Újautó
Tesztnapló: Citroën Xsara Break 2.0 HDi SX - Ló erő
A Xsara az erősebb HDi-vel dinamikus, kényelmes és gazdaságos viselkedést ígér.
A modellépítés gyakorlatának egyik alapköve a motorválaszték bővítése. Éppen a dízelmotorjairól jó hírű PSA-csoport tagja, a Citroën alsó-középkategóriásával, a Xsarával kicsit későn fogott ehhez a munkához.
Karosszéria, utastér
Az idei modellévre felfrissített Xsara mint korábbi tesztünkben megjegyeztük, (A2, 2001/4.) alapvetően kedvező átalakuláson esett át. A kényelmes, jó beosztású karosszéria a kombit is jellemzi, mindazokkal az előnyökkel (jobban variálható, nagyobb beltér, az utastérből menet közben elérhető csomagtér) és hátrányokkal (zajosabb utastér, kintről jól látható, sebezhetőbb csomagtér), ami ennek a műfajnak a sajátja. A vezetési kényelem jó, az ülés- és a kormánymagasság sugárirányban állítható, az alacsonyabb, dakszlis padlólemez-magasság viszont ma már régimódi. A kemény műanyagos műszerfal menthetetlenül jelzi az autó helyét és korát kategóriája rangsorában. A kormányra felvitt rádiókezelés és a fedélzeti számítógép ebben az osztályban nagyvonalú ajánlat – igaz, csak extrapénzért; a kormánykerék íve kicsit csenevész, lehetne vastagabb. A hely hátul is kényelmes, a csomagtér alapból méretes, az ülések aszimmetrikus hajtásával jól formálható, ám a terebélyes és súlyos ötödik ajtó nehezen csukható, nyitható.
Motor, erőátvitel

Nagyobb képAz emelést könnyítő, teleszkóp kitámasztotta gépháztető alatti 109 lovas motor korszerű. Zajcsillapító és esztétikai kapszulájával a mai német iskolát követi
Az 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses, gyűjtőcsöves, köztes hűtős turbódízel alapvetően az élvonalban van. A nagy befecskendezési nyomása tiszta, gazdaságos üzem alapja, fagypont felett izzítást sem igényel. A motor tulajdonságai szintén élvonalbeliek. Az utastérből levéve jó benzines finomsággal és puhasággal forog, a 109 lóerős teljesítmény a mai átlagon van, a kis fordulatszámon (1750/ min-en) megjelenő 250 Nm-es nyomaték a kényelmes, kevés kapcsolásos vezetést is megengedi. A motor 1500-tól már nagyon él, a tömeg/teljesítmény arány elragadó gyorsulást eredményez, a gumik veszettül harapnak az aszfaltba, a futómű szépen teszi a nyomatékot az útra. A sebességváltó határozottan, de szépen kapcsol, a tesztautóé harmadikban tolásra halkan sírt, a kuplung előírásosan, szépen dolgozott.
Vezetés, menettulajdonságok
Korábbi tesztünkkel a Xsara nagyon jó emlékeket hagyott bennünk, amiket ez az autó kicsit lerombolt. Túl azon, hogy a műszerfal bal oldalánál az ajtó mellett a gumitömítést (feltehetőleg egy javítás után) úgy rakták vissza, hogy még az „afrik” is kilátszott, a rossz utakon halk, de zavaró utastéri zajok hallatszottak a műszerfalból, az ajtókból és a csomagtérből. Az ülések kényelmesek, a kormány két irányban állítható. A futóművek alapvetően csöndesek, a rugózási kényelem jó, az egyenesfutás és a kanyarstabilitás szeretetre méltó. A motor csendes, dinamikus tulajdonságai annyira élvezetesek, hogy nehéz velük betelni. A négy tárcsaféket felvonultató rendszer jól dolgozik, a fordulatszámtól függő szervokormányról is ez mondható el.
Műszaki adatok
Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, közös csöves dízelmotor keresztben beépítve, acélblokk, könnyűfém hengerfej. Egy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep. Turbófeltöltő, szívólevegő hűtéssel. Hengerűrtartalom: 1997 cm3, furat 85,0 mm, löket 88,0 mm. Kompresszió 18,1:1. Teljesítmény: 109 LE/80 kW (4000/min). Nyomaték: 250 Nm (1750/min). Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul hosszanti lengőkarok keresztben szerelt torziós rugókon, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Fogasléces kormánymű, fordulatszámfüggő hidraulikus rásegítéssel. Elöl és hátul tárcsafékek, blokkolásgátló. Gumiméret: 195/55 R15 Csomagtér: 515/ 1510 l. Üzemanyagtartály: 47 l. Hossz x szélesség x magasság: 4370x1705x1420 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1220/1760 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,8 s. Végsebesség: 194 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 4,3/7,1/5,3 l/100 km. Tesztátlag: 9,3 l/100 km.
Ár: 4 460 000 Ft
Felszereltség
A Xsara SX értékarányviszonyát igen jó felszereltség javítja. A menetbiztonsági felszerelés része a blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztó, a passzív biztonságot két elülső és két oldallégzsák, öt biztonsági öv és fejtámla szolgálja. Az egyéb felszerelések értékesebb része az automata klímaberendezés, az elülső elektromos ablakemelők és elektromos tükrök, a rádióvezérlésű központi zár, a magasságban állítható vezetőülés. (A teljes felszerelési lista internetoldalunkról (www.auto2.hu) érhető el.
Költség
Az erős HDi fogyasztási értékei papíron jók, nálunk viszont a próbaautó kifejezetten rosszul, 9,3 l/100 km-es átlagfogyasztással futott; a hasonlóan erős (106 LE) benzineshez képest 1 millió forinttal drágább vételárat autózással kilátástalan visszanyerni. A szervizciklus 20 000 km. A Xsara értéktartása a cég korábbi modelljeihez képest javult.
Előnyei | Hátrányai |
+Jó beosztású, nagy bel- és csomagterű karosszéria + Kényelmes vezetési helyzet + Gazdag felszereltség + Szépen járó, dinamikus, gazdaságos motor +Kényelmes rugózás | — Szerelési hiba a műszerfal mellett — Zörgésektől zajos utastér — Nehezen mozgatható hátsó ajtó — A vártnál jóval nagyobb fogyasztás — A benzineshez képest kiautózhatatlanul drága ár |
Az Autó2 újság 2001/12. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...