Újautó

2000. március 28. kedd, 15:54

Tesztnapló: Citroën Saxo 1.4i SX - Öregifjú

Az alapvetően kényelemre hangolt francia kisautó az 1,4 literes motor mellé gazdagabb felszereltséget is kap.

 

Csak elölről ismerni fel a megújult
Saxót, a farkép a régi maradt.
A fényszórók műanyag burával készülnek

A kilencvenes évek elején bemutatott Peugeot 106 alapjaira épülő Citroën Saxo tavaly ősszel új maszkkal lépett a piacra. A leheletnyi formai változás továbbélő lelket rejt.

Karosszéria, utastér

A kocsi az egy mérettel nagyobb Xsara vonalvezetését utánzó új fényszórókat és hűtőmaszkot kapott, ennek megfelelően enyhén változott a motorháztető és az elülső lökhárító is. A lökhárítók fényezettek, a sérülékeny rész fekete maradt, az oldallemezeket műanyag csík védi. Az ötajtós kisautó ajtóméreteit arányosan osztották el, a beszállás elölre és hátulra egy- aránt kényelmes, csak kissé mélyre kell ülni. Elöl az ülések kényelmes párnázatúak, átlagos testmagasságnál (175 cm) elég hosszú az ülőlap és válltámasz- tó a háttámla.

Kellemes tapintásúak az üléskárpitok. A műszerfaltömb kemény műanyagból készül

A fejtámlák és a biztonsági övek felső bekö- tési pontjának magassága ál- lítható, nem úgy a kormány, amely fix rögzítésű. A belső téri formákat kemény fekete műanyagból készítették, csak az ajtókra jutott hangulatoldó textilbetét. Rakodóhelyek tekintetében nem túl bőkezű a Saxo, kesztyűtartó nincs, helyét az utasoldali légzsák vette el. Ez utóbbi a kocsikulccsal a középkonzolon elhelyezett kapcsolóval kiiktatható, így lehet gyerekülést helyezni a jobb első ülésbe. Hátul klasszikusan kisautós a helykínálat, elférni csak terpeszülésben lehet, miközben a tető, a hátsó ajtó, az oldalüveg igen közelinek tűnik. Hárman csak szorongani tudnak, ezt sejti a Citroën is: középre sem fejtámlát, sem hárompontos övet nem tett. A hátsó üléstámla 1/3-2/3 arányban lebillenthető, így nőhet a kategóriaátlag méretű, kárpitozott, a nagy ötödik ajtón át kényelmesen pakolható csomagtér.

Vezetés, menettulajdonságok

A fix kormányállás ellenére a vezetői helyzet jól belőhető, a kezelőszervek kézre állnak. A pedálrend kicsit szűkös, a pedálerők megfelelőek. Sávváltáskor nem árt hátrasandítani, mert a tükrök holtteret hagynak. A szervokormány tekerése könnyű, de a kormányzás így is jól érezhető. A futómű nem rendelkezik sok tartalékkal, a sportos indulatokat más autónak kell tartogatni, a kocsi a számára túlzó sebességre alulkormányzottsággal válaszol. Ezzel szemben a futómű hibaelnyelő képessége jó, nem ráz, szinte nagyautósan gyűri le a rossz minőségű útszakaszokat.

Műszaki adatok

Soros, négyhengeres motor, elöl keresztben beépítve, hengerenként két szelep, hengerenkénti befecskendező. Hengerűrtartalom: 1360 cm3, löket 65 mm, furat 80 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 75 LE (5500/ min). Nyomaték: 111 Nm (3400/min). Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-rendszerű független, hátul torziós kerékfelfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 165/70 R13. Csomagtér: 280/953 liter. Üzemanyagtartály: 38 liter. Hossz x szélesség x magasság: 3718x1595x1390 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 860/1340 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,9 s. Végsebesség 175 km/h. Fogyasztás (város/országúton/kombinált): 8,8/5,2/6,5 l/100km.
Ár: 2 310 000 Ft

Felszereltség

Az 1,4 literes motorral csak SX-felszereltséggel rendelhető az autó. Szériatartozék a két elülső légzsák, a ködlámpák, az Isofix-gyermekülés-rögzítőpontok a hátsó ülésen. Az első biztonsági övek övfeszítővel és överő-határolóval is rendelkeznek. Nem kell fizetni a szervokormányért, a színezett üvegekért, a központi zárért és az indításgátlóért sem.

Költség

Az autó ára a jó középmezőnybe sorolja a Saxót, megfelelő az ár/érték arány, jó a felszereltség. Fenntartási költsége visszafogott, kedvező a biztosítási díjbesorolása, bár kicsit sok a 7,5-8 literes átlagfogyasztása. Szervizbe 15 000 kilométerenként kell vinni az autót. A modell konstrukciós kora miatt a használtautó-piaci értékesése magasabb az átlagosnál.

Előnyei

Hátrányai

+Kényelmes első ülések
+
Pontos, könnyű kormányzás
+ A futómű jó hibaelnyelő képessége
+
Jó felszereltség
Kevés tartalékkal rendelkező futómű
Szűk pedálrend
Méretéhez képest gyenge motor
Szűk hely hátul

Az Autó2 újság 2000/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás