Újautó
Tesztnapló: Toyota Corolla Verso 1.6 Terra - Földi
Kiteljesedett a Toyota egyterűcsaládja: a középső is nagy teret és korszerű motort kapott.

A magas tetőig érő ajtók könnyű ki-beszállást tesznek lehetővé. Az övvonal a középoszloptól felívelődik
A Yaris óta ismert márka-arculat tekint ki az európai gyártású Corolla egyterűváltozatából. A rövid motorházat nagy lámpák, vaskos lökhárító, sajátos hűtőforma díszíti. A karosszéria magas, a szélvédő hosszan nyújtózik.
Karosszéria, utastér
A hosszú ajtónyílás és a magas üléshelyzet megkönnyíti a ki-beszállást. Igényes kialakítású az utastér, az ajtókon elég sok a kárpit, a műanyagok kellemes látványt nyújtanak, ám meglepő módon kemény a műszerfal borítása. A vezetőülés magassága állítható, a kormányé is. Az ülés jó oldaltartást ad, a lap támasztásával rövidebbnek hat a valóságosnál. Az elöl ülők körül nem nagyok a pakolóhelyek, de sok van belőlük: az ülés alatt, az ajtókban, a műszerfalon, annak hosszan nyújtózó tetején és a mennyezeten is találni értékes üregeket gumírozott szőnyegaljjal. A váltókar a középkonzolból nő ki, így a kézifék körül a megszokottnál több holmi helyezhető el. A váltókar kényelmesen magasra nyújtózik, körülötte is fémszínű díszítés látható.

A középkonzol szélső kiteljesedéséből kétoldali rakodónyílás, az alsóból váltókar bontakozik ki. A műszerfali órák vetített képek
A középkonzol kapcsolósora áttekinthetően nagy alakú és kis számú, a műszerfali kapcsolók pontosan működtethetők. A műszerfal éke az optitron térhatású műszerfal, amely a sötét alaplapra vetített képpel hatásos – ha látható. A nappal fényes műszerfal a külső világítás bekapcsolására teljesen elhalványul, a fényerő kissé nehézkesen, a napi számláló gyötrésével négy fokozatban változtatható. A fék- és a gázpedál közötti szinteltérés több a kelleténél. Az egyterűérzésnek megfelelően kissé megemelt vezetőhelyet igen nagy fej fölötti tér, kényelmes oldalsó távolság keretezi. A hosszan előrenyúló szélvédőt vaskos oszlopok keretezik, a kilátás a falat áttörő kis ablak ellenére korlátozott. Hátul is sok a fal. A külső tükrök nem osztottak, de sokat láttatnak, csekély a holtterük.
A második üléssor lapja két, támlája három részre osztott. A padló szinte teljesen sík, a küszöb alacsony, a középső padlóhullám sekély. Az ülőhely magas, a fej fölötti világ tágas, a térdek előtti tér elég nagy, legalábbis az ülések hátsó helyzetében. Az elülső ülések hátlapjában zsebek szolgálják a kényelmet, a vezetőülésből könnyebb csomagok megtartására alkalmas akasztó bontható ki. Az egyterű térvariálás alapeleme a sínen csúsztatás: az üléssor 15 cm-es úton, aszimmetrikusan tologatható. Ugyanilyen osztásban lehet előredönteni a lapokat, vagy kiemelni az üléseket. A hosszabb ülés támlája két részből áll, az autó közepe felőli az ülőlapra buktatva könyöklőasztal funkciót láthat el. A középső rész ülésként alig szélesebb, mint a szélső hely fele, hárman csak szorongva férhetnek el – ha vállalják, mindenkinek jut fejtámasz és hárompontos öv. Az ülésmozgatás, az övek eltüntetése és előkerítése nem állítja bonyolult feladat elé a tér átrendezőjét.

Egyenletes, hosszú rakodótérré hajthatók az ülések. A keskeny középrész támlája asztalként is használható
A kezdeti időben több fejtörést a kalaptartó okozhat, elülső részének lebernyege a fejtámlákhoz kapcsolódva követi az ülés helyzetét, a hátulsó kalaptartó alakzata kétrét hajtható kemény felület, amin alkalmilag tárolni vagy jegyzetelni is lehet, ám csak több lépésben eltávolítható. Az ülések előredöntésével 30 cm-rel nő meg a csomagtér hossza, kiemelése nyomán pedig 165 cm hoszszú, elég magas és széles raktér állítható elő az elülső üléssor mögött. A csomagtér ajtaja magasra nyílik, a pereme alacsony, alig emelkedik a raktéri szint fölé. A kerékjáratok mögött enyhén zegzugos terület jó beosztású, a hátulsó részen elektromos csatlakozó és csomagtartógyűrűk is találhatók. A kemény padlózat alatt teljes pótkerék és jó beosztású szerszámtartó fér el.
Motor, erőátvitel
A változó szívószelep-vezérléses VVTI-i motor tág fordulatszám-tartományban érvényesíti nyomatékát, csöndes járású és vibrációmentes. A pontosan vezetett váltókar a márka szokásos kapcsolóinál nagyobb erőkifejtéssel tolható a fokozatokba.
Vezetés, menettulajdonságok
Az 1,6 literes a Verso-kínálat alapmotorja, s elég erős a megtermett autó mozgatásához. Kulturált kiegyensúlyozottsággal, megbízhatóan, dinamikával vezethető a Corolla Verso. A kanyarokban kezes, a magas karosszéria azonban billeg a hirtelen irányváltásoktól. Az enyhén kemény rugózás mérsékli, de továbbítja a rossz burkolat ütéseit. A kormány elektromos szervója jól alkalmazkodik a sebességhez.
Műszaki adatok
Négyhengeres, soros benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely lánchajtással, változó szelepvezérléssel, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1598 cm3, furat 79, löket 81,5 mm. Hengerenkénti befecskendezés. Teljesítmény: 110 LE/81 kW (6000/min). Nyomaték: 150 Nm (4800/min). Elöl McPherson-, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafék, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/60 R15. Csomagtér: 417 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hossz x szélesség x magasság: 4240x1705x1610 (tetősínnel 1640) mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1215/1705 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 11,4 s. Végsebesség: 180 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 9,4/ 6,2 l/100 km.
Ára: 4 370 000 Ft
Előnyei:
+ Tágas, kényelmes utastér
+ Jól variálható beltér
+ Kedvező menetteljesítmény
+ Jó menettulajdonságok
+ Könnyű rakodás
+ Kedvező fogyasztás
Hátrányai:
— Kilátást zavaró, vaskos oszlopok
— Szűk középülés hátul
— Drága ár
Felszereltség
A Corolla Verso csupán Terra-kivitelben kapható. Fontosabb felszerelési eleme a távirányítós központi zár, az elektromos külső tükör, a szervokormány, a térhatású (optitron) műszerfal, a rádiós magnó, a fedélzeti számítógép, a blokkolásgátló, a fékerőelosztó, az indításgátló, a két elülső légzsák, az állítható magasságú kormány és vezetőülés, az elektromos ablakemelő elöl, a 40/20/40 arányban dönthető, csúsztatható és kivehető hátsó ülés és a színezett üveg. Felárért ködfényszóróval, manuális légkondicionálóval, metálfényezéssel és könnyűfém felnivel egészíthető ki a lista.
Költség
Az európai rivális márkákkal a drágább Toyota-egyterű a három év garanciával, a 30 000 kilométerenkénti szervizintervallummal és a márka hagyományosan megbízható minőségével szegül szembe. Értékemelő a VVT-i motor csekély fogyasztása.
Az Autó2 újság 2002/4. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...