló teljesítményre csak a Ferrari volt képes, jóval kisebb ponthatékonysággal.

Az idei versenyszezon során a Renault R26 éppen úgy a gyorsaság, a kiszámíthatóság és a megbízhatóság szinonimájává vált, mint néhány esztendővel korábban a Ferrari modelljei. Az elülső felfüggesztésnél maradt az egyedi, 2005-ben már bevált V-könyök megoldás, amely oly módon rögzíti az alsó lengőkarokat az orr fordított cápauszony alakú nyúlványához, hogy a lehető legkevesebb káros légörvény keletkezzen az alváz alatt. Elmélyült aerodinamikai kutatásokról árulkodnak az R26 elülső és hátsó légterelői is: elöl immár minden pályán duplafedeles szárnyat használnak, míg a hátsó elem sajátossága a közepén elvékonyodó, két oldalán kiszélesedő szárnypanel. Sikerrel – meghibásodás nélkül – mutatkozott be a Renault első hétfokozatú félautomata váltója, amelynek titánöntvény házát a hátsó tengely vonalában, közvetlenül a motor végében helyezték el. A mérnökök számára mégis a korábbi tízhengeresnél kisebb (rövidebb és alacsonyabb) V8-as hajtómű elhelyezése jelentette a legnagyobb kihívást, de elegánsan oldották meg a feladatot. A megrövidült hajtómű miatt tovább csökkenthették a motorburkolat hoszszát, fontos helyet nyerve az autóról leváló légörvények kordában tartásához szükséges kiegészítő légterelőknek. Ezzel együtt érdekes módon nem csökkentették az autó tengelytávját.

Világbajnoki formában: Fernando Alonso az első félszezon kilenc futamából hatot megnyert az R26-ossal
Világbajnoki formában: Fernando Alonso az első félszezon kilenc futamából hatot megnyert az R26-ossal

Az R26 hűtő-motor-váltó egysége a korábbiaknál is kompaktabb lett. Ez szabad szemmel is lemérhető azon, hogy a versenyautó két oldaláról szinte eltűntek a hűtődobozok. Helyüket két erős konzol vette át, amelyeknek elsődleges funkciójává a hűtőradiátor elrejtése helyett az oldalirányú ütközésvédelem, valamint a hátsó kerekekhez érkező menetszél helyes irányba terelése vált. A Renault-t egyetlen cél motiválta, amikor 2001-ben az F–1-be való visszatérés mellett döntött: öt motorgyártóként (a Williamsnek) elért vébécím után saját csapattal is meg akarta nyerni a konstruktőr-világbajnoki címet. Ez a vágy 2005-ben beteljesült, s a bajnoki címek által keltett önbizalomra, no meg a kiváló mérnöki és versenyzői teljesítményre alapozva a sárga-kékek az idén a legjobb úton haladnak a duplázás felé. Jóllehet, Alonso az év végén távozik, de a Renault – a szükséges erkölcsi és pénzügyi támogatás ismeretében – még évekig meghatározó „artistája” lesz a száguldó cirkusznak.

Simon István

Az Autó2 újság 2006/8. számában megjelent cikk online-ra szerkesztett változata

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás