Sok a jóból

Megint nyári abroncsokat tesztelt az ADAC; csak egy bukás volt, de kevés a kiemelkedő képességű gumi.

Több évtizede szervezi meg a legnagyobb német autóklub a gumitesztjeit, az éppen aktuális szezonnak megfelelően. Most a nyári használatra szánt papucsok voltak soron. Néhány éve elképzelhetetlen lett volna, hogy a jellemzően két méretosztályt bemutató teszten az egyik próbán terepjáróknak, szabadidőautóknak szánt abroncsok szerepeljenek. Most így van, és ennek oka a sportos szabadidőautók, azaz az SUV-k hihetetlen mértékű elterjedése. A népszerűség pedig azt is jelenti, hogy a hozzájuk illő abroncsokra is folyamatosan nő a kereslet, és az ADAC szakemberei szerint érdemes bemutatni a széles (és egyre gazdagabb) kínálatot. Összesen 15 SUV gumi mutatta meg képességeit a 215/65 R16-os méretosztályban, s ezek zöme egy része hagyományos nyári használatú termék, hanem megkapta az M+S (angolul Mud & Snow, azaz sár és hó) jelölést is. A Goodyear EfficientGrip SUV típusa vitte a prímet ebben a csapatban, a tesztelők a kiegyensúlyozott tulajdonságokat emelték ki, illetve, hogy száraz, valamint nedves körülmények között milyen jól muzsikált. Rajta kívül még egy abroncs érdemelte ki a jelenleg a csúcsot jelentő „Jó” osztályzatot („Nagyon jó” értékelést most sem tudtak kiosztani a végeredménynél, ilyennel csak az egyes értékelési kategóriákban találkozhatunk), a Cooper Zeon. Ezt nevezhetjük meglepetésnek, habár korábban is előfordult már, hogy egy-egy kevésbé ismert gyártó olcsó terméke kiemelkedően teljesített. A Cooper a kopás versenyszámban és a nedves futási próbán ért el a győztesénél kissé gyengébb eredményt. A harmadik helyezett Firestone Destination már csak „Közepes” értékelést gyűjtött be, ahogy a mögötte következő tíz abroncs is ezzel az összesített eredménnyel zárt. Ennek oka a vizes úton mutatott közepes teljesítmény volt (kivéve a hetedik helyen végzett Uniroyal, amelyik vízen ugyan jól vizsgázott, de száraz úton csak közepest kapott). A 15 gumi közül mindössze egynek osztottak kis elégtelen osztályzatot, a jó nevű Yokohama Geolandernek, de a Michelin Latitude sem lehet büszke az „Elégséges” osztályzatára. E két gyártótól, főleg a francia Michelintől szokatlan a szégyenpad, de nem kaphattak jobb értékelést, mert a nedves próbán nagyon gyenge eredménnyel zártak.

A másik méretosztály a kompaktok és a nagyobb kisautók körében bevett 195/65 R 15-ös volt, itt 16 abroncs mutatta meg képességeit. A legjobbnak számító „Jó” osztályzatot öten szerezték meg. Az első hely az utóbbi években jellemzően a középmezőnyben tanyázó Pirellié, a Cinturato típus remekelt a vizes tesztpályán, ráadásul nem is kopik gyorsan és az általa gerjesztett zaj is csekély. A mögötte sorakozó négyes bolyban a Bridgestone, a Continental, a Goodyear és az Esa-Tecar egy-egy abroncsa tűnik fel, ezek mind közel olyan jól teljesítettek mint a győztes olasz (illetve 2015 óta kínai) Pirelli. Az élmezőnyt tíz közepesre értékelt abroncs követi a Dunlop Sporttal az élen, s a SUV kategóriához hasonlóan ezeknél is főként a vizes futásnál tapasztalt gyengeségek állnak a „Közepes” osztályzat mögött.   Ebben a csoportban nem osztott ki „Elégtelen” osztályzatot az ADAC, de egy gumi azért kilóg a sorból: a GT Radial csak „Elégségest” kaphatott, mert alig képes teljesíteni a nedves tesztpályán elvárt feltételeket.

További részletek Az Autó áprilisi számában. Keresse az újságosoknál!