Újautó

2000. október 28. szombat, 14:26

Tesztnapló: Alfa Sportwagon 2.0 TS Selespeed - Örömmozgó

Kombierényeit az Alfa Sportwagon nem méreteivel, hanem használhatóságával és formájával adagolja.

A farrész mintha együtt
született volna az autóval.
A feltörő övvonal,
a hátrafelé lejtő tető,
a nagy lemezfelület
együtt szép profilt mutat

Az Alfa Romeo újabb kori történetének formai remeklése, a 156 most kombi változatával is a szemet iparkodik ámulatba ejteni. Kombi-kupé karosszériájával nem a zöldségeseket, sokkal inkább a dinamikus örömmozgókat csábítja. A nevéből is a sportot párologtató márka kombijának versenyautóssága rendkívüli eszközzel tovább fokozható, a Selespeed-váltóval még az egyszeri vásárló is magát Michael Schumachert fektetheti a gépháztető alá.

Karosszéria, utastér

A 156-os limuzinhoz képest csak az autó farát kell figyelni, azt az összhangot, ahogyan az orr-részhez olyan farrészt terveztek, mintha együtt születtek volna. Az emelkedő övvonaltól és a hátrafelé lejtő tetőtől elszűkülő ablak a formának és nem a célszerűségnek hódol, ami az Alfa esetében így is van rendjén. Az esztétikának áldozatul esett prakticitáson a hátsó ajtóval nyíló hátsó tetőrész javít, nem a marhaoldalast, de nyilván a szörföt vagy a bringát nyeli le könnyebben.

A Selespeed-váltó kezelője a felfelé kapcsoló jobb + jelű gombbal és a visszaváltás bal gombjával. A váltókar előre-hátra mozgatásával ugyancsak lehet kapcsolni. A kar előtti City-gombbal automata üzemre kapcsol. A Selespeed műszerfalának középső részét a sportosság hangsúlyozására kevlár-imitáció díszíti

Az ülőlapok és támlák aszimmetrikusan könynyen dönthetőek, még a kivett fejtámláknak is van külön helyük; kis tárolórekeszek segítik a rakodást, a csomagfogó gumihálók (még a napfényroló helyén is) tartják a cuccot, a hátsó elektromos csatlakozóról akár a gumicsónak kompresszora etethető. A nemesen egyszerű, élvezetesen áttekinthető, anyagában is finom műszerfal mögötti ülésben, mint a limuzinban (A2, 1998/2. 8. o.) a kényelem az úr.

Motor, erőátvitel

A már többször megénekelt négyhengeres, kétliteres, duplagyújtásos, 155 lovas motor olyan, amilyen (egyszóval nagyon jó), pláne a Selespeed-váltóval. Az Alfa az első autógyár, amelyik tömeggyártmányon mutatja meg, hogy körülbelül milyennek kellene lennie a mai váltónak. Vége az automatika fikázásának, új machokorszak köszöntött be, Michael Schumacheré; ha neki a Forma-1-ben, az autósport legmagasabb osztályában ez jó, akkor talán még a majmolásra szakosodott izomagyúaknak is jó lesz, s az átlagautósnál ráadásul lényegesen jobban is kapcsol. Nagyon leegyszerűsítve: a kormánykerék küllőire biggyesztett gombokkal vagy a váltókar előre-hátra löködésével lehet fel- és lekapcsolni, a hagyományos (kézi) ötfokozatú, fogaskerekes váltó robotizált (elektrohidraulikus) kapcsoló-mechanizmusával. Visszakapcsolásnál az elektronika, mint az autóversenyzők, kétszer kuplungozik (!), és a fordulatszám függvényében változóan ad gázfröccsöt (!) (üresbe kapcsolt váltóval): a fő- és a nyelestengelyt azonos fordulatra hozva segíti a gyorsabb szinkronizációt, amiről az autósok többsége nem is tud. Ezeken kívül persze még egy sereg trükkje van, például a City-gomb lenyomásával teljesen automatikusan kapcsolgat, és mint a kézi üzemmódban, igen rövid reakcióidőkkel, a drasztikus lassításokat észlelve visszakapcsolgat.

Vezetés, menettulajdonságok

Éppen olyan, mint a limuziné (A2, 1998/2. 8. o.), a direkt kormánnyal, a lágy és mégis kanyarstabil futóművekkel élvezetes, kombi létére limuzincsendességű és -merevségű.

Műszaki adatok:

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotor, keresztben beépítve, acél-blokk, könnyűfém hengerfej. Két fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1969 cm3, furat 83,0 mm, löket 91,0 mm. Kompresszió 10:1. Teljesítmény: 155 LE/114 kW (6400/min). Nyomaték: 187 Nm (3500/min). Ötfokozatú Selespeed-váltó, elsőkerékhajtás. Elöl keresztlengőkarok spirálrugókkal, hátul kettős keresztlengőkarok hosszanti kitámasztókkal, spirálrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl és hátul tárcsafékek. Gumiméret: 185/65 R 15 Csomagtér: 360/1180 l. Üzemanyagtartály: 63 l. Hossz x szélesség x magasság: 4430x1745x1415 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1300/1815 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 8,8 s. Végsebesség: 216 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 6,8/12,2/8,8 l/100 km. Tesztátlag: 10,6 l/100 km.
Ár: 7 090 000 Ft

Felszereltség

A Selespeedben minden van, amit a luxus első lépcsőfoka jellemez, a négylégzsákos biztonságtól a mechanikusan állítható automatikus légkondicionálóig. A hátsó harmadik fejtámlát viszont felárért adják.

Költség

A korábbi minőségi kifogások miatt a prémiumosztályba most teljes jogú tagságért küzdő márka a múlt bűneiért manapság alacsonyabb kérhető árral fizet. A 2,0 literes motorral a Sportwagont 6 790 000 forintért is meg lehet vásárolni. A kétségtelenül az autóipar élvonalát képviselő Selespeed- váltó önmagában 300 000 forintos felárat jelent. Az egyévi kilométer-korlátozás nélküli garancia átlagos, a 8 évi átrozsdásodási garancia ma kicsit kevés, a bajbajutottat segítő, 3 évi ingyenes Alfa Contact 24 órás szolgálat imponáló. A 20 000 kilométeres szervizperiódus jónak mondható.

Előnyei:

+ Tágas, jól kihasználható karosszéria, kényelmes ülésekkel, finoman záródó ajtókkal
+ Csendes utastér
+ Sportos menettulajdonságok
+ Csekély fogyasztás
+ Kényelmes rugózás, kiváló egyenesfutás és kanyarstabilitás

Hátrányai:

— Sérülékeny, fényezett ütközőfelületű lökhárítók
— Parkolási sérülések, elöl védelem nélkül hagyott ajtófelületek
— Kombihoz mérten kisebb csomagtér

Az Autó2 újság 2000/10. számában megjelent cikk rövidített változata

Az Autó2 újság 2000/10. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás