Újautó

2002. december 30. hétfő, 13:49

Tesztnapló: Suzuki Wagon R+ Special - Akcióshős

Apróbb változtatásokkal növeli kelendőségét a piac harmadik legkeresettebb autója.

A mintázatlan fényszóró a teszt idején csak a Special sajátja volt, de nyílván ez lesz a szériamegoldás is. Az egyedi fekete fényezés és a lökhárító valóban csak ezt a modellt díszíti

A már 1993-ban Japánban piacra lépett és azóta ott úgyszólván egyfolytában piacvezető csöppség két éve már Magyarországon is készül. A sikeres kisautó most kisebb változtatásaival, minden hírverést mellőzve egyfajta titkos ráncfelvarráson esett át, s ennek gyermeke a Special-akciós változat is.

Karosszéria, utastér

A Wagon R+ legnagyobb értékei a karosszéria és utastér kialakításában leledzenek: apró egyterűdoboz formájával valóságos tércsoda. A mára már kicsi, 14 colos kerekei ellenére terepjárósan magas az üléshelyzet, és ez igen jó ki- és átláthatósággal társul. A plafonmagasság is kiemelkedő, az autó méretéhez képest a hátsó lábtér is jó, akárcsak a csomagtér, amely az aszimmetrikusan dönthető hátsó ülésekkel igen egyszerűen megnövelhető. Elég a támlát előrelökni, ettől az ülőlap lesüllyedve előrecsúszik, a hátlap pedig a csomagtérrel megegyező síkba fekszik.

A Special kényelmes, állítható magasságú ülésének ülőlaphossza még sokkal nagyobb autókat is zavarba hoz

A kidolgozás általánosan jó, a szerény anyagok a kategória jobb minőségébe rendeződnek. A műszerfal logikus és gusztusos. Igen sok a kacathely, de nagyon hiányzik a zörgésmentesített aprópénztartó. A ráncfelvarrás leglényegesebb elemei: a mintázatlan fényszóró, amely egyelőre csak a Special-változatot díszíti, és a magasságban is állítható, javított oldaltartású ülések. Figyelemre méltó az ülőlapok nagy autókat lepipáló hossza, ami megalapozza a hibátlan vezetési kényelmet.

Motor, erőátvitel

Itt szinte minden a régi. Az 1,3 literes, hengerenkénti befecskendezéses, egy vezértengelyes, hengerenkénti négyszelepes, négyhengeres, könnyűfém, 76 LE-s motor nagyon szépen, alapjáraton teljesen hangtalanul forog. A gázadásra azonnal reagál, a hirtelen fordulatszám-változásokat 3000/min felett a jellegzetes suzukis hang kíséri, nagy tempónál, országúton azonban elcsendesedik. A huzalos váltó jól meghatározott rövid úton finoman kapcsol, az ugyancsak huzalos kuplunggal és gázzal az átlagosnál kicsit nehezebb az elindulási összhangot megtalálni. Lényeges változás az ötödik fokozat hosszabb áttétele, amitől nyugodtabb, tempós utazást és kisebb fogyasztást vár a gyár. Nálunk – igaz, a zömében városban mért átlagfogyasztás alapján – ez nem jött be, a 10,5 l/100 km meglepetést okozott. Az erőátviteli lánc nem maradéktalanul zajtalan, a holtjátékok kiegyenlítődései itt-ott zajt okoznak.

Vezetés, menettulajdonságok

A jó vezetési helyzet megágyaz a Wagon R+-filingnek. Az elülső McPherson-felfüggesztések átlagosak, de a hátsó merev híd a hosszanti kitámasztókkal, a Panhard-rúddal, a tekercsrugókkal és a külön szerelt lengéscsillapítókkal már ebben a kategóriában is megalázóan szerény megoldás. Az utasoknak azonban erről mit sem kell tudniuk, olyan (osztályához képest) jó a Wagon R+ rugózási kényelme és úttartása, és ráadásul csendes is. A motor (néha túlságosan is) dinamikusan viszi a karosszériát, egy kis súrlódásierő-veszteség a kerekeknél, enyhe terhelésváltozás azonban a kerekek azonnali kipörgését idézi elő. A nem direkt (3,25 fordulatos) szervokormány élvezetes erőkkel támogatja a jó egyenesfutást és a vezetési élményt. A tesztautóba extrapénzért beszerelt blokkolásgátlón keresztülvezetett fékparancs az elülső tárcsa- és hátsó dobfékeken köt ki, ami jó lassulási értékeket eredményez.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotor, keresztben beépítve, könnyűfém blokk és hengerfej. Egy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1298 cm3, furat 74,0 mm, löket 75,5 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 76 LE/56 kW (5500/min). Nyomaték: 115 Nm (4250/min). Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul merev híd, Panhard-rúd spirálrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 165/50 R14. Csomagtér: 250/ 595 l. Üzemanyagtartály: 41 l. Hossz x szélesség x magasság: 3510x1620x1690 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 920/1355 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,4 s. Végsebesség: 155 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 5,1/7,8/6,1 l/100 km. Tesztátlag: 10,5 l/100 km.
Ára: 2 698 000 Ft

Előnyei:

+ Méretéhez képest nagy és magas utas- és csomagtér, átlagon felül jól kihasználható karosszéria
+ Igen jó beszállási kényelem, vezetési helyzet és kilátás
+ Szellemes és egyszerű hátsóülés-hajtogathatóság
+ Sok rakodási lehetőség
+ Jó kanyarodási és egyenesfutási tulajdonságok
+ Dinamikus mozgás, (méreteihez képest) nagy végsebesség
+ Kiemelkedően jó garanciális feltételek
+ Kedvező értékarányviszony

Hátrányai:

— Kissé nagy áttételű kormány
— Hirtelen gázadáskor kicsit hangos motor
— Nem állítható a kormányoszlop
— Kissé nagy a mért városi fogyasztás
— Rövid szervizperiódus
— Az erőátviteli lánc elemeinek holtjátéka

Felszereltség

A Special alapfelszereltségébe tartozik a szervokormány, a két elülső légzsák, a két elülső övfeszítő, a négy fejtámla, az állítható magasságú vezetőülés, a négy biztonsági öv. Överő-határolók nincsenek. Az elülső ablakok és a külső tükrök elektromosan mozognak. A Special speciális szerelvényei a mintázatlan lámpák, az elülső és a hátsó spoilerek, az egyedi metálfekete fényezés és a rádió. A két oldallégzsák, az aktív elülső fejtámlák a blokkolásgátlóval csak csomagban költöznek az autóba, együttesen 157 000 forintért.

Költség

Újonnan is, használtan is a piac egyik legkeresettebb autója. Nem véletlenül csekély fogyasztása, megbízhatósága legendás, így a javítási költségek a minimumon tarthatók, ezt tükrözi a jó ártartása is. A 15 000 km-es vagy évenként egyszeri szervizperiódussal nem kényeztet el a gyár, a háromévi teljes körű garancia és az ingyenes védőszárnyszolgálat azonban nagyvonalú, mint ahogy a karosszériára adott 12 éves rozsdagarancia sem lebecsülendő.

Az Autó2 újság 2002/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás