Újautó

2003. április 30. szerda, 14:23

Tesztnapló: Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra - Búcsúfellépés

Az Avensis utolsó kiadása a modellváltás előtt bővített felszereltséggel búcsúzik.

Az Avensis nem különösebben feltűnő jelenség, de csöndes, kényelmes, étvágytalan hosszú távú útitárs

Az 1997-ben bemutatott Avensis ma már leginkább csak a márka legendás megbízhatósága miatt tart lépést a piaci konkurensekkel. A márka felelősei a kifutó modell gazdag alapfelszereltségével tették kívánatosabbá az autót.

Karosszéria, utastér

A 90-es évek vége ízlésének megfelelően az utastérben a fekete kárpitok dominálnak. A műanyagok tapintása kellemes, puha, kissé gumiszerű, az illesztések példásak. A szövetkárpitok tartós, kopásálló anyagból készültek, az ajtókra is jutott belőlük. A konkurensekénél keskenyebb utastérben az elülső utasoknak jut több kényeztetés: a puha tömetű ülések jól tartják a hátat, a hosszú és széles ülőlapok pedig akár több ezer kilométeren át is kényelmesek. A hátul utazók lábtere kevés, és a hosszú ülőlap ellenére a hátsó padon csak kisebb termetűek utaznak hosszabb távon is kényelmesen.

A beltérben is sok az extra, a középkonzol ezüstje feldobja a kárpitok komor feketeségét

A tető hátsó részének kupés íve miatt az elöl még megfelelő fejtér a hátsó utasok fölött összeszűkül. Pakolóhelyből sok van, az elülső ajtózsebek keskenyek, de hosszúak, a kesztyűtartó mély. A középkonzol ezüstös betétje sokat javít a műszerpult komorságán, a váltókar körüli rekeszekben jól elférnek az apró útiholmik. Az ajtók könyöktámaszaiba (hátul is) kis, fedeles rekeszt rejtettek. A csomagtartó fekete kárpitozású, de megvilágított, a magas rakodóperem megnehezíti a pakolást.

Motor, erőátvitel

A 110 lóerős, 1,6-os, változó szívószelep-vezérlésű (VVT-i) motor szereti a nagyobb fordulatszámokat. 3000/perces érték felett kel igazán életre, de innentől kezdve fel is hangosodik. A 4000 felett még inkább megerősödő gép a végsebesség-közeli tempót – akár teljes terheléssel – is erőlködés nélkül tartja. A hosszú utakon, de vajpuhán és a motor terhelésváltásaitól teljesen mentesen kapcsolható váltó rövid áttételeivel illik a forgós motorhoz. Az elöl McPherson-szerkezetű, hátul csatolt lengőkaros futómű feszes, de nem kemény hangolású.

Vezetés, menettulajdonságok

Az 1,6-os Avensis hosszú távú autózásra éppúgy alkalmas, mint városi közlekedésre. A nem eltúlzott rásegítésű szervokormánynyal nagy sebességnél is pontosan irányítható az autó, és városi manőverekben is elegendő a visszajelzés. A feszes, de nem pattogós futómű elviseli a rossz minőségű városi utak támadásait, némi oldalirányú lengés csak teljes terheléssel és telepakolt csomagtartóval tapasztalható. A viselkedés minden helyzetben enyhén alulkormányozott. Az utastér kárpitjai még silány burkolaton is csöndesek, csak a műszerpult hajlamos a nyikorgásra. A jól eltalált fokozatelosztású váltóval mindig jókedvében tartható a motor, a rövid ötödikkel hosszan tartható a 180 km/óra feletti sebesség, autópályás előzésekhez azonban jól jön a visszakapcsolás. Városban a lépcsős hátú kialakítás jelent hátrányt: hiába jók a tükrök, a karosszéria vége láthatatlan, a tolatáshoz meg kell szokni az autót.

Műszaki adatok

Négyhengeres soros, változó vezérlésű benzinmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1598 cm3, furat 79 mm, löket 81,5 mm. Teljesítmény: 110 LE/81 kW (6000/min). Nyomaték: 150 Nm (3800/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, kanyarstabilizátor, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek. Ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/60 R15. Csomagtér: 510 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4520x 1710×1430 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1280/1730 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 11,3 s. Végsebesség: 195 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,5/5,7/7,1 l/100 km.
Tesztfogyasztás: 7 l/100 km. Ára: 4 990 000 Ft

Előnyei:

+ Erős, fordulatszámkedvelő motor
+ Jól eltalált áttételezésű sebességváltó
+ Kényelmes elülső ülések
+ Gazdag alapfelszereltség
+ Tágas csomagtér
+ Csekély fogyasztás

Hátrányai:

— Magas csomagtartóperem
— Kitörésgátló nem rendelhető
— Rossz hátralátás

Felszereltség

Az importőr négy elektromos ablakemelővel, bőrhuzatú kormánnyal és váltógombbal, automata légkondival, kormányról vezérelhető hathangszórós CD-s rádióval, elülső oldallégzsákokkal, fedélzeti számítógéppel, elülső ködlámpákkal, teljesen fényezett lökhárítókkal és könnyűfém keréktárcsákkal teszi vonzóbbá a kifutó modellt. A kormányszervo, az indításgátló, a távirányítós központi zár, az aszimmetrikusan dönthető hátsó támla, a blokkolásgátló és a két elülső légzsák a korábbi kivitelben is az alapfelszereléshez tartozott.

Költség

Az Avensisre három év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal a márka, a szervizlátogatások gyakran, 15 000 kilométerenként esedékesek. Az értéktartás átlag feletti, a hosszú távú fogyasztási átlag kedvező: 7 l/100 km.

Az Autó2 újság 2003/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

Haszonjárműként kapható újra a Suzuki Jimny

2020-ban a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozás miatt a japán...

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás