Újautó

2002. december 28. szombat, 23:51

Tesztnapló: Fiat Multipla 1.9 ELX TDI - Bent tágasabb

A furcsa külső szokatlan utastéri elrendezéssel társul, és a motor sem hagyományos.

Embermagas, mégis szinte könnyebb átugrani, mint megkerülni: az alsó-középkategória szokásos hosszához a luxusautók szélessége társul. Az egyterűek között is külön kategória a Fiat Multipla. Sokakat meghökkent bumfordi formája, busznyi magassága, áruszállítónyi szélessége.

Karosszéria, utastér

Ez az autó maga a térhasznosítás. A hosszú függőleges falak, az egyenes padlósík, a magas tető közötti térre nagy ajtók nyílnak. Az ülések magasak, de a tető így is messze a fejek fölött húzódik. Az első és a hátsó sor is 3-3 egyforma önálló ülésből áll, az elülső oldalsók kivételével valamennyinek lehajtható a támlája. Minden ülőhelyhez önálló, hárompontos öv jár, a hátulsó fejtámlák felárasak. Az ülések keskenyek, kicsit rövidek, oldaltartást nem adnak, és a támlák sem hosszúak. Az első sor középülése a másik kettőnél kicsit hátrébb van, a mögötte levő sínen is csúszhat. A hátsó üléseket 15 cm eltéréssel, két helyzetben lehet rögzíteni, könnyen mozgathatók, hajtogathatók és kiemelhetők (15 kilósak). A magas ülések nem kényelmetlenek, óriási a válltávolság. Utassal teli autóval is lehet hosszú útra vállalkozni, van elég hely, igaz, a középre kerültnek a karját a testéhez kell szorítania. A lábak útjában nem áll semmi szerelvény, a műszerfalból nő ki a joystick-váltó, a vezetőülés baljára került a kézifékkar.

Minden ülés azonos szélességű. A lehajtott támlájú középülések asztalként szolgálnak

A középülés mögött kicsit szűkös, de a két szélen még akkor is bőséges a lábaknak jutó hely, ha a hátsó sor üléseit a közelebbi ponton rögzítették. Textil burkolja a kemény műszerfalat és az ajtók egy részét. A műszerfal közepére emelt, utópisztikus blokk a műszerfal és a középkonzol funkcióit összpontosítja. Kezelése nem bonyolult, a középre tolt kevés visszajelző gyorsan megszokható. A műszerfalon két fedett rakodóhely is van, az egyik az utas oldalán, a másik a kormány mögött, a műszerektől szabaddá tett felületen. Az ajtók bútorzata a helyhasznosítás érdekében a lehető leglaposabb. A padlószint egyenletes, a küszöb sem emelkedik feljebb. A pótkerék a padló alatt utazik. Feláras a kalaptartó, de a csomagok egy része elrejthető a műszerfal zsebeiben és a jobb elülső ülés alatti fiókban is. A hátfal magasra nyílik, széles a rakodónyílás. Kevés helyet vesznek el a csomagoktól a felfüggesztés elemei – széles, magas, a hátsó sorig azonban elég rövid a csomagtér. Az ülések mozgatásával gyorsan nő a nagyon jól elérhető rakodótér.

Motor, erőátvitel

A common rail-korszakot Alfa-motorként megnyitó 1,9 l-es turbódízel Fiat-változata benzines könnyedséggel mozgatja a nagy testű autót. Hidegen dízelesen nagy hangon és reszketve jár a rövid izzítás után, melegen a rezgés enyhe vibrálássá szelídül, a zaj is sokat enyhül. Jó a gyorsulás már nagyon kis fordulat- ról is. Emelkedőkön is könnyen megőrzi az autó lendületét. A városban sem kell sűrűn kapcsolgatni, noha a műszerfalon kényelmes magasságban kínálkozó váltókar pontosan mozgatható.

Vezetés, menettulajdonságok

A magas vezetőhelyről ragyogó a kilátás, sok az üveg, a kettéosztott tükrök holttérmentesek. A magas ülőhelyhez igazodik a kormány, a váltó és a pedálok elrendezése. Szélessége ellenére fordulékony, jól manőverezhető a Multipla. Alakja segíti a végpontok megítélését. Országúton 100 km/óra fölött meghallani a menetszelet. A kemény rugózású autó a sorozatos hibákon rázkódik, pattog, minden egyenetlenséget közvetít, s megszólaltatja az utastér műanyagait. A széles nyomtáv biztos útfogást ad havas, jeges burkolaton is. A kanyarokban a magas felépítmény és az oldaltartás nélküli ülés előbb int visszafogottságra, mint a kerekek jelzése.

Felszereltség

A legjobban felszerelt változat tartozéka a légkondicionáló, az állítható magasságú szervokormány, a blokkolásgátló, a hővédő üvegezés, az elektromos tükörfűtés, mozgatás és ablakemelés elöl, az indításgátló és a távirányítós központi zár, a ködfényszóró és a fényszórómosó, a két elülső légzsák, az ülés alatti fiók, a csúsztatható hátsó középső ülés és az automata öv valamennyi üléshez.

Költségek

Dízelesen rövid a 15 000 km-enkénti szervizigény, és az igényes dízellel jár a kíméletesen csekély fogyasztás, de a meglehetősen magas ár is. Az autó sokoldalú hasznosítási lehetősége keresettséget és erős értéktartást ígér, noha sajátos megjelenése egy ideig még sokak tartózkodásába ütközhet a használtautó-piacokon.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros dízelmotor elöl, keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep. Közvetlen, gyűjtőcsöves elektronikus befecskendezés, turbófeltöltő, köztes hűtő. Hengerűrtalom: 1910 cm3, furat 82 mm, löket 90,4 mm. Teljesítmény: 105 LE/77 kW (4000/min). Nyomaték: 200 Nm (1500/min). Elöl-hátul független felfüggesztés segédalvázon, stabilizátor. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, blokkolásgátló. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 185/65 R15. Csomagtér: 430/ 1900 l. Üzemanyagtartály: 63 l. Hossz x szélesség x magasság: 3994x1871x1670 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1370/2300 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,4 s. Végsebesség: 170 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 5,5/8 l/100 km.
Ár: 5 360 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Különleges helyhasznosítás
+ Könnyű ki- és beszállás, rakodás
+ Akadálytalan kilátás
+ Jó menettulajdonságok
+ Kedvező menetteljesítmények
+ Kis üzemanyag-fogyasztás
+ Várhatóan jó értékőrzés
— Az ülések oldaltartásának hiánya
— Hátsó fejtámlák, kalaptartó csak felárért
— Úthibákra érzékeny,
kemény rugózás
— Drága ár

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás