Újautó

2000. július 30. vasárnap, 13:31

Tesztnapló: Toyota Yaris 1.3 Sol - Térplasztik

A bőséges helykínálathoz fiatalos külsőt és dinamikus motort társít a háromajtós kivitel.

Sajátos formájú a Yaris. A tükrök kivételével színre fújt karosszériából szinte kiemelkednek a nagy lámpák és a hűtőmaszk

Három ajtóval is az ötajtós alapformációval megegyezően, egyterű hatását kelti a rövid motorházú, magas építésű autó.

Karosszéria, utastér

Könnyű beszállni, széles az ajtó, s az üléshez hasonlóan a nyílása is magas. Az ülések nem elég “képzettek”, a támladöntésre a bal első nem siklik magától előre, később pedig nem talál vissza az eredeti helyére. A jobb oldali ülés is gyakran elvéti kiindulóhelyzetét, a támla pedig egyáltalán nem akar visszatalálni korábbi állapotához. Az ülés a kényelmével sem dicsekedhet, nem elég határozott az oldaltartása, és rövid az ülőfelülete. A támla viszont elég magas, akárcsak a fej fölötti tér. A vállaknak megfelelően széles hely jut. Jó a pedálok elrendezése, a magas ülőhelyzethez igazodik a kormány, mindkettőnek szabályozható a magassága. A magas ülés alá fiók fér. Előre pompásan kilátni, hátra azonban a vastag oszlopok és a vaskos fejtámlák miatt nem; segítene, ha a külső tükör osztott volna. A kevés textillel és sok műanyaggal burkolt utastér dísze a kemény műszerfal közepén kiemelkedő óraegyüttes. A vezető akár a szeme sarkából is figyelemmel kísérheti a visszajelzők különleges dobozát: a sebesség hatalmas számokat, a fordulatszám növekedése szerint növekvő zöld oszlopot mutat. A térhatású jelzések fényereje a tompított nappali használatkor is láthatóvá erősíthető. Az osztott támlájú hátsó ülés is rövid, de az ülőhely itt sem kényelmetlen, az előre-hátra tologatható, 15 centis útjának 8 pontján rögzíthető pad kínálta lábhely tág határok között változik – középúton még elegendő teret hagy a térdeknek.

A csupa műanyag műszerfal elé kanyarodik a középkonzol, fölötte csak a vezetőnek árulják el adataikat a felé forduló visszajelzők

A beltér hátul is magas, de a falba mélyedő könyöktámaszok és a három fejtámla ellenére inkább két személynek kényelmes. A hátsó ablakok nem nyithatók. Az ülést csak az utastérből lehet tologatni, a lapja pedig csak a csomagtartó felől előreborítható; megéri a járkálást, nagy és egyenletes tér alakítható ki. A csomagtartó ajtaja a hátsó lámpák között összeszűkül, de hagy annyi helyet, amennyi a kerékjáratok között van. Az üléstologatáson múlik, hogy a raktér kicsi-e, vagy a kategória nagyjai közé tartozik. A hátsó ajtó elég magasra emelkedik, rakodáskönnyítően lentről nyílik fel.

Motor, erőátvitel

A Yarist bevezető 1,0 l-essel megegyező felépítésű, szépen járó 1,3-as ugyancsak az üzemviszonyoknak megfelelően változtatja a szívószelepek időzítését. A motormérethez képest nagy teljesítményhez jelentős nyomaték is társul, kényelmesen, erős motorpörgetések nélkül is jól mozgatja az autót. Városban és országúti előzésekkor biztosan gyorsít, emelkedőn is szinte képtelen elveszíteni a lendületét. Az addig elég csöndes motor 130 km/órás sebességnél válik hangossá, ekkortól erősödik a szélzaj is. A váltó pontosan jár, európai módra határozottan, s nem japános könnyedséggel talál a fokozatokba.

Vezetés, menettulajdonságok

Az európai ízléshez hangolt se nem lágy, se nem kemény rugózás hosszú távon is kényelmes utazást jelent, amihez az utastér csöndessége is hozzájárul. A futómű az úthibákat meglepően könnyedén kisimítja, csak nagy sebességnél nem tud mit kezdeni az alattomos keresztirányú ütésekkel. A nagyon hirtelen irányváltásoknál kis mértékben hajlamos oldallengésekre a karosszéria, de a Yaris ilyenkor is megőrzi jóindulatú útkövető képességét.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely, könnyűfém hengerfej, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1299 cm3, furat 75 mm, löket 73,5 mm. Elektronikus befecskendező. Teljesítmény: 86 LE/63 kW (6000/min). Nyomaték: 123 Nm (4000/min). Elöl független felfüggesztés, hátul csatolt felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 175/65 R14. Csomagtér: 205-305/960 l. Üzemanyagtartály: 42 l. Hossz x szélesség x magasság: 3610x1660x1500 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1000/1350 kg. Gyorsulás (0-100 km/h) 10,7 s. Végsebesség 175 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 7,2/ 5 l/100 km.
Ár: 2 950 000 Ft

Előnyei:

+ Tágas, variálható tér
+ Dinamikus, finom járású motor
+ Bőséges felszereltség
+ Csekély fogyasztás
+ Jó menettulajdonságok

Hátrányai:

— Hátraszálláskor nehézkes ülésmozgatás
— Rövid ülőlapok
— Drága

Felszereltség

A felszerelési csúcsot jelentő Sol-kivitel fontosabb tartozékai: a szervokormány, a két elülső légzsák, a blokkolásgátló, az állítható magasságú vezetőülés és kormánykerék, a rádiós magnó, az elektromos külső tükrök és ablakemelő elöl, a fedélzeti számítógép. Állandó tartozék továbbá az osztva dönthető hátsó ülés, az indításgátló, a távirányítású központi zár, a mozgatható hátsó üléspad, az övfeszítő, az överő-határoló, a színezett üveg, a tároló a jobb első ülés alatt és a digitális műszerfal.

Költség

A 3 ajtós és az 5 ajtós kivitel között 100 000 forint a különbség, az 5 ajtósban elektromos ablakemelés jár hátul is. A garancia japános: 3 évre/100 000 km-re érvényes. Értékes az átrozsdásodás elleni garancia 12 éve is. A 15 000 km-es szervizintervallum nem számít pazarlón bőségesnek, szerencsére a 6 l alatt tartható átlagfogyasztás sem. A kivitel ára nemcsak a szerényebb Yaris-változatokéhoz, hanem a versenytársakéhoz mérten is drága.

Az Autó2 újság 2000/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás