2009. március 16. hétfő, 00:52
A DTM-versenyek világa - Közös nevezők
Az izgalmas versenyhétvégékre hajtó DTM-ben nem bízzák a véletlenre a forró hangulatot: a minél szorosabb harcok érdekében szigorú versenyszabályzat szavatolja az autók hasonló műszaki jellemzőit, ezzel a látványosságot is.
|
 | |
|
A Le Mans győztes Manuel Reuter igyekszik az Opelt minél jobb helyezésre vinni. Az autók reklámfelületeit világcégek vásárolják | |
|
Minél távolabbról nézzük, annál inkább elhihetjük, hogy van némi közük a DTM (Német Túraautó Bajnokság) versenyautóinak a szériamodellekhez. Közelebbről már látható, hogy nemcsak laposabbak az utcaiaknál, más jellemzőik is eltérnek; néhány apróságot nem számítva, semmi közük hozzájuk. A korábbi túraautókat ismerve hihetetlen, hogy csupán az eredeti karoszszériákra emlékeztető, de méreteikben mégis más, szénszálas kompozit műanyag héjak, valamint az azokon feszülő fényszóró- és hűtőrács matricák, vagy egyes daraboknál a kissé kimunkáltabb frontrészek utalnak a donormodellekre. Meghökkentő azonban, hogy a szigorú versenyszabályzat eredményeként a különböző márkák versenyautói technikájukban alig különböznek.
Az
|
|  |
|
A motorokat az optimális súlyelosztásért alaposan hátratolják, így kerül hátrébb a vezetőülés is. A szabályzat szerint a hajtást csakis a hátsó kerekek kaphatják, a gumikat mindenkinek a Dunlop szállítja | |
|
utcai változatokhoz képest alaposan hátratolt motor esetében rögtön kikötik, hogy a legfeljebb 4 literes V8-as két hengersorának 90 fokban kell állnia, hengerenként legfeljebb négy szeleppel zongorázhat, a levegőt pedig két, legfeljebb 28 milliméter átmérőjű szűkítőn keresztül szívhatja. A motorelektronikák közösek, a csapatok amúgy sem igen nyúlhatnak a motorokhoz, két benevezett autó egy évben hármat használhat. A kuplungolást csak induláskor igénylő, egyébként le-fel tologatható váltók ugyan cserélhetők év közben, de a csakis Hewland vagy X-trac márkájú egységek áttételeihez nem lehet nyúlni az évadban, mindössze az elpusztítottakat lehet újra váltani.
Noha a futómű tekintetében nincsenek korlátozások, a formula-autókból ismerős, teljesen független lengőkarrendszerek is hasonlók. A karbonszálas féktárcsákat, a betéteket és a féknyergeket is közös beszállító adja, a menetbiztonsági elektronikákat és az ABS-t egyaránt tiltja a szabályzat. A 265 milliméter széles, keményen peres gumikat egységesen a Dunlop szállítja, száraz időben slick-, esőben mintás abroncsok kerülnek a 18 colos alukerekekre.
|
 | |
|
Az alibi lámpát és hűtőmaszkot hordó, csupán aerodinamikai és reklám elemként funkcionáló orr részek néhány mozdulattal pattinthatók le az autók orráról | |
|
A reteszes, gyakorlatilag a komplett orr-részt jelentő motorházfedélhez hasonlóan az oldalajtók is könynyedén leakaszthatók, ugyanakkor nyithatók is. A vaskos bukócsövekkel védett utascella hosszában középre tett kagylóülésébe a bekúszást a kormány Forma–1- szerű kipattinthatósága segíti. A szintén egységes – Bosch – fedélzeti elektronika a volánról dirigálható, a sofőröket ugyan folyadékkristályos kijelző tájékoztatja egy sor információról menet közben, de a box felé tiltott az adatok továbbítása.
A szabályokból logikusan következik, hogy a versenyzésben kulcsszerepe van az autók tömegének és aerodinamikai kialakításának.
|
|  |
|
Egy kis futam közbeni lökdösődés az augusztus végi hollandiai, zandvoorti versenyen | |
|
A versenybírák azonban ezekben sem adnak szabad kezet: a hátsó szárny ak egységesek, az autók egyéb, csapatonként kötelezően egyező külső alakját legfeljebb az évadot megelőző 8 napig lehet módosítani, az autók súlya a teljes menetfelszerelésbe öltöztetett pilótával együtt nem lehet kevesebb 1050 kilogrammnál.
Így aztán cseppet sem meglepő a könnyedén egy bolyban maradó autók szoros és izgalmas, a szervezők által egyre több pályára és országba vinni kívánt versenye. Az idén Avignon és Isztambul pályáival kiegészülve már tíz helyszínen folyt a versengés. Lehet, hogy egyszer a Hungaroringen is csodálhatjuk az utcaivá maszkolt formula-autókat? Akkor újra látnánk a Forma–1 nemrég még neves versenyzőit is, Häkkinent, Frentzent, Alesit, McNish-t akik profi éveiket hoszszabbítják, versenyenként a lelátókon tízezrek, a tévék előtt pedig milliók örömére.
Kép és szöveg: Katona Mátyás
Az Autó2 újság 2005/11. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
comments