Újautó

2003. július 29. kedd, 11:10

Tesztnapló: Honda Civic CTDi

A Honda első dízelautója modern, közös csöves turbómotorral és családbarát ötajtós karosszériával debütál.

 

Az egyterűs vonalvezetésű Civic utasterének
padlója teljesen sík. A nagy fényszórók
hatásosan világítanak

A gázolajos technikában járatlan márka fejlesztői biztosra mentek: a dízelmogul Isuzutól rendelték meg első erőforrásukat – igaz, a részletek finomítgatásával maguk is beleszóltak a tervezésbe.

Karosszéria, utastér

Az ötajtós Civic a langaléták autója. A sík padlójú utastérben nemcsak a lábaknak jut bőséges hely, hanem a fejtér is meglepően tágas. A finom anyagokkal burkolt belső a komor hangulatú kárpitozás ellenére, főként a nagy üvegfelületek miatt kellemesen világos. A nem túl puha, jó oldaltartást adó ülések hosszú távon is kényelmesek, a kellemes formázásnak köszönhetően az ülőlapok rövidsége sem zavaró. A műanyag elemek illesztése pontos, az utastérben még rossz úton is teljes a csönd.

A műszerfalban sok a rakodórekesz, a rádió alatti túlságosan szűk. A műanyag elemek még rossz úton is csendesek

Pakolóhelyből rengeteget zsúfoltak be, mélyek és praktikusan formázottak az elülső térképzsebek, tágas a kesztyűtartó, a műszerfal középvonalában végigfutó, zajcsillapító burkolatú rakodópolc is jó ötlet. Tágas a középkonzol elé szerkesztett fedeles rekesz, a rádió alatti keskeny fiók azonban túlságosan szűk, a mélyére csúszott tárgyakat csak gyerekkezek érik el. Pohártartóból hat van. A hátul ülők kényelmesen terpeszkedhetnek, a hátsó ajtókra is jutott egy-egy szűk térképzseb, az üléstámla hátára varrt szatyorba azonban csak az anyós mögött ülő pakolhat. A hátsó támla aszimmetrikusan dönthető, fejtámlából csak négy, hárompontos övből azonban öt jár. A csomagtartó teljesen kárpitozott, megvilágítása erős; az alacsony rakodóperem és a horgonyzópontok megkönnyítik a pakolást.

Motor, erőátvitel

A Honda hengerfejével és finomított, nagynyomású befecskendező-rendszerével felszerelt Isuzu-turbódízel kis mérete ellenére kifejezetten nyomatékos. Vibrációi szelídek, főként kis fordulaton érezhetők a kormányon és a torpedólemezen. A sebességváltó – a Honda sporthagyományaihoz híven – kifejezetten rövid áttételekkel dolgozik, a fokozatok elosztása szűk. A középkonzolra emelt váltókar átlagos utakon, finoman, nagyon határozottan mozgatható, teljesen mentes a motor terhelésváltási reakcióitól.

Vezetés, menettulajdonságok

Az 1,7 literes motorral nyomatékosan lehet autózni. A már 1500-as fordulattól dolgoztatható erőforrás igazán 2000 felett él, innen vehemensen gyorsít egészen a leszabályozásig. A motorfékben zajos sebességváltó jó partner a forgós használatban, turbólyuknak nyoma sincs. A zaj valójában csak 3000 felett növekszik meg, autópálya-tempóban azonban már jóval a zajhatár felett dolgozik a CTDi. A jó erőben levő kis motor városban is kellemes partner, még ötödikben is kellően rugalmas. A csak magasságban állítható elektromos szervokormány rásegítése sebességfüggő, könnyű a parkolás. A nagy üvegfelületeken keresztül jól áttekinthető a karoszszéria, a meredek farkialakítás miatt a tolatás sem gond; a szélzajos visszapillantók holttere csekély. A feszes hangolású, de korántsem pattogós futómű terhelten kifejezetten lágyan rugózik, az ívmenet még teljes terheléssel is semleges. A hibátlan egyenesfutású felfüggesztés fékei jól bírják a terhelést, a pedálerő átlagos.

Műszaki adatok

Négyhengeres soros, közvetlen befecskendezéses, köztes hűtős turbódízelmotor elöl keresztben beépítve, két felülfekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1686 cm3, furat 79 mm, löket 86 mm. Teljesítmény: 100 LE/74 kW (4400/min). Nyomaték: 220 Nm (1800/min). Elöl McPherson-felfüggesztés segédalvázon, kanyarstabilizátor, hátul több lengőkaros független felfüggesztés, kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/60 R15. Csomagtér 370 l. Üzemanyagtartály: 60l. Hossz x szélesség x magasság: 4285x 1695×11495 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1295/1780 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 11,4 s. Végsebesség: 182 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 6,3/4,4/5 l/100 km. Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km.
Ára: 4 490 000 Ft

Felszereltség

Az alapfelszereltséghez tartozik az elektromos rásegítésű szervokormány, az elektronikus fékerőelosztó, a négy légzsák, a CD-s rádió, a négy elektromos ablakemelő, a külső visszapillantók elektromos mozgatása, a légkondicionáló, a központi zár, a négy állítható magasságú fejtámla, az öt darab hárompontos biztonsági öv és a magasságállítós vezetőülés.

Költség

A Honda általános garanciája három évre vagy 100 000 kilométerre érvényes, a fényezésre háromévi a szavatosság, a hatévi rozsdagarancia kevés. A 15 000 kilométeres olajcsere-periódus már a dízeleknél is csak átlagosnak számít. A Honda kiemelten jó árőrző.

 

Előnyei

Hátrányai

+ Nyomatékos motor
+ Kedvező fogyasztás
+ Tágas utastér
+ Pontos váltó
+ Jó fékek
+ Igényes kidolgozás
+ Sok pakolóhely az utastérben
Szélzajos visszapillantók
Csak magasságban állítható kormányoszlop
A középkonzol szellőzőrostélyai külön elzárhatatlanok
Négy fejtámla
Motorfékben zajos erőátvitel

 Az Autó2 újság 2003/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás