Újautó
Tesztnapló: Opel Zafira 2.0 DTI 16V Comfort - Helyi érték
A sokoldalúan alakítható utastér szellemességéhez a korszerű turbódízelmotor kiegyensúlyozottsága társul.
Továbbra is kategóriája különlegességének számít az egyszerű mozdulatokkal hétszemélyessé alakítható Astra-leszármazott.
Karosszéria, utastér
A Zafira opeles formai jellemzőit az egyterűek alakzata hatja át: rövid a motorház, magas a tető, kombiszerű a farkialakítás. Könnyű beszállni a nagy ajtókon a csípőmagasságba emelt, kissé kemény, ám kényelmes ülésekre. Puha a műszerfal borítása, sok a textil az ajtókon, finom a kidolgozás. A műszerfal jellegzetesen Opel: áttekinthető, semmi meglepetés. Bő a rámolásra és a poharak tárolására szolgáló hely. Az elülső ülések enyhe oldaltartást adnak, magasak, kissé rövid lapjuk ellenére kényelmesek. A kormány tengelyirányban is állítható, sugárirányban szűk határok közt változhat a helyzete. A magas ülőhelyről jó volna a kilátás, a szimmetrikusan dolgozó ablaktörlők nagy felületet takarítanak le, ám a vaskos elülső oszlopok túl sok látnivalót eltakarnak. Az oszlopok valójában kettősek, hiszen kis ablak szorul a szélvédőt és az ajtót keretező tartók közé, de a szűk üvegfelület nem képes megakadályozni, hogy kanyarodáskor a közelebbi oldalon akár egy csoport gyalogos is láthatatlanná váljon.

Az egyik lehetséges négyülés-elrendezés szerint akár 180 cm hosszú tárgy is utazhat a vezető mögött. A másik oldalon az elülső ülés támláját is előre lehet hajtani
A bal külső tükör osztott, a jobb nem, holtteres. Három utasnak is kényelmes elhelyezkedést kínál a második sor. Itt is magas a támla, közepe akár könyöktámaszként szolgálhat, sílécajtó is nyitható. Bő a lábtér, e sorban szintén pazar a fej fölötti magasság. E sor utasainak is jutnak pohártartók, zsebek, hálók, saját fűtésszabályozás. A támlarészek osztva hajthatók előre, az ülőlap egyben emelkedik fel. A csomagtér padlója egyszerűen kihajtható két ülést rejt. Ezek a többinél alacsonyabbak, vékonyabbak, megközelítésük sem egyszerű, mégis rejtve hordozzák a hétüléses kialakítás lehetőségét. Minden üléshez jár fejtámla, s hathoz hárompontos automata öv. Az elülső és a süllyeszthető hátsó sor között sínen siklik a középső sor, amely az első sorra tapasztva 1,5 m hosszú, sík padlójú rakteret alkot, osztva dönthető támlájával átmenetet képezhet, felállított támlákkal pedig nagy helykínálatú személyautót formáz. A csomagtér nagy, teljesen sík, burkolt, egyenletesek az oldalfalai, s ami felemelt harmadik sori üléssel pohártartós könyöklő, az a rakodótér-alakzatban tárolórekesz. Magasra nyílik a hátsó ajtó, a küszöb azonos szinten van a rolóval eltakarható csomagtérrel, könnyű a ki- és berakodás.
Motor, erőátvitel
Jól hallható a hideg motor dízeles kerregése, melegen sokat halkul, de nem válik teljesen csöndessé. Nagy hidegben is csak rövid ideig kell izzítani. A dízel villanymotorként, kis fordulatról és hosszan, egyenletesen húz. Megbízhatóan, hatásosan, de nem kirobbanóan lehet gyorsítani az előzésekkor, az emelkedők nem jelentenek akadályt. Az első fokozatban lassabban kap lendületre az autó. A váltó némileg hosszú utat tesz meg.
Vezetés, menettulajdonságok
A magas vezetőhelyről nem jó a kilátás minden irányban, veszélyesek a vaskos elülső oszlopok. Rugózása nem lágy, de többnyire szépen kisimítja a durva úthibákat. A kocsi úttartása a kanyarokban is megbízható, magas építése ellenére terhelésváltásokkor sincs túlzott karosszériadőlés. Nagyon jó az egyenesfutása. Precíz a kormány, az autó fordulékony.
Műszaki adatok
Négyhengeres, soros dízelmotor elöl keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1995 cm3, furat 84 mm, löket 90 mm. Közvetlen dízelbefecskendezés, turbófeltöltő. Teljesítmény: 100 LE/74 kW (4300/min). Nyomaték: 230 Nm (1950-2500/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, hátul csatolt hosszanti lengőkarok. Elöl-hátul tárcsafék, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér (7, 5, 2 üléssel): 150/600/1700 l, üzemanyagtartály 58 l. Hossz x szélesség x magasság: 4317x 1742×1634 mm. Saját tömeg/ megengedett össztömeg: 1560/2085 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 14 s. Végsebesség: 175 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 8,4/ 5,5 l/100 km.
Ár: 5 629 500 Ft
Előnyei | Hátrányai |
+ Kényelmes, tágas utas- és csomagtér + Sokoldalúan variálható berendezés + Gazdag kényelmi és biztonsági felszereltség + Egyenletesen nyomatékos motor + Kedvező menettulajdonságok + Hosszú szervizperiódus | — Veszélyesen takaró oszlopok — A hátsó sor üléseinek nehéz megközelítése — Borsos ár |
Felszereltség
A Zafira alapváltozata is gazdagon felszerelt, hiszen többek között szériatartozék a blokkolásgátló, a két elülső légzsák és az aktív fejtámla, a távnyitó, a biztonsági háló, az indításgátló, a mélységben és magasságban állítható szervokormány, az elektromos külső tükrök, a vezetőülés magasságállítása, a tetősín, a színezett üvegek. A dízelhez társuló következő felszerelési szint, a Comfort ehhez elöl elektromos ablakemelőket, kormányról vezérelhető rádiómagnót, légkondicionálót, ködlámpákat, lehajtható elülső támlát is hozzátesz.
Költség
A dízel a magasabb fokozatú felszereltség és a nagyobb űrtartalmú benzinmotorok ellenében is a Zafira-kínálat legdrágább tagja. Vételára magas, fenntartása azonban kedvező, a 6,6 l/ 100 km átlagos gázolajfogyasztás akkor sem sok, ha nem az egy utasra jutó mennyiséget vizsgáljuk. Dicséretesen ritka a 30 000 km-enként esedékes szervizperiódus. A sokoldalú hasznosíthatóság és az egyterű sikere tartós értékőrzést sejtet.
Az Autó2 újság 2001/4. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...