Újautó
Tesztnapló: Saab 9-3 2.2 TiD Linear - Dinamikus olajos
Az új Saab 9-3 tavaly óta keseríti a konkurencia életét. A svéd limuzin az Opel Vectrát is hajtó turbódízellel a sportos és a takarékos vezetők rokonszenvét is elnyerheti.

Nagy a holttér a hátsó oszlopnál. Tolatáskor sokat segíthet a tolatóradar, amely a Linear-kivitelhez 147 000 forintba kerül
Kilenc évig maradhatott az előd a porondon, hogy aztán kevésbé meghökkentő formával, de jobb minőséggel és tágasabb belsővel lépjen újból színre. Az Opel-rokonság érezhető, de a tervezők számos jellegzetes saabos vonást is átörökítettek.
Karosszéria, utastér
A külső formajegyek alapján akár egy japán modell is lehetne a 9-3, talán csak a tradicionális hűtőmaszk és az autó orra igazi egyéniség. A korábbi öt/háromajtós felépítés átadta a helyét a lépcsős hátnak, a szélesebb tetőoszlopok miatt ezért körülményesebb a kitekintés hátrafelé. A csomagtér nyílása is kicsi, nem túl kényelmes a megközelítése. Az ajtók közel kilencven fokig tárhatók ki, hátra is könnyű a beszállás. A kemény tömésű ülésekben hosszú távon sem fárad el a test. Az utastér szélessége elöl-hátul egyaránt megüti a kategóriában elvárható szintet. Elöl bármilyen testméretű utasok tágas láb- és fejtérrel számolhatnak, hátul lehetne több hely a lábaknak. Langaléta sofőr is kényelmes vezetési pozíciót tud kialakítani a négy irányban állítható kormány és a deréktámaszos, racsnis mechanizmussal állítható magasságú ülés segítségével.
Az erős kontrasztú fekete-fehér belső burkolatok minősége jó, de a szövethuzat és a kopogós műszerkeret nem illik az autó presztízséhez. Rossz úton nyöszörgés hallatszik a jobb elülső tetőoszlop felől. A műszerfal minden lényeges történésről tájékoztat, a gombok, kapcsolók kezelése rövid idő alatt elsajátítható. Sok a rakodóhely: zsebek minden ajtóban, mély kesztyűtartó, számos fedeles üreg, ötletes pohártartók szolgálják az utasokat. A csomagtartó 425 literes, jó formájú, az ülések ledöntésével bővíthető.
Motor, erőátvitel
A 2,2 literes 125 lóerős, közvetlen befecskendezéses dízelmotor alapjáraton érces mormogással jelzi működését, a kormány és a váltókar alig érezhetően rezonál. Ahogy nő a fordulatszám, úgy vált finomabb szólamokra a motor, hangja országúti tempónál diszkréten a háttérben marad. A turbó 1500-as fordulatszámtól noszogatja igazán az aggregátot, innentől folyamatos és egyenletes erővel húz. Az ötfokozatú kézi sebességváltó pontosan kapcsol, rövid úton, finoman jár. A rugalmas motor és az ideális áttételezésű váltó jó szövetséges, városban és országúton egyaránt ritkán kell a karhoz nyúlni. A 7,2 literes átlagfogyasztás elismerésre méltó.
Vezetés, menettulajdonságok
Az elöl McPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések keménysége optimális átmenet a sportos és a kényelmes hangolás között. Kanyarban még a túlzott sebességet is jóindulatúan tolerálja a kocsi, nincs farkitörés, rosszindulatú reakció, végső esetben pedig a menetstabilizáló rendszer lép közbe. A kormány mentes a hajtási befolyásoktól, precíz, városban könynyű vele a manőverezés, országúton sem válik érzéketlenné. A négytárcsás fékrendszer lehetne erősebb.
Műszaki adatok
Soros négyhengeres dízelmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep, közvetlen befecskendezés, turbótöltő, töltőlevegő-hűtő. Hengerűrtartalom: 2172 cm3, furat 84 mm, löket 98 mm. Teljesítmény: 125 LE/92 kW (4000/min). Nyomaték: 280 Nm (1500/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson rugós tag hidroformált segédalvázon, hátul független, négylengőkaros felfüggesztés segédalvázon. Elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafék, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 425 l. Üzemanyagtartály: 62 l. Hossz x szélesség x magasság: 4635x1762x1466 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1440/1970 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 11 s. Végsebesség: 200 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül/vegyes): 9/5,2/6,6 l. Tesztfogyasztás: 7,1 l.
Ára: 8 640 000 Ft
Előnyei:
+ Dinamikus, de takarékos erőforrás
+ Biztonságos futómű
+ Kényelmes vezetőülés
+ Praktikus részletek az utastérben
Hátrányai:
— Szűkös hátsó tér
— Helyenként gyengébb minőségű anyagok
— Nyöszörgésre hajlamos beltér
Felszereltség
A Saab kódrendszerében második szintet képviselő Linearban a fontosabb kényelmi és biztonsági extratartozékok benne foglaltatnak az alapárban: automata légkondicionáló, menetstabilizáló rendszer, sebességtartó automatika, CD-váltó, négy elektromos ablakemelő és tükörállítás. Némi többletkiadás árán minden luxussal kiegészíthető az autó.
Költség
Az alapár 8 155 000 forint, amihez 240 000 forintért gleccserkék fényezés, 245 000 forintért 7 hangszórós rádió kapható extraként. Az általános garancia két évre szól, rozsdásodás ellen 10 év a jótállás, az assistance-szolgáltatás egy évig jár térítésmentesen.
Az Autó2 újság 2004/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...