Újautó
Tesztnapló: Toyota Yaris 1.0 Linea Eco - Ingyenálló
A benzinmegtakarítás mellett jó érzést kelt a vezetőben, hogy Linea Eco háromajtósa tisztán áll a dugókban.

A stop&go felirat jelzi: a többi autónál zöldebben és olcsóbban áll egy helyben – különleges újdonsága kedvet csinál a dugóban vesztegléshez
Csak a Toyota kínál sorozatautón a forgalmi okból megálló autó motorját leállító, majd az újramozduláshoz életre keltő berendezést. A stop&go éppen a legzsúfoltabb szakaszokon csökkenti a szenynyezőanyag- és a zajkibocsátást – a városra termett.
Karosszéria, utastér
A magas, buborékforma autó sajátos, nagy lámpáival, jellegzetes hűtőmaszkjával továbbra is egyéni alakzat az utakon. A stop&go rendszer Linea Eco felirata csak a háromajtós kivitelre és egyféle felszereltségű Yarisra kerülhet fel. Nagyok az ajtók, nem nehéz a hátrajutás: a jobb oldali ülés előresiklik az útból. A sok kis pakolóhelyet is tartogató műszerfal izgalmas formavilága kopogós műanyagkeménységgel párosul. A térformáló középkonzol tartozéka a fedélzeti számítógép. A középre tolt térhatású digitális műszerfali kijelző fényereje felerősíthető. Az enyhe oldaltartást adó elülső ülések magasak, de bőven marad hely a fejek fölött. A biztonsági öv magassága nem változtatható. Hátul az oldalfalba mélyesztett könyöklők bővítik alkalmilag három utazónak is elég szélessé a helyet. A középen ülőnek nem jut fejtámla és automata öv. A hátsó ablak nem nyitható. Igen magas a fej fölötti tér, a lábhely bőven elegendő. A rakodótér keskeny és rövid, magas perem határolja. Nincs mód a rakhelynövelésre yarisos üléstologatással. Az üléstámla csak egyben dönthető le. A csomagtartó aljára időszaki pótkereket tesznek.
Motor, erőátvitel
A csúcstechnikát megtestesítő, változó szívószelep-vezérlésű VVTi-motor a hengerűrtartalmát meghazudtoló magabiztossággal mozgatja a takarékosra hangolt váltójú és némileg visszafogottan gyorsuló Eco-kivitelt. Az előzésekkor gyakran vissza kell kapcsolni; a váltó engedelmes, a motor hangos ilyenkor. A stop&go-rendszer mindenféle rándulás nélkül állítja le és halk önindítózással, rövid idő alatt, tévedések nélkül indítja el a motort. Az újraindítás eszköze a teljesen kinyomott kuplung, de a gurulást észlelve is indítózik a rendszert irányító számítógép. A rendszer megbízható, s ennek érdekében inkább működésbe se lép, ha hideg a motor, gyenge az akkumulátor, vagy kinyitják az ajtót, a motorháztetőt. Akkor is normálüzemben dolgozik, ha a műszerfali gombbal kiiktatja a vezető.
Vezetés, menettulajdonságok
A kissé keményen rugózó autó stop&go rendszerének a megállások adják meg az értelmét: minél több a dugó, annál boldogabb a környezeti tudat. Igaz, a megállások rendre ártalmas újraindításokkal járnak. A torlódások a városhoz kötődnek, ilyen helyen igazán tud hiányozni a kormányszervo. Az Ecóhoz felárért sem jár. A műszerfali kombinált kijelző szélén szerény zöld betűsor Eco vagy Stop felirata jelzi a stop&go működési állapotát. A motor csak akkor áll le, ha az autó már áll, a váltó üresben van, és a kuplung nincs kinyomva. Elinduláskor a kuplungozásra annyi idő alatt éled fel a motor, amennyi a váltókar kimért egyesbe tolásához szükséges.
Műszaki adatok
Négyhengeres, soros benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, változó szívószelep-vezérlés. Hengerűrtartalom: 998 cm3, furat 69, löket 66,7 mm. Hengerenkénti befecskendezés. Teljesítmény: 68 LE/50 kW (6000/min). Nyomaték: 90 Nm (4000/min). Elöl McPherson-, hátul csatolt felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 155/80 R13. Csomagtér: 207 l. Üzemanyagtartály: 45 l. Hossz x szélesség x magasság: 3615x1660x1500 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 840/1340 kg. Gyorsulás (0-100 km/h) 13,8 s. Végsebesség 155 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül/vegyes): 7,06/5,16/5,2 l/100 km.
Ár: 2 490 000 Ft
Előnyei:
+ Tágas utastér
+ Jól működő stop/go- rendszer
+ Kiegyensúlyozott, korszerű motork
+ Kedvező menettulajdonságok
+ Takarékos, környezetkímélő közlekedés
Hátrányai:
— Kis csomagtér
— Nagy sebességnél, gyorsításkor zajos utastér
— Hiányzó kormányszervo és ülésmozgatás
— Drága ár
Felszereltség
Az Eco-összeállítás az alap Harmony-felszereltségnél is szerényebb, hiányzik a hátsó üléstologatás és a támla osztott dönthetősége. A biztonság viszont gazdagabb: az Ecóban van ABS és jobb oldali légzsák is. Említésre méltó szériatartozék még az állítható kormánymagasság, a rádiós magnó, a fedélzeti számítógép, az indításgátló, a színezett üveg.
Költség
A 2,5 milliós ár sok a szerény felszerelésű háromajtósért, még a felszerelési lépcső közeli fokain álló Yarisokhoz mérten is. Értéknövelő a 3 év általános és a 12 év átrozsdásodás elleni garancia. A spórolós motorral további megtakarítást hozhat az Eco-modell stop&go forgalomfüggő működése: a dugókkal zsúfolt fővárosi útvonalakon araszolva mérésünk szerint az egy litert közelíti az a benzinmennyiség, ami nem megy veszendőbe – a gyári adat szerint a városi megtakarítás 18 százalék (több mint 1 l). A Yaris használtautó-piaci értéktartása jó. Az Eco nem tologatható hátsó ülése, még inkább szervo nélküli kormánya ronthat a használtautó-piaci keresettségén, míg takarékos üzeme sokat javíthat rajta.
Az Autó2 újság 2000/9. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...