Hírek
A Mazda kettőshajtású autója Japánban már az utcákon
Mazda lízingelésre bocsátja új hidrogén-benzinüzemű járműit. A cég a hidrogénüzemű autó gondolatával már az 1991-es Tokiói Autószalon óta foglalkozik. Ekkor mutatták be a HR-X modellt
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A mostani RX-8 Hydrogen RE megörökölte elődjétől a wankel motort, de ez a modell kapott még egy 110 literes hidrogén tartályt is a 61 literes benzin tartálya mellé. Így hatótávolsága összesen 650 kilométerre nőtt. Az RX-8-as csupán hidrogénnel 100 kilométer megtételére képes. Ha ez elfogy, a rendszer automatikusan benzin üzemre vált. A benzinről hidrogénre való váltás, már nem megy ilyen egyszerűen, mivel azt mindenféleképpen álló helyzetben kell megtenni.
Világegyetemünk 75%-át kitevő hidrogén gázt 350 bar nyomással préselik a tartályába, ahonnan a beömlőcsatornákban, valamint a szívócsőben elhelyezett injektorokon keresztül jut a motorba. A vezető természetesen maga választhatja meg, hogy melyik üzemanyag hajtsa járművét, hiszen pont ez a „dual-fuel” rendszer lényege. Ezeket az RX-8 modelleket automata váltóval, fogyasztást csökkentő gumikkal, és kipufogógáz-visszavezető rendszerrel szerelik, így az autó maximálisan környezetbarát és takarékos.
A Mazda véleménye szerint az üzemanyagcellás autók még nem kellőképpen érettek arra, hogy a mindennapokban használjuk. Bár az üzemanyag cella kétségtelen előnye a nagyobb teljesítmény, és a nulla NOx emisszió, gyártása sokkal költségesebb, mint a belsőégésű hidrogén hajtású motoré. Ez betudható a bonyolultabb hajtásláncnak, valamint a költséges beépítésnek. Az üzemanyagcella és a belsőégésű hidrogén motor közti különbség az, hogy amíg az üzemanyagcellák kémiai reakció során elektromos áramot termelnek, addig a belsőégésű motor egyszerűen „elégeti” a hidrogént ugyanúgy, ahogy a benzint is. Az árkülönbséget a lízingelési díj is példázza, ami az RX-8 Hydrogen RE esetében 2900 Euro körül van, ez egy üzemanyagcellás modellnél majd a duplájára rúg.
Akiknek fontos a teljesítmény azoknak se kell félniük, hiszen az autóban megmaradt az eredeti motor, amely benzin üzemben továbbra is 210 lóerős, míg ugyanez a motor hidrogén üzemben csak 109 lóerőt teljesít. A Mazda nagy reményeket fűz új autócsodájához, véleményük szerint a „dual-fuel” rendszer szavatolja, hogy a vezetőnek ne kelljen amiatt aggódnia, hogy olyan helyen ürül ki hidrogéntartálya ahol nem talál hidrogéntöltő állomást.
Arra, hogy ez a modell mindenki számára elérhető legyen, egyelőre még várni kell. A japán autógyártó, egyelőre csak japán vállalatok és önkormányzatok részére bocsátja lízingelésre a speciális RX-8-ast.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...