Újautó

2003. július 30. szerda, 13:37

Tesztnapló: Toyota Yaris Terra 1.0 MMT - Vezetési útmutató

Az új automatizált váltóval próbáltuk az új Yarist. Lehet tőle tanulni.

A Yaris kackiás megjelenése divatteremtő, a fiatalos forma egyre több márkánál hódít. A magas üléshelyzet kényelmes és biztonságos. Az autó kényelmes rugózása nem jellemző a kategóriára

Az 1999-ben megjelent Toyota Yaris néhány apró formai frissítésen esett át, technikai módosítást a korábban is finom, mostantól Euro4-est „tudó” motor, a módosított futómű és az ötsebességes kéziváltóra rakott kapcsolóautomata jelent.

Karosszéria, utastér

A lámpaformák és lökhárító-változások oly csekélyek, hogy alig fedezhetők fel, a viszonylag koros autó ma is divatos, előremutató formájú. A „magas üléshelyzet, magas tető” bevezetőmodelljének építési elvét a legtöbb kisautógyár átvette. Az ülések ülőlapja csak hátul rövid, a tér elöl a külmérethez képest bőséges, hátul kevésbé, annak ellenére, hogy a hátsó lábtér a hátsó ülés 150 mm-es csúsztatásával a csomagtartó rovására növelhető. A középre tett műszerfal a vezető felé fordul, utasa nem láthatja, napszemüvegben, felkapcsolt világításnál a vezető is nehezen.

A kemény, de esztétikus bevonatú műszerfal formát bont, az ülések jó alakúak, az utastér minősége japánosan finom

Motor, erőátvitel

Nagyon korszerű, lánchajtású, két vezérműtengelyes, hengerenkénti négyszelepes motor. A szívószelepek nyitása az üzemviszonyoknak megfelelően változik. Halkan, vibrációmentesen, finoman jár. A hagyományos ötfokozatú sebességváltóhoz egy tengelykapcsolóval és a sebességet váltófokozat-kiválasztó szervomotorral csatlakozik a saját és motorvezérléssel összekapcsolt számítógéphez. A rövid végáttétellel (5. fokozatban 4300-as motorfordulat) még terhelten is fickósan mozog a Yaris, fogyasztása dinamikus autózással is igen csekély.

Vezetés, menettulajdonságok

A vezetési helyzetnek és a meredek hátfalnak köszönhetően igen jól átlátható az autó, az üléspozíciót kuplungpedál hiányában a kissé könnyű mozgású gázpedálhoz lehet állítani, jelzésére az érzékeny motor késlekedés nélkül reagál. Az automatizált váltó szinte kitalálja a vezető szándékát, és érzékelve többek között a gázpedál helyzetét, lenyomásának sebességét, a fékezést, automata üzemmódban a bolygóműves automata váltókhoz hasonló finomsággal kapcsol. A terhelést is figyelembe véve hagyja kapcsolva a gyorsító fokozatot, nem vált idő előtt. Emelkedőn nem keresgéli a megfelelő áttételt. Kéziváltáskor a kis motorral meglepően dinamikusan lehet autózni, a kínzóan rossz áttételeket nem engedi kapcsolni, a hibára hangjelzéssel figyelmeztet, motorfék használatára is lehetőség van. Járó motornál, sebességben az ajtónyitást sípolással „tiltja”. A motor védelmére több eszköze van, például a hűtővíz hőmérsékletének emelkedésekor nem kapcsolja a motort terhelő fokozatot. Kezelése, akárcsak a hagyományos automata váltóé, nagyon egyszerű, nem igényel tanulást.
A Yaris rugózása kényelemre hangolt, ez a rossz hazai utakon különösen értékelendő. Az autó kanyartulajdonsága biztonságos, határhelyzetekben is könynyen kezelhető a kocsi.

Műszaki adatok

Négyhengeres soros benzinmotor elöl keresztben beépítve, két felülfekvő vezérműtengely, változó szívószelep-vezérlés, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 998 cm3, furat 69 mm, löket 66,7 mm. Teljesítmény: 68 LE/50 kW (6000/min). Nyomaték: 90 Nm (4100/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, kanyarstabilizátor, hátul csatolt hosszanti lengőkarok, kanyarstabilizátor. Elöl belső hűtésű tárcsafékek, hátul dobfék. Ötfokozatú automatizált sebességváltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 175/65 R14. Csomagtér: 205/305 l. Üzemanyagtartály: 45 l. Hossz x szélesség x magasság: 3630x1660x1500 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 880/1320 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 12 s. Végsebesség: 155 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,1/5,7/6,9 l/100 km. Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km.
Ára: 2 880 000 Ft

Előnyei:

+ Profivezetői tudású, okos, automatizált váltó
+ A számítógép-vezérlés miatt is csekély fogyasztás
+ Modern, csendes motor
+ Nagyon kényelmes futómű
+ Négycsillagos EuroNcap-törésteszt
+ Bőséges fejtér
+ Jó üléshelyzet, könnyű manőverezés

Hátrányai:

— Borsos ár
— Kemény műszerfal
— Hátratolt üléspaddal kis csomagtér
— Erős fényben nehezen látható műszerfal

Felszereltség

Az alapfelszerelés listájáról: ABS, elektronikus fékerőelosztó, elülső légzsákok, rádiós magnó négy hangszóróval, elülső elektromos ablakok, elektromos állítású, fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, központi zár, Isofix-gyerekülésrögzítés.

Költség

A Yaris drága, az extraként vehető légkondi úgyszintén (225 000 Ft). A háromévi általános és a 12 évi rozsdagarancia átlagon feletti. Az autó értékállósága jó.

Az Autó2 újság 2003/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás