Újautó

2003. április 29. kedd, 12:18

Tesztnapló: Lancia Thesis 3.0 V6 C.E.A. Emblema - Diplomamunka

A felső-középosztályos Kappa utódja, a Lancia grand turismója akkora egyéniség, hogy vonulására az utca embere garantáltan felkapja a fejét.

 

Teljesen egyedi, összetéveszthetetlen
megjelenés. A széria Bi-xenon lámpák
alatti króm nem pusztán dísz, hanem a
gombnyomásra kiugró lámpamosó takarása.
Extraként, álló helyzetben a tolótetőbe épített
napelemek szellőztetik az utasteret

A Lancia nehezen találja meg helyét az autóépítés mai hierarchiájában. A grand turismo szerepkör kiosztása jó döntés lehet.

Karosszéria, utastér

A Lanciának a Thesisszel sikerült merőben újat hoznia. Az összetéveszthetetlen forma markáns egyéniség, amely finom ízlésével akar leválni a mindennapos autóhasználók rétegéről, jobbat keresve sem talál, főleg ha a legjobban felszerelt C.E.A. Emblema-változatot választja. A titokzatos három betű (Cambio Electronica Automatica) arra az elektronikus vezérlésű bolygóműves váltóra utal, amelyik a havas, sportos és gazdaságos üzemet önállóan választja ki.
Michael Robinson, a forma felelőse tudta, mit tesz, amikor a Lancia hűtőmaszkját (a korábbiaknál jóval erőteljesebben hangsúlyozva) használta fel „rangkeltésre”, a szemek egyedi metszésével pedig félreismerhetetlenné tette tekintetét; a gépháztető felpúpozásával gépházzá emelte ezt a részt, az oldalvonal puhasága a nagy túraautó terpeszkedő kényelmét érezteti, a farrész egyszerűsége, a fehér art decós lámpájával pedig összetéveszthetetlenné teszi a Thesist. A kidolgozás minősége viszont az angol presztízsmárkákat idézi: az illesztési rések, ha nem is szélesek, de korántsem állandóak, ez a prémiumosztályban kicsit meredek, de a vásárlókör ettől a szinte kézigyártási jegytől nem feltétlenül bátortalanodik el.

Finoman megkomponált műszerfal, a vezető ülése a kiszállást megkönnyítendő ajtónyitáskor kicsit hátrasiklik, beszálláskor visszaáll meghatározott helyére. A kormánykerékről a hifi és a telefon állítható, de a hifit infratávvezérlő is kezeli. Az elülső italtartók hűthetőek

A belvilág is más, mint a többi. A fa itt diszkrét, nyoma sincs a parasztbarokknak, a világos alkantara (hasított műbőr) szépen párosul vele, a műszerfal hagyományőrző, dicső lanciás idők mutatója.
A minden irányban elektromosan állítható két elülső ülés kényelmes, a fejtér és lábhely is bőséges, hátul szintén ez a helyzet. A hátsó szellőzés, a folyadékkristályos jelzővel is tarkított szabályozási lehetőséggel hőfokra is külön állítható. A kormányt mindkét irányban motor mozgatja, a vezetési kényelem – a hatalmas bal lábhelynek is köszönhetően – élvezetes. A csomagtér tágas, de legfeljebb csak síalagúttal bővíthető; ott is van áramforrás, és praktikus rögzítőhálók osztják a teret. A teljes értékű pótkerék a padló alatt fekszik.

Motor, erőátvitel

A 3,0 literes, 60 fokos, csupa könynyűfém V-motor a Fiat-ármádia egyik főszereplője. A hengersoronkénti két fogazottszíjhajtású vezértengely hengerenként négy szelepet mozgat. Alapjáraton csöndesen forog, bizonyos fordulatokon kicsit hangosabb az elvártnál. A legnagyobb, 263 Nm-es nyomatékát 5000-es fordulaton adja le, az ötfokozatú automata váltóval szépen dolgozik. A manuális váltásra is alkalmas szerkezet reakcióideje elég rövid, ezt a viszonylag jó (0–100 km/órás) 9,2 s-os gyorsulás is jelzi. Automata állásban egészen jól felismeri az emelkedőt és a lejtőt. A 215 LE-s teljesítmény 234 km/órás sebességre elég. Az erőátviteli lánc csendes, holtjátékai nincsenek. A mért 18,7 l/100 km-es átlagfogyasztás sok.

Vezetés, menettulajdonságok

A jó beállíthatóság miatt élvezetes vezetni a kocsit, a jó automata váltó még kéziváltós állásban is felszültségmentes élményt ad. Az átláthatóság, amennyire limuzinban lehet, jó, de az első, széles vetületet mutató oszlopok, és (különösen oldalra) az igen széles második oszlopok nagyon sokat takarnak. Az általános manőverezést azonban nagyon leegyszerűsíti a különböző hangokon megszólaló elülső és hátsó távolságmérő rendszer, ami még ezen a jól felszerelt változaton is extraszerelvény. A sebességfüggő, szervós kormány finom, jó az egyenesfutás, a sajátkormányzási tulajdonságok inkább alulkormányzottak, mint semlegesek. A rugózás alapjában lágyra hangolt, a hirtelen ismétlődő úthibákon a felfüggesztések annak ellenére, hogy sok a könnyűfém komponens, az átlagosnál nagyobb tömeggel jelentkeznek: kicsit elpattogásra hajlamosak a 205/60 R15-ös gumikkal szerelt kerekek, erre fékezéskor a blokkolásgátló, gyorsításkor a kipörgésgátló bejelentkezése is utal. A négy tárcsafékből építkező, még kitörésgátlóval is ellenőrzött fékrendszer igen jó. A kézifék elektronikus, gombnyomásra zár, automatikus aktiválódásra és elinduláskor önműködő oldásra is programozható, és gomb megnyomásával menet közben szükségfékként is jól működik.

Műszaki adatok

Négyütemű, folyadékhűtéses, 60 fokos, V6-os elöl keresztben beépítve. Könnyűfém blokk és hengerfej. Négy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Bosch Motronic M3.1 motorirányító rendszer. Hengerűrtartalom: 2959 cm3, furat 93,0 mm, löket 72,6 mm. Kompresszió: 10:1. Teljesítmény: 215 LE/158 kW (6300/min). Nyomaték: 263 Nm (5000/min). Ötfokozatú automata (bolygóműves) váltó, elsőkerékhajtás. Elöl kettős keresztlengőkarok spirálrugókkal, lengéscsillapítókkal, hátul független felfüggesztés kereszt- és hosszirányú karokból összetett karrendszerrel, spirálrugókkal, lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel. Elöl-hátul tárcsafékek, blokkolásgátló, kipörgés- és kitörésgátló, elektronikus fékerőelosztó, pánikfék. Gumiméret: 215/60 R15. Csomagtér: 480 l. Üzemanyagtartály: 75 l. Hossz x szélesség x magasság: 4890x1830x1470 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1570/2260 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 9,2 s. Végsebesség: 234 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/ vegyes): 9,1/20,6/13,4 l/100 km. Tesztátlag: 18,7 l/100 km.
Ára: 15 000 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Különleges, nagy utas- és csomagterű karosszéria
+ Jó vezetési körülmények
+ Szépen forgó, csendes motor
+ Jó automata váltó
+ Kényelmes rugózás
+ Jó szerviz- és garanciális feltételek
Kidolgozási gyengeségek kívül és belül
Elpattogásra hajlamos felfüggesztéshangolás
A jobb elülső ülésen nincsen foglaltságérzékelő (csak kulccsal kapcsolható a légzsák)
Nagy fogyasztás

 

Felszereltség

A Thesis nagyon jól felszerelt, az átlagosabb tárgyakat ezért itt nem is említjük. A kézibeszélős telefont, CD-t, rádiót, műholdas navigációt, személyes programozhatóságot magába foglaló elektronikai központot hatalmas, 7 col átmérőjű képernyő szolgálja ki; az egység a proceszszora miatt eleve kicsit lassú, és kezelése igen sok tanulást vagy nagy gyakorlatot igényel. A nagyon hatásos és gyors automatikus multizónás klímaberendezés azonban viszonylag egyszerűen és gyorsan kezelhető. Az eddig említetteken kívül valamennyi lényeges extrafelszerelés alapáron jár, nem is szólva a teljes biztonsági körről (kipörgés-, kitörésgátló, pánifékrendszer, két [adaptív] elülső és négy oldallégzsák, két függönylégzsák, öt öv és fejtámla). Olyan apró figyelmességek is vannak, mint a külső viszszapillantó tükörbe épített, kilépést megkönnyítő világítás, a sebesség függvényében programozhatóan záródó központi zár, a sebességkorlátozó és -tartó elektronika, a gombnyomásra elsüllyedő hátsó fejtámlák, illetve a fel-lenyitható hátsó függöny, sőt hátulról is gombnyomásra zárhatóak az ajtók.

Költség

A Thesis szervizciklusa 20 000 km, 12 évi a rozsdagarancia, a fényezési 3, az általános pedig 3 év vagy 100 000 km, a védőszárny-szolgáltatás három év futásteljesítmény korlátozás nélkül. A Lancia eddig nem ártartásáról volt híres – a Thesis is ennek lehet a szenvedő alanya.

Az Autó2 újság 2003/4. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás