Újautó

2004. május 29. szombat, 10:32

Tesztnapló: Ford Focus C-MAX 1.8 Trend - Családi alapon

A Ford egyterűje már nem a mai Focus szerkezetét, hanem az év végére ígért második generációét használja.

 

A vonalvezetés kevéssé busszerű, az ablaktörlők
hatásosak, de nagy felületet hagynak vizesen

A C-MAX a konszernrokonok padlólemezére és futóművére épül; a Mazda3-asba és a Volvo S40/V50 sorozatába is beépített elemek egyidejűleg már az új Focuséi is. Az elöl-hátul segédvázas felfüggesztések közül különösen a hátsó, teljesen független, oldalanként négylengőkaros rendszer lóg ki a kategóriában ma általános csatolt szerkezetek közül. A C-MAX másik különlegessége, hogy nem próbál hat-hét utasnak kényelmet nyújtani, a cél négy vagy legfeljebb öt ember komfortos szállítása.

Karosszéria, utastér

A visszafogott megjelenésű külső konzervatív vonalú, de az átlagnál jóval igényesebb anyagokat felvonultató belsőt fog körbe. A kidolgozás pontos, az illesztések szépek, egyenletesek. Az új műszerpult sok pakolórekeszt is rejt, a középkonzolra emelt váltókar előtt mély „gödörbe”, az utas előtt fedeles tárolóba rámolhatunk. A kesztyűtartó átlagméretű, a térképzsebek azonban kifejezetten mélyek, akárcsak az elülső középső kartámasz doboza. Az elülső ülések határozott oldaltartásúak, de nem kényelmetlenek, még az ülőlap is kellően hosszan támasztja alá a vezető combjait.

A műszerpult a jelenlegi Focusénál letisztultabb vonalú, a kidolgozás pontos. Jó ötlet az utas előtti hosszú pakolórekesz

Az alapáras magasságállítással jól eltalálható üléshelyzetből kényelmesen áttekinthető a csupa üveg karosszéria. A hátul utazóknak szinte semmilyen pakolási lehetőség nem jár, cserébe asztalok hajthatók ki az elülső üléstámlákból. A hátsó lábtér alaphelyzetben is méretes, de a „kanapé“ háromszemélyességét megszüntetve, a keskeny középső ülésrészt felhajtva még tovább növelhető. A két szélső ülés ilyenkor átlósan hátratolható, hatalmassá bővítve a lábak helyét, ugyanakkor négyszemélyessé csökkentve az utasteret, és valamelyest a csomagok egyébként méretes teréből is lecsípve. Az ülésrészek csak a véghelyzetekben rögzíthetők, a közbenső akadópontok hiányoznak. A háromrészes hátsó pad előredönthető, elemei egyenként kiemelhetők.

Motor, erőátvitel

Az 1,8-as Duratech-motor nem újdonság. A C-MAX a várakozások ellenére még nem a Mondeóban bemutatott közvetlen befecskendezéses SCI-erőforrást kapta. A hagyományos üzemanyag-ellátású motor csupa könnyűfém szerkezetű, és mindössze 120 lóerős teljesítménye ellenére könnyedén viszi az üresen is több mint 1300 kilós egyterűt. Fordulatszám-kedvelő viselkedéséhez jól illik a szűkre fokozott és nagyon pontosan kapcsolható ötfokozatú kéziváltó. A jó hangszigeteléssel egyáltalán nem zavaró, hogy autópályán 4000/perc körül forog a főtengely.

Vezetés, menettulajdonságok

A karosszéria nagy üvegfelületei ellenére a bal elülső oszlop zavar kanyarodáskor, és a hátsó fejtámlák miatt a tolatás sem egyszerű faladat. Az előre és oldalra jó kilátás ellenére baj, hogy a külső visszapillantók nem aszferikusak. A kategóriában szokásosnál jóval igényesebb futóművel a magas felépítés ellenére nagy kanyarsebességek engedhetők meg, a minden keréken tárcsás fékrendszer még teljes terheléssel is hatásos. A rezzenéstelen egyenesfutású és elektrohidraulikus szervokormánya ellenére az útról minden helyzetben elegendő visszajelzést küldő felfüggesztés hangolása kényelmes, kanyartulajdonságai semlegesek. A szélzaj még nagy sebességnél is csekély.

Műszaki adatok

Soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve, két felülfekvő lánchajtású vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1798 cm3, furat 83 mm, löket 83,1 mm. Teljesítmény: 120 LE/88 kW (6000/ min). Nyomaték: 166 Nm (4000/ min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-futómű segédvázon, hátul segédalvázas, oldalanként négy-lengőkaros független felfüggesztés. Elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 460–1620 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hossz x szélesség x magasság: 4335x 1825×1560 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1345/1855 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,8 s. Végsebesség: 195 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,7/5,6/ 7,1 l/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km.
Ára: 4 985 000 Ft

Felszereltség

A középső lépcsőt jelentő Trend-szinthez alapáras a négy légzsák, a blokkolásgátló, a fékasszisztens, a balesetkor kiakadó pedálsor, a CD-s rádió, a manuális légkondi, a távirányítós központi zár, a két elülső ablak és a külső tükrök elektromos mozgatása, az Isofix-gyerekülésrögzítés, a magasságállítós vezetőülés és a fedélzeti számítógép is.

Költségek

A C-MAX-szal átlagos gyakorisággal, 20 000 kilométerenként kötelező szervizbe járni, garanciája kilométer-korlátozás nélkül két évre szól, a rozsdagarancia 12 év. Az assistance-szolgáltatás a jótállás teljes időtartamára érvényes, az autó értéktartása várhatóan kicsivel átlag feletti lesz.

Előnyei

Hátrányai

+ Jól variálható utastér
+ Jó kidolgozás
+ Komfortos rugózás
+ Tágas csomagtér
+ Dinamikus menetteljesítmények
+ Pontos sebességváltó
A külső visszapillantók nem aszferikusak
A hátsó fejtámlák zavarnak a tolatásban
Túl széles A-oszlop
Hátul kevés pakolóhely
Akadópontok nélküli hátsó ülésmozgatás

Az Autó2 újság 2004/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás