Újautó
Tesztnapló: Ford Focus C-MAX 1.8 Trend - Családi alapon
A Ford egyterűje már nem a mai Focus szerkezetét, hanem az év végére ígért második generációét használja.
A C-MAX a konszernrokonok padlólemezére és futóművére épül; a Mazda3-asba és a Volvo S40/V50 sorozatába is beépített elemek egyidejűleg már az új Focuséi is. Az elöl-hátul segédvázas felfüggesztések közül különösen a hátsó, teljesen független, oldalanként négylengőkaros rendszer lóg ki a kategóriában ma általános csatolt szerkezetek közül. A C-MAX másik különlegessége, hogy nem próbál hat-hét utasnak kényelmet nyújtani, a cél négy vagy legfeljebb öt ember komfortos szállítása.
Karosszéria, utastér
A visszafogott megjelenésű külső konzervatív vonalú, de az átlagnál jóval igényesebb anyagokat felvonultató belsőt fog körbe. A kidolgozás pontos, az illesztések szépek, egyenletesek. Az új műszerpult sok pakolórekeszt is rejt, a középkonzolra emelt váltókar előtt mély „gödörbe”, az utas előtt fedeles tárolóba rámolhatunk. A kesztyűtartó átlagméretű, a térképzsebek azonban kifejezetten mélyek, akárcsak az elülső középső kartámasz doboza. Az elülső ülések határozott oldaltartásúak, de nem kényelmetlenek, még az ülőlap is kellően hosszan támasztja alá a vezető combjait.

A műszerpult a jelenlegi Focusénál letisztultabb vonalú, a kidolgozás pontos. Jó ötlet az utas előtti hosszú pakolórekesz
Az alapáras magasságállítással jól eltalálható üléshelyzetből kényelmesen áttekinthető a csupa üveg karosszéria. A hátul utazóknak szinte semmilyen pakolási lehetőség nem jár, cserébe asztalok hajthatók ki az elülső üléstámlákból. A hátsó lábtér alaphelyzetben is méretes, de a „kanapé“ háromszemélyességét megszüntetve, a keskeny középső ülésrészt felhajtva még tovább növelhető. A két szélső ülés ilyenkor átlósan hátratolható, hatalmassá bővítve a lábak helyét, ugyanakkor négyszemélyessé csökkentve az utasteret, és valamelyest a csomagok egyébként méretes teréből is lecsípve. Az ülésrészek csak a véghelyzetekben rögzíthetők, a közbenső akadópontok hiányoznak. A háromrészes hátsó pad előredönthető, elemei egyenként kiemelhetők.
Motor, erőátvitel
Az 1,8-as Duratech-motor nem újdonság. A C-MAX a várakozások ellenére még nem a Mondeóban bemutatott közvetlen befecskendezéses SCI-erőforrást kapta. A hagyományos üzemanyag-ellátású motor csupa könnyűfém szerkezetű, és mindössze 120 lóerős teljesítménye ellenére könnyedén viszi az üresen is több mint 1300 kilós egyterűt. Fordulatszám-kedvelő viselkedéséhez jól illik a szűkre fokozott és nagyon pontosan kapcsolható ötfokozatú kéziváltó. A jó hangszigeteléssel egyáltalán nem zavaró, hogy autópályán 4000/perc körül forog a főtengely.
Vezetés, menettulajdonságok
A karosszéria nagy üvegfelületei ellenére a bal elülső oszlop zavar kanyarodáskor, és a hátsó fejtámlák miatt a tolatás sem egyszerű faladat. Az előre és oldalra jó kilátás ellenére baj, hogy a külső visszapillantók nem aszferikusak. A kategóriában szokásosnál jóval igényesebb futóművel a magas felépítés ellenére nagy kanyarsebességek engedhetők meg, a minden keréken tárcsás fékrendszer még teljes terheléssel is hatásos. A rezzenéstelen egyenesfutású és elektrohidraulikus szervokormánya ellenére az útról minden helyzetben elegendő visszajelzést küldő felfüggesztés hangolása kényelmes, kanyartulajdonságai semlegesek. A szélzaj még nagy sebességnél is csekély.
Műszaki adatok
Soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve, két felülfekvő lánchajtású vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1798 cm3, furat 83 mm, löket 83,1 mm. Teljesítmény: 120 LE/88 kW (6000/ min). Nyomaték: 166 Nm (4000/ min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-futómű segédvázon, hátul segédalvázas, oldalanként négy-lengőkaros független felfüggesztés. Elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 460–1620 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hossz x szélesség x magasság: 4335x 1825×1560 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1345/1855 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,8 s. Végsebesség: 195 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,7/5,6/ 7,1 l/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km.
Ára: 4 985 000 Ft
Felszereltség
A középső lépcsőt jelentő Trend-szinthez alapáras a négy légzsák, a blokkolásgátló, a fékasszisztens, a balesetkor kiakadó pedálsor, a CD-s rádió, a manuális légkondi, a távirányítós központi zár, a két elülső ablak és a külső tükrök elektromos mozgatása, az Isofix-gyerekülésrögzítés, a magasságállítós vezetőülés és a fedélzeti számítógép is.
Költségek
A C-MAX-szal átlagos gyakorisággal, 20 000 kilométerenként kötelező szervizbe járni, garanciája kilométer-korlátozás nélkül két évre szól, a rozsdagarancia 12 év. Az assistance-szolgáltatás a jótállás teljes időtartamára érvényes, az autó értéktartása várhatóan kicsivel átlag feletti lesz.
Előnyei | Hátrányai |
+ Jól variálható utastér + Jó kidolgozás + Komfortos rugózás + Tágas csomagtér + Dinamikus menetteljesítmények + Pontos sebességváltó | — A külső visszapillantók nem aszferikusak — A hátsó fejtámlák zavarnak a tolatásban — Túl széles A-oszlop — Hátul kevés pakolóhely — Akadópontok nélküli hátsó ülésmozgatás |
Az Autó2 újság 2004/5. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...