Újautó
Tesztnapló: Seat Ibiza 1.2 12V Stella - Alapeset
A legkisebb motor ellenére nem csak formájában sportos az új Ibiza.

Látványosak az alfás hatású Seat-maszkkal díszített orr és a sportos műanyag fényszórók. A felnik 14 colosak
A Volkswagen-konszern a közelmúltban bemutatott háromhengerese a csoporthoz tartozó összes kisautó orrába bekerül alapmotorként. Az Ibiza sem kivétel.
Karosszéria, utastér
Az új forma átörökíti az előd hangulatát: sportos a megjelenése, hangsúlyozottak a sárvédőöblök, lapos a szélvédő, meredek a far, rajta látványos az egy bura alá rejtett hátsó kerek lámpasor. Az oldallemezre fényezetlen, a lökhárítóra fényezett védőcsíkot illesztettek. A lökhárító alját műanyag koptató óvja, a visszapillantók háza fekete. Az ajtók finoman nyílnak, az akadópontjuk sem kemény, kényelmes a beszállás. A jó oldaltartású ülés magas támlás, ülőlapja is elég hosszú, tömése kemény, a fejtámlák dőlésszöge és magassága is állítható, miként az ülésmagasság is. A térérzet kisautóhoz mérten jó, egy 170 cm-es vezető fejétől teljesen leengedett üléssel 15 cm-re van a tető, a váll- és a lábhely megfelelő. Az utastéri burkolatok anyaga kemény műanyag, hatásukat javítja, hogy a felsők mintázata egyedi, az ajtókon pedig textilfoltok enyhítik a mesterséges anyag érzetet.
A műszerfal formája a kerek levegőbeömlőkkel és a csőbe ületetett műszerekkel sportos hatású. Hátrány, hogy kevés a rakodóhely, nincs pohártartó, nem zárható a kesztyűtartó sem. Csak a kardánboxba, a bal térd előtti kis rekeszbe és az ajtón kialakított térképzsebbe lehet pakolni. Hátra kicsit tornás a bejutás. Az ülőlap szerényen domborított, a támla magas, a középső helyre se fejtámlát, se hárompontos övet nem szereltek be.
Hátul csak egy, az első üléstámlára varrt zsebet alakítottak ki, a komfortérzeten csupán a hátravezetett fűtés-szellőzés javít. A helykínálat kisautós, 170 centis vezető mögött a hasonló magasságú utas terpeszben utazhat, két felnőttnek vállban elég széles a hely. A csomagtartó sem túl nagy, a magas hátsó lökhárító miatt mély, a csomagokat így magas peremen kell átemelni; nincs sem rakodórekesz, sem rögzítőfül, előnye viszont, hogy síkokkal határolt és teljesen kárpitozott. A hátsó üléstámla és az ülőlapok is osztva előredönthetők, az így kialakított tér padlóján az ülés lépcsőt képez. A pótkerék teljes értékű, az autó öszszeszerelési minősége jó, a karosszéria az osztályában csendesnek számít, egyetlen hiba, hogy rossz úton a B-oszlopok nyöszörögtek – igaz, ezt más Ibizában nem vettük észre.
Motor, erőátvitel
A friss fejlesztésű 1,2 literes erőforrás teljesítménye 64 lóerő, a nyomatéka meglepően nagy: 112 Nm. 3000-től húz jól, az alatt gyenge. Pörgetve morgós hangú. A váltó röviden áttételezett, ötösben 90 km/óránál 2900-at forog a motor. A végsebesség-közeli 160 km/óra tempót tartósan is bírja, hangja sem őrjítő.
Vezetés, menettulajdonságok
A kormány jó fogású, hossz- és tengelyirányban is állítható, a pedálrend megfelelő, a váltó rövid karú, pontosan, rövid utakon kapcsolható. A magasan húzódó övvonal miatt hátrafelé korlátozott a kilátás, de nagyok és jó formájúak a tükrök, tág képet mutatnak, közülük a bal oldali osztott látóterű. A rugózás kissé feszes ugyan, viszont jó az úthibaelnyelő képesség, csak a keresztirányú bordákon dobbant el a kocsi. A kanyarokban semlegesen viselkedik, hűen követi a hirtelen kormánymozdulatokat is. A kormányzás közvetlen, jól érezhető, az egyenesfutás még nagy sebességnél is jó.
Műszaki adatok
Soros, háromhengeres, DOHC-vezérlésű, 12 szelepes, könnyűfém blokkos és hengerfejes benzinmotor elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1198 cm3, löket 76,5 mm, furat 86,9 mm. Kompresszió: 10,5:1. Teljesítmény: 64/47 LE/kW (5400/min). Nyomaték: 112 Nm (3000/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros kerékfelfüggesztés kanyarstabilizátorral. Elöl belső hűtésű tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 185/60 R14. Csomagtér: 267/960 liter. Üzemanyagtartály: 45 liter. Hossz x szélesség x magasság: 3953x1698x1441 mm. Saját tömeg: 1015 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 14,9 s. Végsebesség 165 km/h. Fogyasztás (város/országúton/vegyes): 7,6/5,1/5,9/100 km. (Tesztfogyasztás: 8,5 l/100 km.)
Ára: 2 490 000 Ft
Előnyei:
+ Kellő helykínálat elöl
+ Jó oldaltartású elülső ülések
+ Stabil futómű, pontos kormányzás
+ Precíz váltó
+ Jó összeszerelés
+ Jó minőségű anyagok
+ Széles látószögű tükrök
+ Kategóriájában csendesnek számító utastér
Hátrányai:
— Szűk hely hátul
— Körülményesen előrehajtható háttámla
— Rövid szervizciklus
— Csak 1 év garancia
— Nagy fogyasztás
— Hátul középről hiányzó fejtámla és 3 pontos öv
Felszereltség
A Stella-szint alapja a két frontlégzsák, a szervokormány, a központi zár, az elülső ablakok elektromos mozgatása, a színezett üvegek. Az oldallégzsák, a blokkolásgátló feláras. Hiányzik a hátsó középső hárompontos öv és a fejtámla, spórolós megoldás, hogy pollenszűrő csak a légkondicionáló mellé jár.
Költség
A 2,5 milliós ár nem olcsó, de jellemző az új generációs kisautókra. Az általános garancia szerény 1 év, az átrozsdásodási 12 év, a szervizciklus sűrű, 15 000 km-kénti. A mért fogyasztás sem csábít, viszont kedvező az autó értéktartása, és kevés a biztosítási költsége.
Az Autó2 újság 2002/10. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...