Újautó
Tesztnapló: Volkswagen Golf 1.4 Euro Bázis - Váltópénz
A VW legnépszerűbb autójának legkisebb motoros változatát küldi piacra. Az új könnyűfém blokk a korábbi 1,4-eséhez képest minőségi ugrás.
A legkisebb előd Golf menettulajdonságait alapvetően határozta meg 1,4-es motorja. Most az újabb könnyűfém motortól a Golf IV nagyobb sikerét várják. Az Euro Bázis a most kapható legalacsonyabb szereltségű változat.
Karosszéria, utastér
A legkisebb modell alapváltozata a Bázis, de megvan a Trendline-, Comfortline-, Highline- és GTI-verziója is. A Bázis műszerfala a kárpitozáshoz igazodik, és a Golf IV-nek megfelelően csak a finom puha anyagból és a megszokottan jó minőségben létezik. Jóllehet a felszerelések nem kényeztetőek, értékes használati szinten állnak. A szervokormány, a blokkolásgátló, a négykerék-tárcsafék nagyvonalú, biztonsági szempontból fontos felszerelések. Az ablakok ugyan „kézihajtányosok”, a tükrök azonban, ha nem is motoros mozgatással, de belülről állíthatóak. A két lényeges, vezetőre formáló eszköz, az állítható magasságú vezetőülés és a kormány is maradt. A kis családok egyetlen autójává emelheti még az Euro alapváltozatát is az előredönthető hátsó üléssor. A kidolgozási minőség a megszokott magas szintű; dicséretes, hogy a biztonságot szolgáló, nyitott első ajtó kilépő világítása is eredeti tartozék.
Motor, erőátvitel
Az Euro lényegi részét az új, már a Lupóban is bemutatott 1,4-es motor jelenti. A legkisebb Golf ennek a csupa könnyűfém motornak köszönhetően 60-ról 75 lóerősre izmosodott. A hengerenkénti 4 szelepes szelephimbái a kisebb súrlódás és így fogyasztás érdekében görgőn keresztül érik el a vezérműbütyköket, a szelephézag zaját pedig hidraulika veszi el. A korábban takarékosnak nevezett, valójában lomha üzem lényegesen felélénkült. Az új motor szépen, egyenletesen és csöndesen forog, még a legnagyobb (5800/min) fordulatszám körül sem túlságosan zajos. Nyomatékmaximumát, a 128 Nm-t 3300/min fordulaton éri el, de ennek 90 százaléka már 2000-es fordulaton megvan, és 5000-ig ki is tart. Hideg időben jól indul, azonnal, rezzenéstelenül dolgozik, a fűtést is gyorsan kiszolgálja. A városi forgalomban dinamikusan mozog, az országúton elérhető 171 km/órás végsebesség is megfelelő. A motorhoz kapcsolt ötfokozatú, rudazatos kéziváltó könnyen, finoman, határozott úton mozog, áttételei jól igazodnak a motor karakterisztikájához. A fogyasztás az előd 1,4-eséhez képest (a gyár adatai szerint) 11 százalékkal csökkent, és kibocsátott szennyezőanyagaival megfelel az Euro 3 szabványnak. A korábbihoz képest lényegesen rövidebb pedálúton járó, könnyen működtethető kuplung a legnehezebb helyzetekben is jól szolgál, még akkor is, amikor emelkedőn elindulva gázaláfestéssel kell a kis motort nagyobb nyomatékra sarkallni.
Vezetés, menettulajdonságok
Az ügyes felszereltség-összeállítással azoknak, akik ismerik a modellt, megmarad a Golf-érzés. Ezt a vezetési helyzet alakíthatósága, a műszerfalkép és a berendezési tárgyak szavatolják. A felfüggesztések, a rugózási komfort is kísértetiesen a drágább változatokét idézik, a kicsit könnyebb motor még jót is tesz mindennek; megmarad az ülések priccsesen kemény tömete is. A motor „kategóriacsendjét” a futóműtől is zajtalan utastérben lehet értékelni, az ablaktörlők például hangtalanul suhannak. A fékek jók, finom pedálerővel dolgoznak, a szervokormány könnyű és pontos vezethetőséget ad; ezekben a tulajdonságaiban, mint annyi másban nem tér el a nagyobb, 1,6-ostól (Autó2 1998/7. 44. o.).
Műszaki adatok
Folyadékhűtéses, soros négyhengeres benzinmotor elöl, keresztben beépítve, könnyűfém hengerfej és blokk. Egy fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, hengerenkénti befecskendezés. Hengerűrtartalom: 1390 cm3, furat 76,5, löket 75,6 mm. Kompresszió 10,5:1. Teljesítmény: 75 LE/55 kW (5000/ min). Nyomaték: 128 Nm (3300/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson- felfüggesztések, hátul csatolt hosszanti lengőkarok, spirálrugók, lengéscsillapítók. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl és hátul tárcsafékek. Gumiméret: 175/80 R 14. Csomagtér: 330-1184 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hossz x szélesség x magasság: 4149x 1735×1439 mm. Saját tömeg/ megengedett össztömeg: 1083/1640 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 13,5 s. Végsebesség: 171 km/h. Fogyasztás (EU szerint) (városon kívül/város/vegyes): 5,3/ 8,4/6,4 l/100 km. Tesztátlag: 9,9 l/100 km.
Ár: 3 165 000 Ft
Előnyei | Hátrányai |
+ Jó minőség kívül-belül + Kiemelkedő vezetési kényelem + A kezelőszervek általá- nos, jó működése + Jó útfekvéssel társuló menettulajdonságok + Ésszerű felszereltség + Csekély fogyasztás + A legjobb értéktartás, könnyű eladhatóság | — Versenytársaihoz képest rövid általános garancia- és szervizperiódus — Viszonylag kis csomagtér — Magas alkatrész- és szervizköltségek — Drága ár |
Felszereltség
A Golf legszerényebb modelljének nem kell szégyenkeznie, szerelvényeit logikusan állították össze, a biztonságot is jól szolgálják. A korábbiakban említetteken túl a két elülső pirotechnikai övfeszítő és légzsák, a négy fejtámla is szériaszerelvény. Ezeken kívül még lényegesebb szerelvény a 4 hangszórós, tetőantennás rádió-előkészítés, a pollenszűrő, az indításgátló, az ikerfényszóró, a hátsó ablaktörlő- és -mosó, a fényszóróállító, a teljes értékű pótkerék és a zöld hővédő üvegezés.
Költség
A Golfról sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy olcsó, illetve olcsón javítható. Átrozsdásodási garanciája (12 év) nagyvonalú, de egyévi általános garanciájával, 15 000 kilométeres szervizigényével azonban sok versenytársánál lényegesen roszszabb feltételeket kínál. Ezeket a tulajdonságokat viszont könynyű eladhatóságával és kategóriájának legjobb értéktartásával egyenlíti ki.
Az Autó2 újság 1999/6. számában megjelent cikk rövidített változata
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...