Újautó

2000. március 29. szerda, 15:30

Tesztnapló: Volvo S80 2.4 - Takarékoskodó

Az igényes prémiumkategória ésszerű alternatíváját kínálja a Volvo. A “kismotoros” S80 kellemes meglepetésekkel szolgál.

 

Biztonságos nagy karosszéria, elsőkerékhajtással

Míg a prémiumkategória rangos reprezentánsai kétségbeesetten iparkodnak a hátsókerékhajtás télen még szemléletesebb hátrányait erősen kifogásolható elméletekkel gyógyítgatni, a Volvo legrangosabb modelljének váltásakor jó ütemben vitte hajtását a hátsókról az első kerekekre. Az S80 kisebb motorjával jól elégíti ki a családi és a cégautós igényeket.

Karosszéria, utastér

Elegáns, karizmatikus, limuzin-megjelenésével a legkényesebb családi és reprezentatív célokat egyaránt szolgálhatja. Minősége kívül-belül kifogástalan. Az igényes anyagokból, finom ízléssel, korszerűen kialakított beltere belső méreteivel és kialakításával elöl-hátul felsőfokon nyújt kényelmet. A felszereltség alapvetően gazdag, a biztonsági tartozékok hiánytalanok, s ebben a szokásosokon (a blokkolásgátlón és társain) és az elülső légzsákokon, illetve az elülső oldallégzsákokon kívül még a függönylégzsákok, a WHIPS-fejtámlák is benne foglaltatnak a kipörgésgátlóval kombinált elektronikus differenciálzárral (STC) egyetemben. De extraként akár a kitörésgátló vagy a hátsó ülésekbe integrált gyermekemelő is megvásárolható. Legalább ilyen gazdag a kényelmi felszereltség (az oxigéntermelő hűtőbevonatot is beleértve), aminek zöme ráadásul még külön pénzért elektromos működtetésűvé tehető. A kihasználhatóságot a hátsó üléstámlák dönthetősége javítja. A Volvo felszereltsége tehát semmit sem nélkülöz abból, amit ebben az osztályban illik megadni, külön pénzért pedig minden elérhető.

Futómű, fellfüggesztések

Az S80 a rangos prémiumkategória jobban uralható, rossz útviszonyok között is a biztonságosabb elsőkerékhajtásos ágához tartozik. Az elülső McPherson- és a hátsó, összetett, független felfüggesztések az autó presztízsének megfelelően teljesítenek: a teljesen semleges saját kanyarodási tulajdonságok, igen jó zaj- és rezonanciaszigeteltséggel, rangosan kényelmes rugózási tulajdonságokkal és nagyon jó egyenesfutással, kanyarstabilitással társulnak. A kormány ideálisan direkt, erőszükséglete mindig optimális, a kormányerők még hirtelen gázadáskor sem éreztetik, hogy az első kerekek hajtanak is.

Motor, erőátvitel

Az S80 legkisebb motorja a Volvo új RN-motorcsaládjából. A változó vezérlésű, hengerenkénti négyszelepes, elektronikus fojtószelep működtetésű csupa könnyűfém öthengerest gazdaságosra hangolták. Az akku a jobb súlyelosztás miatt hátul van

A korábban tesztelt (A2, 1999/1.) rangosabb S80 2.9-hez képest az autó méretéhez kicsi, 2,4 literes (140 LE) motor az autó legnagyobb meglepetése. A Volvo új motorsorozatának ez az alapvetően csöndes, rezonanciaszegény, hengerenként négyszelepes öthengerese minden körülmények között szépen teljesít. Az erősebb 170 lóerős változathoz képest itt a szívószelepek folyamatos változó vezérlését is dirigáló, új motorirányító rendszert úgy programozták, hogy gazdaságos legyen, és az alsóbb fordulatszám-régiókban megtartsa előnyös tulajdonságait. A 220 Nm-es legnagyobb nyomaték 3750-es percenkénti fordulaton ébred, de 1500-as fordulat felett a nyomaték már 200 Nm fölé emelkedik. Csendes és dinamikus, a gyorsulás (0-100 km/ óra) 11,0 mp, a végsebesség 205 km/óra. A motor elinduláskor is nyomatékos; az ideális kuplung precíz összhangban van a hibátlanra áttételezett, példamutatóan finom váltóval. A differenciál végáttételét a kevesebb fogyasztást célozva módosították. A szerényebb felszereltségből és a kisebb benzintankból (70 l) a kisebb tömeg révén megtakarítható benzinnel faragtak erényt.

Vezetés, menettulajdonságok

A fent leírt minőségű és működésű egységek az egyedi arculatú, szépen kivitelezett beltérben ülőket elkényeztetik minőségükkel és működésükkel. Az utastér teljesen mentes a motor-, a futómű- és a szélzajtól meg a belső zörejektől. Vezetés közben a szerkezeti merevség is jól érezhető, a kezelőszervek – és ebbe minden, még az irányjelző kapcsoló is beletartozik – kiugróan finoman működnek, a vásárló érezheti, hogy nemcsak rangot vásárolt.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros öthengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve, könnyűfém hengerfej és blokk. Két fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, folyamatosan változtatható szívószelep-vezérlés (CVVT). Hengerenkénti befecskendezés, elektronikus működtetésű fojtószelep, motorirányító rendszer. Hengerűrtartalom: 2435 cm3, furat 83,0 mm, löket 90,0 mm. Kompresszió: 10,3. Teljesítmény: 140 LE/103 kW (5700/min). Nyomaték: 220 Nm (3750/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztés segédalvázon, hátul kereszt- és hosszanti lengőkarokból kialakított összetett felfüggesztés segédalvázon, hidraulikus lengéscsillapítók spirálrugókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Négykeréktárcsafék blokkolásgátlóval. Gumiméret: 205/65 R 15**. Csomagtér: 440-1105 l. Üzemanyagtartály: 70 l. Hossz x szélesség x magasság: 4820x1830x1450 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1490/2000 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,0 s. Végsebesség: 205 km/h. Fogyasztás (EU) (városon kívül/város/vegyes): 6,5/12,3/8,6 l/100 km. Tesztátlag: 11,6* l/100 km.
Az alapkivitel ára: 10 216 000 Ft
* Megjegyzés: gyári adatok. Saját mérés (-3-+7 Celsius-fok)
** Téli gumi a tesztautón

Előnyei

Hátrányai

+ Alapos, igen jó kidolgozás
+ Kényelmes, nagy és csendes utastér, méretes csomagtérrel
+ Rezonanciákat, zajokat kizáró, komfortos rugózás, jó útfekvés
+ Ésszerű fogyasztás
+ Jó világítás
+ Kiváló biztonsági szereltség
+ Nagyon jól adagolható, hatásos fékerő
A világos műszerfal tükröződik a szélvédőben
Mindössze nyolc év átrozsdásodási garancia

 

Költség

A prémiumkategóriának elsődleges sajátossága a valós értéket korántsem mindig indokoló magas ár. A 2,4 l-es Volvo S80 esetében az ár mögött sok valós érték van, a prémiumfelárat a versenytársakéhoz mérve a vásárlónak kell mérlegelnie. A 8 éves átrozsdásodási garancia ma egy Volvótól siralmasan kevés, még akkor is, ha ez nem csökkenti az értéktartását.

Az Autó2 újság 2000/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás