Újautó
Tesztnapló: Subaru Forester XT Turbo - Meglepetés
Igazi stíluskavalkád. Kombi, terepjáró és sportautó összegyúrva.
Korántsem szép, de annál inkább élvezhető autó az összkerékhajtású Forester, amely a 2003-as modellévre kívül-belül és technikailag is megújult.

Az átlagos autósok nem is sejtik, mit tisztelhetnek a feltűnésmentes karosszéria mögött. A versenyre hívók java rajtaveszt
Karosszéria, utastér
Messziről még a típusát is nehéz megmondani, annyira átlagjapán a kocsi formája, csak a jelvény győzi meg a szemlélődőt. Hagyományos kombiforma a múlt évtizedet idéző, de korántsem hátrányos vékony tetőoszlopokkal. Az előző modellhez képest változott a hűtőmaszk, a lökhárító, a fényszórók és a hátfal formája. A legerősebb változatra a sárvédő-szélesítések és a motorháztetőre ültetett légnyelő utalnak. A Subaru-hagyományokhoz illőn keret nélküli az ajtó, akár egy sportkocsin. Finoman és tágra nyílik, így kényelmes beilleszkedni a keményen sportos kagylóülésekbe, amelyek satuként fogják a hátat, a combot: lehet kanyarodni.
Az üléshelyzet mélyenülős – a vezető még sincs lent a forgalomhoz képest, ugyanis 195 mm a kocsi hasmagassága –, az ülésmagasság állítható, elég a rendelkezésre álló tér, a viszonylag meredek szélvédőnek köszönhetően a tető is elég távoli.
A műszerfaltömb hagyományos formájú, a cockpit félköríves boltozat alatti, a középkonzol lejtősen formálódik váltókulisszává, hogy végül kettős pohártartókat alakítva körbevegye a kézifékkart. A burkolatok kétszínűek, felül sötét, alul világos, jó minőségű műanyagok. A középkonzolt fémszínű lap burkolja, rajta archaizálón kör alakú léptetőkapcsolós kezelőszervekkel. A kesztyűtartó zárható, ezenkívül a navigációs rendszer képernyőjének a középkonzol felett kiképzett fedeles fészekbe vagy az ajtók terepjárósan hálós zsebeibe lehet rakodni.
Hátra is kényelmes a beülés a magasabb padlónak köszönhetően. A hátsó ülés átlagosan formázott, két embernek hosszabb úton is elég a helykínálat, fejtámla és hárompontos öv három utasnak is jut. A kombiság előnye a tágas fejtér. Az ülések osztottan előredönthetők, így viszonylag sík és hatalmas csomagtér alakítható ki, amelyet elláttak rögzítőpontokkal, többek között a kifeszíthető kutyaháló részére is. A belülről szintén nyitható csomagtérfedél magasra nyílik, de a lecsukáshoz még éppen kényelmes szintre emelkedik. Az autó összeszerelési minősége kiváló.
Motor, erőátvitel
Igazi csemege dohog az alumínium gépháztető alatt. Kétliteres, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, teljesen könnyűfém boxer, amelyet két turbó pumpál tele levegővel. A köztes hűtővel is felszerelt motor teljesítménye 177 lóerő, forgatónyomatéka 245 Nm, de készül Amerikának 250 lóerős változat is. Alapjáraton csendes, bő gázzal vérpezsdítő indulóba kezd jellegzetesen reszelős boxerhangon. Lényegében bármely fordulaton hadra fogható, rendkívül rugalmas és erőteljes, már kis fordulaton is él. Turbólyukat lényegében nem érezni. A váltó japánosan finoman megvezetett és pontos, igaz, kissé hosszú karú. A motor a teljesítményét mind a négy kerékre küldi, az összkerékhajtás állandó, alaphelyzetben 50-50 százalékos a nyomatékelosztás a tengelyek között. A hátsó tengelyhez differenciálzárat is beszereltek.
Vezetés, menettulajdonságok
Ami jó egy japán kocsiban, az mind megtalálható a Foresterben. A kezelőszervek egyértelműek és kézre állnak, a kormány helyzete kényelmes és jó fogású, a pedálrend jó. S hogy éreztessék a teljesítményt, minden egy kicsit keményebb, a kormányrásegítés is feszesebb. A kilátás körkörösen az akváriumszerűen körbeüvegezett kasztniból átlagon felüli, a tükrök is jó látószögűek. A McPherson-alapú futómű az egyszerű konstrukció ellenére nagyon jól sikerült, kicsit feszesre hangolt, de nagyon stabil. A hátsó tengely szintszabályozós. A fékerő pontosan adagolható.
Műszaki adatok
Négyhengeres, 16 szelepes, teljesen könynyűfém boxerelrendezésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, két turbófeltöltővel, köztes hűtővel. Hengerűrtartalom: 1994 cm3, löket 92 mm, furat 75 mm. Kompresszió: 8:1. Teljesítmény: 177/130 LE/kW (5600/min). Nyomaték: 245 Nm (3200/min). Ötfokozatú kéziváltó, állandó összkerékhajtás viszkokuplunggal. Elöl-hátul független kerékfelfüggesztés, elöl McPherson-rendszerű, hátul hoszszanti és keresztlengőkarok. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtésű kanyarstabilizátorok. Gumiméret: 215/ 60 R16. Csomagtér: 405/1525 liter. Üzemanyagtartály: 60 liter. Hossz x szélesség x magasság: 4460x1735x1600 mm. Saját tömeg: 1430 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 8,2 s. Végsebesség: 202 km/h. Fogyasztás (város/országúton): 13,3/7,8/100 km.
Ára: 9 590 000 Ft
Előnyei:
+ Erőteljes motor
+ Kifinomult összkerékhajtás
+ Pontos váltó
+ Kényelmes sportülések
+ Alapos felszereltség
+ Stabil futómű
+ Jól kihasználható csomagtér
Hátrányai:
— Nagy átlagfogyasztás
— Drága ár
Felszereltség
Nem olcsó autó, de gazdag a biztonsági és a kényelmi felszereltsége. Front- és oldallégzsákok, aktív fejtámla, automata légkondi, ködlámpa, könnyűfém felni, elektromos mozgatású ablakok és tükrök, CD-s rádió – hogy csak a legfontosabbakat említsük
Költség
A 10 milliót ütő ár nem kevés, de a kocsiba zsúfolt technika kellő ellenérték. A garancia japánosan három évre szól, az átrozsdásodásra 12 évet vállal a gyár. A fogyasztás erősen jobbláb-függő, felkúszhat városban 15 literre is, a fenntartási költségeket növeli a ma már sűrű 15 000 kilométerenkénti olajcsereciklus. A hasonló értékű kocsik között jó a Subaru értéktartása.
Az Autó2 újság 2003/5. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...