Tesztnapló: Opel Zafira Elegance 2.2 16V

Az erőteljes motor figyelemre méltó menetdinamikát ad a családi egyterűnek.

 

Az Opel 12 év átrozsdásodási garanciát vállal. A tükörház fényezett, a fényszóró műanyag. A tetősín szériatartozék, a nagy motorhoz dukál a négy tárcsafék. A gumiméret 195/65 R15

 Zafira legnagyobb teljesítményű aggregátját eredetileg az Omega alaperőforrásaként fejlesztette ki az Opel. A nagy motorhoz gazdag felszereltség jár.

Karosszéria, utastér

Körben műanyag csík védi a kasztnit; védelemből a hátsó lökhárító felső élére is jutott, így az a csomagtér pakolásakor nem sérülhet. A hétszemélyes utastérre nyíló ajtók akadópontja kemény, a klasszikus személyautós formához képest magasra helyezett ülésekbe előre is, hátulra is kényelmes a beszállás. Hátra csak akkor kényelmetlenebb, ha a hosszhelyzetében állítható hátsó üléssort előrébb húzzák. A harmadik sorba való jutás viszont nehézkes: akár a háromajtósoknál, az üléstámla lehajtásával lehet bemászni. A vezetőülés és a kormány magassága állítható – igaz, az utóbbi szűk határokkal. Valamennyi magas támlás, kemény tömetű, átlagos formázású ülés állítható fejtámlás. A vezetőüléshez kartámasz és állítható deréktámasz is jár. A második sor középső helyéhez csak 2 pontos biztonsági övet szereltek. A burkolatok jó minőségűek, a műszerfal és az ajtókárpit műanyaga puha, az utóbbit textilbetét is díszíti.

Az ülések kárpitozása sportos hangulatú. A műszerfal négy körórás, a szellőzés belső keringtetésre zárható

Csak a kardánbox készült kemény műanyagból. Rakodóhelyből sok akad, került az ülések szélére, a jobb elülső ülés alá fiókként, sőt a kartámaszba is. A kesztyűtartó mérete átlagos, a helyek zörgés ellen gumival béleltek. A második üléssor támlája 1/3-2/3 arányban ledönthető, vagy az ülőlapot felhajtva az egész üléssor előrehúzható, ezzel nagyobbítva a csomagteret. Üléshajtogatás nélkül a lábhely/csomagtartó arány alakítható. A Zafira nagy trükkje a harmadik üléssor, amely alaphelyzetben a csomagtér padlójában pihen, szükség esetén onnan emelhető ki viszonylag egyszerű mozdulattal. Az így kialakított hely nem a legkényelmesebb, a második sor támláinak az előrehajtásával lehet oda bemászni. Az ötödik ajtó nagyméretű, a csomagtartóban rakodórekeszeket alakítottak ki a kerékdob burkolatába mélyítve, illetve a padlóba a szerviztartozékoknak. A pótkerék a harmadik üléssor miatt franciásan a padló alá szorult, a kocsi alól vehető ki. A csomagtartó felszereléséhez még takaróroló és védőháló tartozik. Az autó összeszerelési minősége jó, az utascella csendes, csak autópálya-sebességnél hallatszik erősebb szélzaj.

Motor, erőátvitel

A négyhengeres, tizenhat szelepes, 2,2 literes Ecotec-motor a kiegyensúlyozótengelyeivel nagyon finoman, kulturáltan jár. Nyomatékát már korán leadja, alulról húz, rugalmas. 2000/perc fordulattól terhelhető, 3000-től van ereje teljében. Az autó fogyasztása a méretéhez és a teljesítményéhez képest kedvező: országúton 9,4, városban 10,5 litert ivott.

Vezetés, menettulajdonságok

A vezetői helyzet kényelmesre belőhető, pedig kissé fektetettek a pedálok, és a kormány helyzete is előredöntött. A pedálrend és a pedálerők megfelelőek, de a fék mély fogáspontú. A rövid váltókar kézre áll, a fokozatok kis kapcsolási utakon, opeles akadópontokon át kapcsolhatók. Az autóból hátrafelé jó a kilátás, a tükrök jó látószögűek (a bal oldali osztott látóterű), de megszokást igényelnek a látótérbe benyúló 15 centi vastag A-oszlopok. A kormány erőigénye még éppen egykezes, a kormányzás direkt. A futómű elnyeli az úthibákat, rossz úton sem ráz, a rugózás feszes, még éppen komfortos. A kanyartulajdonságok semlegesek, az autónak nincsenek váratlan reakciói.

Műszaki adatok

Soros, négyhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep, két vezérműtengely, hengerenkénti befecskendező, könnyűfém hengerfej. Hengerűrtartalom: 2198 cm3, löket 86 mm, furat 94,6 mm. Kompresszió: 10:1. Teljesítmény: 147/ 108 LE/kW (5800/min). Nyomaték: 203 Nm (4000/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson kanyarstabilizátorral, hátul csatolt lengőkaros kerékfelfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtésű. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 150/ 1700 liter. Üzemanyagtartály: 58 liter. Hossz x szélesség x magasság: 4315x1740x1630 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1400/2000 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 10 s. Végsebesség 200 km/ h. Fogyasztás (város/országúton/ kombinált): 13,1/7,4/9,5 l/100km. Ár: 6 047 700 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Hétszemélyes utastér + Jó felszereltség + Variálható belső tér + Jó minőségű kárpitanyagok + Megbízható, komfortos futómű + Csendes, erőteljes motor + Csekély szervizigény, jó fogyasztásVastag A-oszlopok Szűk határok közt állítható kormány Drága biztosítási költség Hátul középen csak medenceöv

 

Felszereltség

Az Elegance-felszereltség része a négy légzsák, a légkondicionáló, a könnyűfém felnik, a ködlámpa, az elektromos ablakok és tükrök, ez utóbbiak fűthetők. A szépen szóló gyári magnó a kormányról távvezérelhető. A kormány és a váltógomb bőrhuzatú.

Költség

A bő 6 millió forintért kapható autó kategóriája jól motorizáltjai között kedvező árú. Megvásárlása ellen a két liter felettieket sújtó drágább felelősségbiztosítási költség és gyorsabb értékvesztés szól, viszont 30 000 km-es a szervizciklus, és a fogyasztás sem magas.

Az Autó2 újság 2002/1. számában megjelent cikk rövidített változata