Újautó
Tesztnapló: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX - Tájgép
A Toyota az új Land Cruiserrel luxusautót vet be eredményesen vad terepeken is.

A robusztus alvázra tett merev karoszszériájú autó nem árulja el magáról, hogy a legnagyobb tudású terepjáróosztályba kúszik fel. Közúton luxusautó-kényelmet nyújt
Land Cruiser új generációja a terepjáróskálának a többnyire aszfalton menő szalonterepjárókkal ellentétes végén, a „durva” hegymászó gépek között tanyázik. Képességei rácáfolnak békés külsejére és személyautós kényelmére.
Karosszéria, utastér
Az egész alakot és a részleteket is tekintve modern a forma a sportos kerékjárattal, küszöbszélesítéssel és a Toyota új hűtőmaszk formájának megjelenítésével. A lemezek körben védtelenek. Az alváz kemény terepekre is alkalmassá teszi az autót. Az utastér magassága miatt középtermetűek is használják a küszöböt, minden ajtónál jól elhelyezettek a kapaszkodók.

Nagyobb kép A dekoráció két stílust próbál ötvözni. A terepszámítógép többek között iránytűt, barométert, magasságmérőt és stopperórát kínál. A váltókar mellett a terepváltó karja, előttük a köztes differenciálmű-zárás kapcsolója látható
Az utastér kidolgozása és anyagai jó minőségűek, a hagyományos műszerfalon egyszerre jelennek meg az alu és a megszokott fadekor részletek. A nappal is használt tompított világításnál a műszerfal fényessége az olvashatóságot nehezítő mértékre csökken. A beltér szélességében és magasságában is rendkívül tágas, átlagos magasságú vezető mögött keresztbe tett lábbal is lehet utazni. Az egyébként padlólemez alá rögzített pótkereket a terepezők opcióként az ötödik ajtóra kérhetik. Az ajtó így is könnyen kezelhető, kitárva stabilan rögzíthető. A tolatóradar hiányzik.
Motor, erőátvitel
A közös csöves dízelmotor zavaró rezgések és vibráció nélkül forog, a váltóáttételekkel közepes fordulatszám-tartományban gyorsít erőteljesen. A váltó könnyű és pontos. Igen durva terepen, felezővel és a fémes hangot hallató, bekapó aktív fékrendszerrel birkózva a 20 liter körüli fogyasztás sem ritka; normális városi használat mellett 10–12 liter között, országúton 8 liter alatt tartható.
Vezetés, menettulajdonságok
A pedálrend egysíkú, jó, de csizmás lábbal a sípcsont magasságában útban van a műszerfal alja. A tesztautó hajtáslánca állandó négykerékhajtás, középső, önzáró, de elektromosan is bekapcsolható Torsen-differenciálművel. A rendelhető hátsó diffizár hiányában, továbbá a nem téli kerekekkel is igen jó a terepjáró képesség az aktív fékrendszer besegítésével. Normál áttételekkel a motor leszabályozásával, terepváltó használatakor a motor húzóerejét meghagyva fékdiffi működik. A nagy sebességre és a földútra alkalmas gumik miatt havas terepen, tartósan autózva fékmelegedés tapasztalható. Az autó képességeinek teljes kihasználásához, terepezésben gyakorlottaknak télre érdemes felgumizni az autót. A kitörésgátló előre- és hátrafelé haladáskor is működik. A rugózás a terepre méretezett hosszú rugóutak miatt nagyon kényelmes, az úthibákat alig érezni. A meredeken ereszkedéshez méretezett fék szokatlanul hosszú úton, finoman adagolható.
Műszaki adatok
Soros,négyhengeres, közös csöves dízelmotor, köztes hűtővel, változó geometriájú turbófeltöltővel, elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 2982 cm3, furat: 96 mm, löket: 103 mm. Teljesítmény: 163/120 LE/kW (3400/min). Nyomaték: 343 Nm (1600-3200/min). Elöl kettős keresztlengőkar tekercsrugóval, hátul négy lengőkar tekercsrugóval. Elöl-hátul tárcsafék. Ötfokozatú kézikapcsolású sebességváltó, állandó összkerékhajtás, zárható Torsen-differenciálmű. Gumik: Bridgestone Dueler H/T 265/65 R17. Csomagtér: 620 l. Üzemanyagtartály: 87 l. Hossz x szélesség x magasság: 4810x1790x1890 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1940/2750 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 12,7. Végsebesség: 165 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 11,6/8,2/9,5 l/100 km.
Ára: 12 930 000 Ft
Felszereltség
A tesztautó alapfelszerelési listájáról: ABS, elektronikus fékerőelosztó, nyolc légzsák, öt hárompontos öv, öt fejtámla, Isofix-gyerekülés, pánikfék, kitörésgátló, aktív kipörgésgátló, aktív elülső fejtámlák, kiakadó pedálsor, indításgátló, riasztó, központi zár, osztva dönthető, billenthető hátsó ülések, elektromos deréktámasz a vezetőnek, rádiós magnó (CD) kilenc hangszóróval (aktív mélynyomóval), terepszámítógép, elektromos ablakemelő, automata digitális légkondi, szervokormány, magasságállítású kormány, fényszórómosó, ködfényszóró, elektromosan behajtható és fűthető tükrök.
Előnyei | Hátrányai |
+ Szépen forgó, jó nyomatékforrású, takarékos motor + Tágas, jó minőségű utastér + Kiemelkedően jó rugózás + Különlegesen nehéz terepviszonyok között is mozgásképes a kocsi + Takarékos motor + Magasfokú aktív és passzív biztonság | — Nappal, bekapcsolt világításnál nehezen látható műszerek — Nincs tolatóradar — Csizmában szűkös pedálboltozat |
Költség
Az alváznyúlványok, a lökhárítók, a fényszórók kialakítása miatt jelentős a javítási költségmegtakarítás, ez német biztosítóval szerződve évi 300 000 forintos megtakarítást jelent. Az ár megfelel egy magas presztízsű, prémiumkategóriás luxusautó és a hasonló terepjáró képességeit ötvöző autónak
Az Autó2 újság 2003/4. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...