Újautó
Tesztnapló: Daewoo Lanos 1.3 S Servo - Olcsón csábít
A Daewoo Lanos új alapmodellje 1,3 literes motorral kapható. A kisebb erőforráshoz kedvező ár társul.

A fényszóró műanyag,
a tükrök és a kilincsek fényezetlenek,
így nem kényesek. A felni ódivatúan
13 colos, rajta 175/70 R13-méretű
Debica Vivo- abroncsok feszülnek
Kiskategóriájú autók áráért kínál a Daewoo alsó-középkategóriás kocsit. A Lanos 1.3 az olcsóságát nem adja ingyen: a Lengyelországban gyártott kényelmes kocsinak szegényes a felszereltsége.
Karosszéria, utastér
Az olaszok által tervezett, az 1997-es bemutatkozása óta változatlan formában gyártott Lanos gömbölyített, csupa ív kasztniját oldalról műanyag csíkok védik, viszont a fényezett lökhárító sérülékeny. Kényelmes beülni, nem alacsony az üléshelyzet, az ülés lapja kellően hosszú, a háttámlája magas. A térérzet sem rossz, 170 cm magas vezető feje fölött még jó 20 cm a szabad hely. Minden fejtámla és az elülső biztonsági övek magassága állítható. Hátul kifejezetten kényelmes a hely és a beülés. A döntött helyzetű magas háttámla 1/3-2/3 arányban osztható, de az ülőlap nem előrehajtható.

Az utastér színvilága szürkékből és feketéből építkezik. A műszerfalról hiányzik a fordulatszámmérő, az üléskárpit kellemes tapintású
A két szélső hely kapott fejtámlát és hárompontos övet, középen csak egy csípőöv van. A helykínálat is jó, a fenti magasságú utas feje fölött 5-8 cm marad, a térdhely 10-12 cm.
Az utastérben az olcsó burkolatok a meghatározók, a formás műszerfal kemény, fényesedő anyagú, ugyanígy a középkonzol és az ajtókárpitok. Ez utóbbiak szürkeségét textilbetétek törik meg. A kormány az átlagnál puhább, habosított anyagból készült régies kialakítással, a váltógomb fényesedő anyag. Pakolóhelyből nincs sok, a kesztyűtartó elég nagy, nem zárható. A fekete középkonzolból két pohártartó vehető elő. Hátul nincs pakolóhely. A műanyag elemekkel burkolt, alul filccel fedett csomagtér csupaszon hagyott fedele vagy belülről, vagy kulccsal nyitható. Tágas és síkokkal határolt a csomagtartó, a négyajtós forma miatt kicsit keskeny a szája, mert bár a lökhárító felső élétől nyílik, az magasan van. A pótkerék teljes értékű. Viszonylag csendes az autó, haladáskor inkább gumi- és futóműzaj hallatszik, a motorhang kint reked.
Motor, erőátvitel
Az Opel-eredetű motor 8 szelepes, hengerenkénti befecskendezéses, méretéhez képest erős és nyomatékos. Használható alacsony fordulatszám-tartományban is, de pörgetve dinamikusabb. Gyorsításkor, emelkedőn kevés a tartaléka, vissza kell váltani. Hidegen darabosan jár, felmelegedve egyenletesen húz. A burkolatlan erőforrás csendes, mély hangját csak pörgetve hallani. A váltó kissé hosszabb úton lötyögősen, határozott akadópontokon át kapcsolható, a motor lágy felfüggesztése miatt annak rezgését továbbítja, hirtelen gázadásnál megmozdul a váltókar.
Vezetés, menettulajdonságok
Közel egy síkban elhelyezettek a pedálok, elég a hely széles cipőnek is. Jól átlátható a kasztni, a tükrök holtteresek. A koppanástól koppanásig hármat forduló kormányt könnyű forgatni, kicsit pontatlan. A kocsi sétálós, elengedve a kormányt rögtön menne a maga útján, és a gázadásra is érzékeny, ilyenkor jobbra, gázelvételre enyhén balra húzott. A futómű ellentmondásos, lágyan rugózó, billegős, a kanyarokban mégsem tör ki. A hirtelen kormánymozdulatokat azonban nem szereti, ijesztően nagyot leng, szerencsére minden következmény nélkül. A lágy rugózás miatt jól bírja a fekvőrendőröket, és szépen elnyeli az úthibákat. A fék határozott.
Műszaki adatok
Soros, négyhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve, hengerenkénti befecskendező. Hengerűrtartalom: 1349 cm3, löket 76,5 mm, furat 73,4 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 75/55 LE/kW (5400/min). Nyomaték: 115 Nm (3400/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-, hátul csatolt lengőkaros kerékelfüggesztés kanyarstabilizátorral. Elöl belső hűtésű tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 175/70 R13. Csomagtér: 320 liter. Üzemanyagtartály: 50 liter. Hossz x szélesség x magasság: 4235x1680x1430 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1005/1595 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 15 s. Végsebesség 166 km/h. Fogyasztás (város/országúton): 11,4/5,9 l/100km.
Ár: 2 184 000 Ft
Felszereltség
A közel 100 000 forintba kerülő szervokormányon kívül nincs érdemleges extra a kocsiban, hiányoznak a légzsákok, az elektromos ablakok. A tükrök belülről kézzel állíthatók, a fényszórómagasság szabályozható, a szellőzés belső keringetésre kapcsolható, a csomagtartó és a tanksapka belülről nyitható.
Költség
Az ár vonzó, a fenntartási költség visszafogott, az átlagfogyasztás 7,5 liter 100 kilométerenként. A szervizigény ma már átlag alatti, 15 000 kilométerenként vagy évente kell szerelőhöz vinni a kocsit. A garancia a távol-keleti márkáknál megszokott 3 év, az átrozsdásodásra 6 évet vállal a gyártó. A típus értékvesztése gyorsabb az átlagosnál.
Az Autó2 újság 2001/9. számában megjelent cikk rövidített változata
Előnyei | Hátrányai |
+Kényelmes utastér + Kedvező ár + Három év garancia + Nagy csomagtér +Komfortos rugózás + Olcsó fenntartás | — Bizonytalan egyenesfutás — Szerény felszereltség — Olcsó anyagok az utastérben |
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...