Újautó
Tesztnapló: Subaru Impreza 2.0 GX automata - Bokszerfelső
A gépipari karrierjét repülőgépgyártással megalapozó Subaru a műszaki csemegék kedvelőinek készíti autóit.
Ha Subaru, akkor bokszermotor és összkerékhajtás. A különleges autóépítési elvekhez ragaszkodó kis japán gyár a konkurencia által mára jórészt költség- és gyártástechnológiai okokból elfeledett műszaki megoldások következetes alkalmazásával igazi különlegességeket gyárt.

Az új Impreza vonalai dinamizmust sugároznak.A széles sárvédők és az agresszív orrkiképzés kifejezetten úgy készült, hogy jól mutasson a visszapillantó tükörben
A műszaki tartalmon túl a ralisikerek és a sportos megjelenés teszi a különcség iránt fogékonyak kedvenceivé a „sokcsillagos” autókat.
Karosszéria, utastér
A közelmúltban megjelent új Impreza kívülről szinte minden elemében megváltozott, mégis felismerhetően Subaru maradt. Az agresszív orrkiképzés, a széles sárvédők, a hatalmas lámpák és az alacsony építésmód lendületet ad a karosszériának. A lemez- és az üvegfelületek aránya kedvező – a mai divatirányzattal ellentétben az üveg javára. A tetőoszlopok vékonyak, így minden irányban jól átlátható a karosszéria. A beltér szűkösebb, mint azt a külső alapján gondolnánk. Az üléshelyzet alacsony, a sporthangulatot határozott oldaltartású, de szövetkárpittal borított ülések és ezüst színű műszerfalbetétek fokozzák. A kárpitelemek túlnyomórészt műanyagok, minőségük azonban kiemelkedően jó. A hátsó utasok helye keskeny, a fejtér is alacsony, s meglepő, hogy a hátsó fejtámlák magassága nem állítható.

Az igényes anyagokból összeállított utastér színvilága komor, a sportos rajzolatú műszerfalon hangsúlyos helyre került a fordulatszámmérő
A műszeregység sportos rajzolatú, a nagy átmérőjű kormánykerék, csakúgy, mint a sebességváltó gombja jó fogású, de gumiszerű anyagból készült. A lépcsős hátú kialakítás következtében a csomagtartó kényelmesen nagy; a több mint 400 literes láda a hátsó lökhárítótól nyíló fedélen keresztül könnyen megpakolható. A mélyen benyúló forgópántok azonban jelentősen csökkentik a kihasználható teret.
Motor, erőátvitel
A kétliteres, négyhengeres bokszer villanymotorszerűen, simán pörög. Építésmódja ellenére már kis fordulatszámon is nyomatékos. Az autó hossztengelyében forgó motor billentőnyomatéka csekély, hangja kellemesen gurgulázó, sportos. Az automata sebességváltó alkalmazkodik a vezető stílusához, a középkonzol egyik gombjával sport- és téli üzemmód is választható. A mai divattól eltérően a tervezők elhagyták a választókar előre-hátra mozgatásával történő kapcsolgatás lehetőségét, pedig ez a szolgáltatás igazán illene a sportos megjelenéshez és a forgós motorhoz. Az állandó összkerékhajtás-rendszer kifinomult szerkezetű.
Vezetés, menettulajdonságok
A szívesen pörgő, fordulatszám-kedvelő bokszermotorral – az automata nyomatéknövelő hatása következtében – kis fordulatról is dinamikusan lehet kigyorsítani. Ha a fordulatszámmérő mutatóját percenkénti négyezres érték fölé emelve elszabadulnak a lóerők, és az automata a gázpedál határozott taposására akár kettőt is visszakapcsol, az élmények sportosakká válnak. A váltó végfokozata hosszú, így a csúcssebesség nem akkora ugyan, mint azt egy ilyen teljesítményű autótól várnánk, de cserébe autópálya-tempónál kis fordulaton zajmentesen suhanhatunk. A holtteres külső tükrök nem kavarják zavaróan a szelet, és a Subaru „márkavédjegyévé” vált ablakkeret nélküli ajtók mellett sem fütyül a levegő. A szervokormány rásegítése túlzott, a futómű hangolása feszes, sportos, így rossz útfelületen pattogásra hajlamos az autó.
Műszaki adatok
Folyadékhűtéses, négyhengeres bokszermotor, elöl hosszában beépítve, könnyűfém hengerfej és blokk. Hengersoronként egy-egy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, hengerenkénti befecskendezés. Hengerűrtartalom: 1994 cm3, furat 92 mm, löket 75 mm. Kompresszióviszony: 10:1. Teljesítmény: 125 LE/ 92 kW (5600/min). Nyomaték: 184 Nm (3600/min). Négyfokozatú automata sebességváltó, összkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztés, hátul kereszt- és hosszlengőkarokból kialakított független felfüggesztés. Hidraulikus lengéscsillapítók spirálrugókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Négykerék-tárcsafék blokkolásgátlóval. Gumiméret: 185/70 R14. Csomagtér: 401 l. Üzemanyagtartály: 50 l. Hossz x szélesség x magasság: 4445×1730 x1440 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1165/1690 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,7 s. Végsebesség: 176 km/h. Fogyasztás (EU) (városon kívül/város/vegyes): 7,5/13,5/9,7 l/100 km. Tesztátlag: 9,7 l/100 km.
Alapár: 7 769 000 Ft
Előnyei:
+ Jó minőségű kidolgozás
+ Kulturált, szépen forgó motor
+ Tágas csomagtér
+ Kényelmes elülső ülések
+ Kifinomult összkerékhajtás
Hátrányai:
— A hátsó fejtámlák nem állíthatók
— A kormány helyzete tengelyirányban nem változtatható
— Holtteres visszapillantó tükrök
— Túlérzékeny szervokormány
Felszereltség
A GX-kivitel kényelmi felszereltsége teljes. A két elülső mellett alapáras a két oldallégzsák, a blokkolásgátló, a távirányítós központi zár, az elektromos tükörállítás és ablakmozgatás, a légkondicionáló, a könnyűfém kerékkészlet és természetesen a fordulatszámmérő is. Érdekes, hogy a kormány csak függőleges irányban állítható.
Költség
A Subaru prémiummárkának számít Európában, ára ennek megfelelően a kategóriaátlag feletti. Értéktartása várhatóan meghaladja az átlagos japán autókét, szervizciklusa 20 000 kilométer, az általános garancia pedig 3 évre vagy 100 000 kilométerre szól. Az összkerékhajtás elemeire kiemelt, 5 évig vagy 120 000 kilométerig érvényes szavatosságot vállal a gyár, a rozsdagarancia azonban csak 6 évig tart.
Az Autó2 újság 2001/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...