Újautó
Tesztnapló: Citroën Xantia 2.0 HDi SX Komfort - Sínen van
A kategória legkorszerűbb autója tovább korszerűsödött, közvetlen befecskendezéses dízel költözött gépházteteje alá.

Nagy vezetési és utaskényelme jó
elsődleges biztonsági felszereltséggel társul.
Az új dízellel nemcsak takarékos, hanem
menettulajdonságai is dinamikusak
A világ legjobb dízeljeit gyártók között számon tartott PSA-csoport, ideiglenes hátrányát ledolgozva, a közvetlen befecskendezésesek nyomába szegődik. Ez az új, nagynyomású közvetlen befecskendezéses, HDi(High-pressure Direct injection)-motor a Citroën és a Peugeot modelljeiben áll szolgálatba.
Karosszéria, utastér
A Xantia a világ egyik, kategóriájának pedig a legkorszerűbb felépítésű szériaautója. Hidropneumatikus rugózása és ennek nagynyomású rendszeréről táplált fékrendszere és kormányszervója olyan aktív biztonságot és vezetési meg utazási kényelmet ad, ami konkurensei fölé emeli. Az ebből a különleges rugózásból adódó terheléstől független, állandó hasmagasság nemcsak a rugózási kényelem szempontjából fontos, de a Xantia terhelésre alig változó stabilitásának, aerodinamikai tulajdonságainak is meghatározó része. Ugyanakkor a kézzel is változtatható hasmagasság, a kisebb terepakadályok, rossz útviszonyok (hó) leküzdésére is alkalmassá teszi.
Karosszériája átgondoltan kialakított, és a mai világban egyéniséget mutat (Autó2, 1999/3.), nagy utas- és átlagos méretű csomagterével a kényelmes, akár hosszú távú utazás feltételeit is kielégíti. A franciásan puha ülések mindenütt kényelmesek. A berendezés kialakítása és minősége a tipikusan citroënes lezserség és avantgárd irányából egyre németesebbre fordult. Az alkalmazott anyagok finomak, különösen jól látszik ez a műszerfal puha műanyagán és a kárpitozáson. Az elülső utasok széles és magas utastérben ülnek, a tengelyirányban elmozdítható kormány és a vezetőülés állítható magassága, derékíveltsége optimálisan szolgálja a vezetethetőséget. Hátul tágas és magas is a tér, méretes a térdhely, a nagyra nyíló ajtón könnyű a ki- és a beszállás, az aszimmetrikusan egyszerűen összecsukható hátsó ülések a 435 literes csomagteret hatalmasra, 1405 l-re növelik, a teljes értékű pótkerék kívülről, alulról csimpaszkodik a padlólemezén. Az utastérben kevés a rakhely, a kesztyűtartóba még a kezelési könyv sem fér be – igaz, nagy zsebek vannak az üléstámlákon. A pedálrend etalon értékű, nincsen hasonlóan jó elrendezés a piacon. A gázzal egy szintre vitt fékpedál, cselekvési idő rövidítő hatása balesetvédelmi eszköz is. A fűtésszabályozás a kettős műszerfali oldalfúvókákkal ügyesen oldja meg a fűtés és az ablakpárátlanítás kettős feladatát. A műszerfal jól áttekinthető. A kézifékkar kis erővel, szinte hangtalanul és feltűnően finoman működik. Az esőérzékelős ablaktörlő hibátlanul dolgozik, a hátsó ablaktörlő értékelendő felszerelés.
Motor, erőátvitel
A korábbi dízeletalon Citroën és Peugeot a közvetlen befecskendezésesek megjelenésével veszített fényéből, a közös cég az új, 2,0 literes HDi-motorral most a versenytársak után ered. A közvetlen befecskendezéses, közös csöves, egyvezértengelyes, hengerenkénti kétszelepesbe a köztes hűtőn keresztül KKK-turbófeltöltő nyomja a levegőt. A teljesítmény 110 LE, a legnagyobb nyomaték 250 Nm, ami már 1750/perces fordulaton megjelenik. A motor alapjáraton sem igazán csendes, az elektronikus gázpedál parancsára emelkedő fordulaton markánsan dízeles hangjával, ha nem is nagyon hangosan, de az utastérben jól kivehetően jelentkezik. A motor alapról parádésan, turbólyuk nélkül húz el, szinte minden fordulatszám-tartományban nyomatékosan dolgozva (12,5 mp-ével) a Xantiát már-már gyorsulásbajnokká avatja, és a 191 km/ órás végsebesség is méltányos. A nagy nyomaték miatt a városban alig kell kapcsolni. Ez a motor a fanatikus dízelgyűlölőket is megtaníthatja arra, hogy a gázolajégetésnek is megvan a ma- ga szépsége, és fordulatszám-barátságban is közel áll a benzinesekhez. A kuplung, a váltó finoman szolgál, az erőátvitel-lánc csöndesen vezet a gumikig.
Vezetés, menettulajdonságok
Az autók alapvető feladata az lenne, hogy a lehető legnagyobb kényelemben, a leggyorsabban juttassák vezetőiket, illetve utasaikat a rajttól a célig. Célkitűzés tekintetében kategóriájában, de azon túl is, a Xantia az osztályfőnök. A hidropneumatikus rugózáson nyugvó első McPhersonok és a hátsó, független hosszanti lengőkarok elképesztően jó rugózási kényelmet, ugyanakkor élvezetés kanyarstabilitást adnak. Felfüggesztéseinek zajszigetelése felett azonban, ha nem is nagyon, de eljárt az idő. A mára már nem elég direkt áttételezésű kormány ellenére jó az irányíthatósága és az egyenesfutása, a kormányerők optimálisak. A nagynyomású hidraulikáról táplálkozó fék kis pedálerőkkel hatásosan dolgozik, a jó pedálsor felér egy biztonsági kialakítással. A váltó csendes és precíz, áttételei jól igazodnak a motorhoz.
Műszaki adatok
Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, négyütemű, közös csöves (common rail) közvetlen befecskendezéses dízelmotor, elöl keresztben beépítve, könnyűfém hengerfej, acélblokk. Nagynyomású (1350 bar) Bosch-szivattyú, KKK-turbófeltöltő, levegő/levegő köztes hűtő. Egy fogazottszíjhajtású, felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 1997 cm3, furat 85,0, löket 88,0 mm. Kompresszió: 18:1. Teljesítmény: 110 LE/80 kW (4000/min). Nyomaték: 250 Nm (1750/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul független hosszanti lengőkarok, nagynyomású, hidropneumatikus rendszer. Gumik: 205/60 R 15. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl és hátul tárcsafékek. Csomagtér: 435-1405 l. Üzemanyagtartály: 65 l. Hossz x szélesség x magasság: 4524x1755x1400 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1435/2010 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,5 s. Végsebesség: 191 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 4,5/7,3/55 l/100 km. Tesztátlag: 7,4 l/100 km.
Ár: 6 130 000 Ft
Felszereltség
A Xantia SX Komfort, ha legfőbb kényelmi felszerelését, a hagyományos rugóknál jóval korszerűbb, de lényegesen költségesebb különleges hidropneumatikus rugózását nem számítjuk, akkor is jól felszerelt. Az automatikus klímaberendezés, a szervokormány, az állítható magasságú vezetőülés, a blokkolásgátló, az elektromos tükrök és ablakmozgatás, az esőérzékelő ablaktörlő, a hátsó ablaktörlő és -mosó, a harmadik féklámpa, a távnyitós központi zár, az indításgátló, a pollenszűrő, az osztva dönthető hátsó ülések, a hátsó napvédőfüggöny, a színezett üvegezés mind szériafelszerelés. De szériaszerelvény biztonsági felszerelések közül még a két első légzsák, a négy fejtámla, az első övek pirotechnikai feszítője is.
Költség
A korszerű motor a dízelek közt ritkábbnak számító 20 000 km-es olajcsere-periódust igényel, a kötelező átvizsgálásokat is ilyenkor ejtik meg. Az általános garancia egy év vagy 100 000 km, a sokak számára félelmetes hidropneumatikus rendszert két év garancia védi. Az átrozsdásodás ellen a cég 5 év garanciát vállal. A csekély fogyasztás a Xantiával gyorsan megtérülő befektetés lehet, hiszen a korszerű HDi-motoros, 110 lóerős változat, ha nem is kicsi, de az átlagosnál kisebb, 250 000 forintos árdifferenciát mutat a benzineshez (2.0, 16V) képest. A korszerű motorhoz, a műszaki színvonalhoz, a mérethez és a felszereltséghez képest az ár kedvező. Ugyanakkor a Citroënek rosszabb értéktartása a használtautó-piacon jó vétellel, de gyengébb eladási lehetőségekkel kecsegtet.
Előnyei | Hátrányai |
+Kényelmes, jó kidolgo- zású ötajtós karosszéria + Terheléstől független, ugyanakkor változtat- ható hasmagasság + Kiemelkedően jó rugó- zási kényelem + Nagyon jó menettulajdonságok + Példamutatóan jó pedálrend +Dinamikus menettulajdonságok + 20 000 km-es olajcsere- periódus + Gazdag felszereltség + Csekély fogyasztás | — Kevés rakodási hely az utastérben — Kicsit túláttételezett kormány — A futómű hiányos zajszigeteltsége — Várható értékvesztés |
Az Autó2 újság 1999/7. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának...

Három modell forgalmazásával kezdi meg hazai tevékenységét a kínai...