Újautó

2004. március 29. hétfő, 10:41

Tesztnapló: Ford Mondeo 1.8 SCI Ghia - Injekció

A visszafogottan frissített Mondeo megkapta a cég – ez idáig egyetlen – közvetlen befecskendezéses benzinesét.

 

Az orrképen a ködlámpák új vonala
és a hűtőmaszk krómkerete a legszem-
betűnőbb újítás. Az 1,8-as közvetlen befecs-
kendezéses benzines nyomatékosan viszi
az üresen is 1,3 tonnás Mondeót

 Mondeo kategóriájának egyik legnagyobb helykínálatával, hatalmas csomagterével és lépcsős hátú jellegű ötajtós farkialakításával egyaránt alkalmas üzleti és családi használatra. A korosodó típus megjelenésében csak keveset változott, az új motor azonban igazi benzines nagyutazóvá változtatta.

Karosszéria, utastér

A Mondeo belső formavilága kifejezetten konzervatív, de az utastér anyagai igényesek, a műszerfalat a középkonzol kivételével puha burkolat fedi. A belső szélesség átlag feletti, az elülső ülések oldaltartása határozott, az ülőlapok is kényelmesen hosszúak, jól alátámasztják a combokat. A hátsó utasok ketten nagyon kényelmesen elférnek, a lábtér tágas, egyedül a hátrafelé szűkülő fejtérrel lehet gond; a támla közepéből rekeszes kartámasz hajtható ki. A pakolóhelyek átlagosak, a kesztyűtartó viszonylag tágas, az ajtózsebek azonban rövidek, de mélyek.

A szinte teljesen változatlan utastérben a középkonzol változott leginkább. A lábtér tágas, a pedálrend kényelmes

A középkonzolból minden rakodóhelyet száműztek, a középső kartámasz jól használható. A hátul, középen utazót zavarja a széles „kardánalagút”. Az elöl utazók lábtere is tágas, a pedálrend jó, a pedálok széles cipővel is könnyen kezelhetők. A műszerfal jól áttekinthető, a középkonzol nagy gombjai kényelmesen használhatók, ám a rádió beállításában zavarhat a váltókar. A hatalmas és teljesen kárpitozott csomagtartó jól megvilágított, az alacsony rakodóperemnek köszönhetően a szélesre, magasra táruló ötödik ajtón keresztül könnyű a pakolás. A rögzítőfülek alapárasak, a hátsó támla aszimmetrikus osztással előredönthető.

Motor, erőátvitel

A korábbi 1,8-ason alapuló, elődjétől kizárólag hengerfejében és üzemanyagrendszerében eltérő SCI csöndesen, de jellegzetes közvetlen befecskendezéses morgással teszi a dolgát. Az alacsony fordulatszám-tartományokban (szegénykeverékes üzemben) is meglepően nyomatékos, 2500-tól pedig kifejezetten erőre kap. Igazán a 3000-4000-res tartományban van elemében, csak 5800 felett kezd gyengülni; eddig azonban felesleges elforgatni, mert akár 2500 alatt kapcsolva is dinamikusan mozgatja a nagy karosszériát. Az új, hatfokozatú sebességváltó átlagos utakon, nagyon kis erőszükséglettel, pontosan kapcsolható, a hatodik a motor nyomatékosságából adódóan nagyon hosszú, 100 km/óránál alig több mint 2000-et fordul a főtengely percenként.

Vezetés, menettulajdonságok

A nyomatékos motorral stresszmentesen vezethető a Mondeo, a sok üvegfelületen keresztül könnyen áttekinthető a karoszszéria; a bal oldali visszapillantó osztott látóterű. A jó áttételű, sebességfüggő, elektrohidraulikus kormányszervóval egyszerű a nagy autó dirigálása, még a szűk parkolások sem okoznak gondot, de a vastag hátsó oszlopok erősen leszűkítik a hátsó látóteret. Éjszaka eleinte zavaró, de idővel megszokható a Ghia-szinthez alapáras fűtött elülső szélvédő finom fűtőszálainak tükröződése. A visszapillantók majdnem teljesen holttérmentesek. A kormány visszajelzései minden helyzetben pontosak, az elöl mcphersonos, hátul azonban igényes többlengőkaros felfüggesztés feszes hangolású, de nem kemény. Rossz úton a futómű határozottan továbbítja lengéseit az utastér felé, cserébe azonban hibátlan az egyenesfutás, és a kanyarodási oldaldőlés is csekély. A viselkedés minden helyzetben semleges, még teljes terheléssel is. Az elöl belső hűtésű, négytárcsás fékrendszer jól terhelhető, a pedál nyomáspontja határozott, a fékerő pontosan adagolható, a fékezési billenés minimális. Autópályán csendesen halad a Mondeo, nemcsak a motorzaj csekély, hanem a szélzaj és a futómű hangja is minimális, egyedül a tükrök felől hallható halk süvítés

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két, lánchajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1798 cm3, furat 83 mm, löket 83,1 mm. Kompresszió: 10,8:1. Teljesítmény: 130 LE/96 kW (6000/min). Nyomaték: 175 Nm (4250/min). Hatfokozatú kézikapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztés, hátul oldalanként négylengőkaros független felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Tárcsafékek elöl belső hűtéssel, blokkolásgátlóval, elektronikus fékerőelosztóval. Gumiméret: 205/50 R17. Csomagtér: 500 l. Üzemanyagtartály: 58,5 l. Hossz x szélesség x magasság: 4730x1810x1460 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1300/ 1865 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,5 s. Végsebesség: 207 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,9/5,7/7,2 l/100 km. Tesztátlag: 8,4 l/100 km.
Ára: 6 806 000 Ft

Felszereltség

A csúcsot jelentő Ghia-szint része: a blokkolásgátló, a fékaszszisztens, az elektronikus fékerőelosztó, a hat légzsák, a távirányítós központi zár, a tengelyirányban is állítható kormányoszlop, az automata légkondicionáló, az oldalablakok, a külső tükrök és az elülső ülések elektromos mozgatása, a kormányról szabályozható CD-s rádió, az automatikusan bekapcsoló fényszóró, az esőérzékelő, a magától sötétedő középső visszapillantó, a kitörésgátló, a fedélzeti számítógép, a könnyűfém keréktárcsák, az elülső ködfényszórók és a fűthető elülső szélvédő is.

Költség

Az átlagos ártartó Mondeót 20 000 kilométerenként várják szervizbe, általános garanciája két évre érvényes, az átrozsdásodás elleni védelem 12 évre szól. A dinamikus 1,8-as fogyasztása nem kiemelkedően csekély, vegyes használatban, 8,4 literrel tett meg 100 kilométert.

Előnyei

Hátrányai

+ Tágas utastér
+ Nagy, jól pakolható csomagtér
+ Dinamikus, nyomatékos motor
+ Jó fékek
+ Kényelmes ülések
Széles hátsó oszlopok
A rádió használatában zavaró váltókar
Rossz úton túl kemény felfüggesztés
Kevés pakolóhely a középkonzolon

 Az Autó2 újság 2004/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás