Újautó

2003. augusztus 29. péntek, 18:53

Tesztnapló: Toyota Rav4 D-4D - Olajra lép

A második generáció dízelmotorral még kapósabb lehet.

 

A dízelváltozat a köztes hűtőre nyíló gépháztetőablakról azonnal felismerhető

A nőknek formált első generációt leváltó sokkal férfiasabb változat, a Toyota híres D4-D-motorjával széles vásárlókörre számíthat, s a kulturált és energikus erőforrással a legkényesebb ízlésű vásárlókat is meghódíthatja.

Karosszéria, utastér

Szabadidő és terepjáró kiegyensúlyozott szintézise, igen jó gyártási minőséggel. Nagy beszállási kényelem a forgalom jó átláthatóságával, a vidéki és a városi forgalom vértezetével: nagy lökhárítók, széles oldalvédelem. A vezetőülés párnája nem emelhető, csak billenthető, a kormány csak sugárirányban mozog, igen jó vezetési kényelem, elegendő hely a bal lábnak, szellős tetőmagasság. Beszédes műszerfal a jellegéhez illő, könnyen tisztán tartható kemény műanyagokból, mérsékelten jó pedálrend. Magas hátsóülés-pozíció és plafonmagasság, jó kilátással előre és minden irányba, kis térdtávolság az ülészsebbel szerelt elülső üléssel. A hátsó ülések támlája sok fokozatban dönthető, az aszimmetrikus ülések egyszerűen, könnyen összehajthatóak, és ki is vehetőek. A változó támladöntéssel mozduló, csomagtértakaró kalaptartó-hosszabbítás nagy réseivel a csomagteret roszszul leplezi a kukucskálók, alkalmi tolvajok elől. Kevés a rakodóhely, a hátsó ajtózsebek a jelzésértéket sem érik el, pohártartókban viszont szinte tobzódik.

Motor, erőátvitel

A kifinomult motor, kobakján a turbódízel köztes hűtőjével

A Corollában és az Avensisben már bevezetett motor teljesítménye, nyomatéka, rugalmassága mindig is jó volt, kulturáltsága (hangja, rezonanciája) autófüggő, talán a Rav4-ben lett a legjobb, hangról, vibrációról szinte észrevehetetlen a dízelsége. A jól elosztott váltóval minden helyzetben nagy nyomaték áll készenlétben, ez kiemelt fürgeséget ad, és a végsebesség is jelentős. A motor korszerűsége (hengenkénti négy szelep, két vezértengely, változó geometriás turbó, köztes hűtő) a 8,2 l/100 km-es, csekély városi fogyasztásban is igazolódik. A motor a jó kuplungon, a hibátlan és élvezetes ötfokozatú kéziváltón át éri el a viszkokuplungos állandó négykerékhajtás végén hajtandó 235/60 R16-os kerekeket. Ez a megoldás jó stabilitási feltételeket teremt az aszfalton, a vasárnapi kirándulókat is jól kiszolgálja, az autós tudta (és kapcsolások) nélkül adagolja a nyomatékot a két tengely között. Jó a kormány, a négytárcsafékes rendszer a blokkolásgátlóval, a pánikfékrendszer, bár a szabadidő- autókon célszerű lenne a blokkolásgátló kézi kikapcsolhatóságát felkínálni.

Vezetés, menettulajdonságok

Az önhordó karosszéria alá tett elülső McPhersonok és a hátsó, rudakból épített keresztlengőkaros felfüggesztések a sportautókat és a terepjárókat egyaránt jól szolgálhatják; a terepjárásra gyúr az önzáró hátsó differenciál. Ez az alapja az igen jó országúti és laza talajos menettulajdonságoknak. Lágyan és négykerékhajtására támaszkodva stabilan mozog az aszfalton, hajtott kerekei kisegítik az időjárás teremtette rossz útviszonyok között, és jól használható az úttalan utakon is. Minden körülmények között motorhangtól csendes, rezonancia sem érezhető (bár a visszapillantó tükre bizonyos fordulaton megremegve elmossa a képet, de ez a tükörfelfüggesztés hibája), és jellegéhez képest kifejezetten gördülési és szélzajszegény.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, négyütemű, közvetlen befecskendezéses, közös csöves turbódízelmotor elöl keresztben beépítve, könynyűfém hengerfej, acélblokk. Két fogaskerék/fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, köztes hűtő. Hengerűrtartalom: 1995 cm3, furat 82,2 löket 94,0 mm. Kompresszió 18,6:1. Teljesítmény: 116 LE/85 kW (4000/min). Nyomaték: 250 Nm (1800/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló. Állandó négykerékhajtás, köztes (viszkokuplungos) differenciállal, surlódóbetétes, önzáró hátsó differenciál. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul kereszt- és hosszanti lengőkaros összetett karrendszer lengéscsillapítókkal, spirálrugókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Négykeréktárcsafék, blokkolásgátló. Gumiméret: 235/60 R16. Csomagtér: 175/520 l. Üzemanyagtartály: 58 l. Hossz x szélesség x magasság: 4125x1690x1660 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1370/1925 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 12,1 s. Végsebesség: 170 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 6,1/8,9/7,1 l/100 km. Tesztátlag: 8,9 l/100 km.
Ára: 8 200 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Jó általános kidolgozás
+ Igen dinamikus, csendes, takarékos motor
+ Kényelmes rugózás, jó úttartás
+ Jó fékek
+ Önzáró differenciál a hátsó tengelyen
+ A hátsó ülések egyszerű variálhatósága
A csomagtér takarása nem megfelelő
Kis lábhely a hátul ülőknek
Nagyon kevés rakodóhely

 

Felszereltség

Mindene megvan, ami igazán fontos. Két elülső légzsák oldallégzsákokkal, öt hárompontos öv és fejtámla, blokkolásgátló, szervokormány, osztottan csúsztatható hátsó ülések, rádió-távirányításos központi zár, légkondicionáló, hátsó önzáró differenciál, a két elülső ablak és a külső tükrök elektromos mozgatása, 12 voltos pluszcsatlakozó elöl és a csomagtérben.

Költség

A Rav4 nem olcsó, de a drágább vételárért kárpótol a háromévi (100 000 km-es) garancia és védőszárnyszolgálat, a könnyű eladhatóság és a jó értéktartás; nem elkényeztető viszont a 15 ezres szerviz- és olajcsereciklus.

Az Autó2 újság 2003/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás