Újautó
Tesztnapló: Rover 75 2.0 CDTi Club Aut - Emlékkép
Az angol autógyártás dicső korát a megragadó forma idézi, a jelenre a BMW dízelmotorja utal.
A múlt századra emlékeztet a formatervezett Rover, miközben a 75-ös maga is múlt századi: 1998-as bemutatkozása óta mit sem változott.
Karosszéria, utastér
A külső és a belső visszatérő formai eleme az ellipszis: a kapcsolók, szellőzők, órák gondosan ismétlik a faborítású műszerfalon és a világos burkolatú oldalfalakon. Az illesztési hézagokban van eltérés. Az órák este parázsos színben tündökölnek, mindig jól láthatók a jelzések, a látvány fényűző. A műszerfalat puha műanyag borítja. Sok a pakolóhely elöl, egyik sem nagy. A középkonzol szélesen nyújtózik. A vezetőülés puha, kényelmes, a gerinctámasz állítható. Az ülőlap utolsó néhány centije hiábavaló, előtte a körbefutó kitüremkedés tartja a combot. Könnyű megtalálni a kellő kormány- és pedáltávolságot. Kicsit rövid, de jól formázott és kényelmes a hátsó ülőlap is.
A térdeknek sok hely jut, a fej fölötti tér elegendő a középtermetűnél kicsit magasabbaknak is. A magas támlába nem lehet betolni a három fejtámasz egyikét sem. Kettőnek kényelmes a hely. A középső utas távollétében sílécnyílás vagy könyöktámasz hajtható ki a támlából, ennek belső tálcája az egyetlen hátulsó pakolóhely. Az ülésből pohártartó bomlik ki. A hátsó rész is jól szellőztethető önálló légnyílásain. A csomagtér belülről is nyitható, a nyomógomb értelmetlenül mélyen van az elülső ajtóoszlop alja közelében. A csomagtartó fedélét magasra emelik a teleszkópok. A rakodóhely hosszú, széles, de nem mély, befogadóképessége némileg a kategória átlaga alatti. A támla egyben ledönthető, de csak ferdén áll meg a lap fölött. Négyajtósokhoz képest széles és magas az átjáró a csomag- és az utastér között.
Motor, erőátvitel
A BMW-eredetű dízelmotor hidegen sem hangos, melegen csöndes. Csak kissé remegteti a kormányt és az ülést. Nagy nyomatéka villanymotoros egyenletességgel jut el az elülső kerekekhez az ötfokozatú adaptív automata váltón át. Kézi le-felkapcsolgatásra nincs mód, de a téli és a sportos üzemre átkapcsolható a váltó. A menetteljesítmény nem kirobbanó, de 2000 alatti kis fordulatszámról is biztosan gyorsít, a váltó könnyű átmenetekkel jár a fokozatok között. A motor erőt sugárzó mély hangja a gyorsításokkor sem erősödik tolakodóvá.
Vezetés, menettulajdonságok
A kormány kissé indirekt, 3,25 köre könnyű kormányzást tesz lehetővé. A kellemesen rugózó autó megdöccen a keresztbe futó úthibákon, de a csupa hiba töredezettségeken lágyan siklik át. Úttartása biztos. Az utastér csöndes, nincs sok gördülési zaj. A szélzaj 120 fölött hallatszik, nem erős. A kilátás akadályozott: a hátsó támlák takarnak, az oszlopok és a keskeny ablaknyílások miatt leszűkül a külvilág. A külső tükrök kis felületűek és nem osztottak.
Műszaki adatok
Négyhengeres soros dízelmotor elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1951 cm3, furat 84, löket 88 mm. Közös csöves befecskendezés, turbófeltöltő, köztes hűtő. Teljesítmény: 131 LE/96 kW (4000/min). Nyomaték: 300 Nm (1900/min). Elöl McPherson-, hátul többlengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, ABS, EBD. Ötfokozatú automata sebességváltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 225/45 ZR17. Csomagtér: 430 l. Üzemanyagtartály: 65 l. Hossz x szélesség x magasság: 4750x1780x1430 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1668/2030 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,2 s. Végsebesség: 190 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 10/5,2 l/100 km.
Ára (automata váltóval): 8 976 000 Ft
Előnyei:
+ Nyomatékos motor, jó menetteljesítmények
+ Vonzó, időtálló forma
+ Rugózási kényelem
+ Jó kezelhetőség
+ Bőséges felszerelés
Hátrányai:
— Mérsékelt hátsó belmagasság
— A kategóriaátlagnál kisebb csomagtér
— Mély csomagtér-nyitógomb
— Korlátozott átláthatóság
Felszereltség
A két fokozat szerényebbje is gazdag. A Club fontosabb elemei: blokkolás- és kipörgésgátló, szervokormány, elülső oldal- és fejlégzsákok, távnyitó, indításgátló, riasztó, ködlámpák, automata klímaberendezés, elsötétedő belső tükör, könyöktámaszok rakodórekesszel, állítható magasságú és deréktámaszú vezetőülés, dönthető üléstámla sízsák-előkészítéssel, elektromos ablak- és tükörmozgatás, változtatható kormánymagasság és távolság, tolatóradar, esőszenzor, fedélzeti számítógép, távvezérelt rádiós magnó, hővédő üvegezés, könnyűfém keréktárcsák, tetőléc, bőr kormánykerék, krómozások.
Költség
Az ára tetemes, ám kategóriájának megfelel, ebből az automata felára 586 000 forint. A főként városi forgalomban mért 9 l átlagfogyasztás nem sok, a gyári átlagul megadott 6,9 l pedig kedvező. Megfelelő az olajcsere 25 000 km-es igénye, amit a nagyobb igénybevétel alapján a szervizintervallum-jelző megrövidíthet.
Az Autó2 újság 2003/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...