Újautó
Tesztnapló: Volvo V70 XC Cross Country - Árkon- bokron
A V70 Cross Country első generációjából 21 500-at gyártottak. Ebből közel 18 000-et az Egyesült Államok Volvo-kereskedői adtak el. Az utódmodell is amerikai ízlés szerint készült, de azért igazi svéd autó.

A Volvo V70 XC oldalát műanyag elemek védik a terepezéskor szerezhető sérülések ellen. Az elülső lökhárító alól a motor olajteknőjét védő lemez vége kandikál ki
A könnyű terepre szánt kombi az elsőkerékhajtású V70-es padlólemezére épül, de a futómű módosításával a kocsiszekrény szabad hasmagasságát több mint húsz centire növelték a mérnökök. A nyomtávszélesítés is a terepes tulajdonságok javítását szolgálta.
Karosszéria, utastér
A Cross Country kívülről az ajtók alatt végigfutó és a sárvédőíveket is keretező fekete műanyag elemei igazi terepes megjelenést adnak az autónak. Az alapmodellnél vaskosabb, anyagukban színezett fekete lökhárítók arra születtek, hogy kibírják a bozót és a földutak rögeinek támadásait. A megemelt karosszéria alatt a hatalmas 16 colos, kifejezetten az XC számára tervezett könnyűfém keréktárcsákon hóra és terepre ajánlott Pirelli Scorpion-kerekek feszülnek. Az alapáras tetőcsomagtartó-sínek tovább magasítják az autót. A beltér formavilága egyszerű. A karosszéria szögletességével harmonizál a barna és krémszínű műszerfal. Minden kezelőszerv a helyén van, még a több mint ötven gombbal teletömött középkonzolon is minden könnyen megtalálható. A világos bőrbevonatú ülések hatalmasak, még “svéd termetűeknek” is kényelmesek. A sugár- és tengelyirányban állítható kormányoszlop és a magasságban állítható, elektromos mozgatású, deréktámaszos vezetőülés könnyen beállítható a legkényelmesebb helyzetbe.

A kezelőgombokkal telezsúfolt középkonzolon minden könnyedén megtalálható és elérhető. A “kapcsolótábla” bal felső sarkában kapott helyet a feláras, beépített mobiltelefon klaviatúrája. A rádió és sebességtartó-automata a kormányról vezérelhető
A kárpitozás igényes, és bár a műszerfal anyaga kopogósabb, mint amilyennek látszik, még rossz úton is teljes a csend az utastérben. Rengeteg a pakolóhely. A középső kartámaszban, a középkonzol rekeszében, az első ajtók zsebében és a szépen megvilágított kesztyűtartóban mindennek jut hely. A teljesen sík padlójú csomagtartó aljában apróbb tárgyak elrejtésére alkalmas két rekeszt alakítottak ki, és természetesen van 12 V-os csatlakozó is. A hátsó üléssor 40/20/40 arányban dönthető, a hátsó kartámasz ledöntésével síátjáró nyitható az utastér felé.
Motor, erőátvitel
A 2,4 literes, öthengeres, 20 szelepes turbómotor 200 lóerős. Bár nem nyomatékszegény, a több mint másfél tonnás autót csak forgatva bírja erőteljes gyorsításra. A vezető stílusához alkalmazkodó adaptív automata is igyekszik mindig a turbónyomás szempontjából kedvező fordulatszámon tartani a motort, ezért a gázt padlóig taposva kettőt is visszakapcsol akár autópályán is. A választókart D-állásban balra tolva magunk válogathatunk az ötsebességes automata fokozatai között. A viszkokuplungos összkerékhajtás csak akkor ad nyomatékot a hátsó tengelyre, ha jelentős a fordulatszám-különbség az első és a hátsó kerekek között.
Vezetés, menettulajdonságok
A hatalmas autóval még városban sem okoz gondot a manőverezés. A tükrök szinte holttérmentesek, a sebességfüggő szervokormánnyal pedig kimondottan élvezet a nagy vasat dirigálni. A szűk helyeken parkolást a tesztautó gombnyomásra a karosszériához simuló külső visszapillantó tükrökkel tette könnyebbé. A hátralátás a csomagtér nagy oldalüvegeinek köszönhetően kifogástalan. A futómű feszes hangolású.
Műszaki adatok
Öthengeres soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve, 20 szelep, két felülfekvő vezérműtengely, turbófeltöltő, köztes hűtő. Hengerűrtartalom: 2435 cm3, furat 83 mm, löket 90 mm. Teljesítmény: 200 LE/147 kW (5100/min). Nyomaték: 285 Nm (1800/min). Felfüggesztés: elöl McPherson-felfüggesztés segédalvázon, hátul segédalvázas, többlengőkaros független felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátorok. Elöl-hátul tárcsafékek, ötfokozatú automata váltó. Gumiméret: 215/65 R16. Csomagtér: 485/1640 l. Üzemanyagtartály: 80 l. H x sz x m: 4730x1860x1560 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1560/2220 kg. Gyorsulás (0-100km/h): 8,8 s. Végsebesség: 210 km/h. Fogyasztás (vegyes): 10,7 l/100 km.
Ár: 12 836 000 Ft
Előnyei | Hátrányai |
+ Tágas utastér + Reprezentatív megjelenés + Kiemelkedő biztonsági felszereltség + Biztonságos futómű + Az autó méretéhez képest takarékos motor | — A műszerfal világos borítása tükröződik a szélvédőben — Az elülső fejtámlák magassága nem állítható |
Felszereltség
Alapáras felszerelés az elektronikus fékerőelosztó, a külső visszapillantó tükrök fűtése, a három hátsó fejtámla, a műszerfal kiégett izzókra figyelmeztető lámpája, az intelligens légzsákrendszer, a függönylégzsákok, az oldallégzsákok, a kipörgésgátló és a minden ülésen övfeszítős, elöl överő-határolós biztonsági övek. A kényelmet oldalanként különböző hőmérsékletű levegőt fújni képes légkondicionáló és négyhangszórós rádió-előkészítés szolgálja. Tesztautónk feláras felszerelésekkel is jól el volt látva, így került bele a kapcsolgatható automata sebességváltó, az elektromos állítású bőrgarnitúra, az elektromosan becsukható külső tükörpár, a gyári hifirendszer és a középkonzolba épített rádiótelefon.
Költség
A Cross Country alapára a presztízskategóriához méltó 12 836 000 forint. A tesztautó gazdag felszerelése ehhez az összeghez még további jó kétmilliót tesz hozzá. Először 10 000 kilométernél, de azután már csak 20 000 kilométerenként kell az autóval szervizen megjelenni. A megbízhatóságáról és biztonságáról híres Volvo értéktartása csak átlagos.
Az Autó2 újság 2000/11. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...