Nyolcmillió Audi összkerékhajtással

Az évszakhoz illő, különleges jubileumot ünnepel a négykarikás márka: San José Chiapa városában működő új gyárában legördült a nyolcmilliomodik quattro összkerékhajtással készült Audi a szerelőszalagról. A gránátvörös Audi Q5 2.0 TFSI quattro.

Több mint három évtizede, 1980-ban tartotta bemutatóját a quattro technika, mára pedig az Audi immár több mint száz modellváltozatában kapható. Az Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8 és Audi R8 sorozatokban, valamint minden S és RS modellben az alapfelszereltséghez tartozik a quattro összkerékhajtás, míg a többi modellcsalád tagjaihoz kívánságra rendelhető. Az Audi vásárlóinak 44 százaléka döntött világszerte valamelyik quattro modell mellett 2015-ben, az élen mintegy 262 ezer legyártott példánnyal az Audi Q5 állt. Különösen nagy részaránnyal bírtak a quattro modellek az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Oroszországban és a közel-keleti piacokon, míg Németországban 122 048 darab kelt el belőlük.

Az Audi minden modelljéhez testre szabott kivitelben készíti a quattro összkerékhajtást. A keresztben beépített motorral készülő, kompakt sorozatok tagjaiban hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályozású, többlamellás tengelykapcsoló dolgozik a hátsó tengely előtt, míg a középmotoros R8 sportkocsi lamellás tengelykapcsolója az első tengelyen kapott helyet. Ezen aktív rendszerek mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, változó arányban osztják el a motor forgatónyomatékát a két tengely között.

Az önzáró központi differenciálmű, amely számos hosszirányban beépített motorral készülő Audi modellbe kerül, tulajdonképpen tisztán mechanikus bolygóműves egység. Alapesetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között.

Néhány csúcsmodell esetében a hátsó tengely sport-differenciálműve is rendelkezésre áll, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két elektrohidraulikus lamellás tengelykapcsolóval működő áthidaló hajtás segítségével aktívan osztja el a hátsó kerekek között. Szélsőséges esetben akár a teljes nyomaték is az egyik kerékre irányulhat. E rendszer valósággal a kanyarívre préseli az autót, már kialakulása előtt megelőzve az alulkormányozottságot.

Az Audi a quattro állandó összkerékhajtással mérföldkövet állított az autózás történetében, egyetlen más gyártó sem kínált ugyanis 1980-ban nagy sebességre is alkalmas, könnyű és nagy sorozatban gyártható összkerékhajtást. Az új hajtástechnika az 1980-as Genfi Autószalonon az úgynevezett Ur-quattro modellben mutatkozott be. Az Audi 1986-ban a manuálisan zárható, első generációs központi differenciálművet a forgatónyomatékot immár változó arányban elosztó Torsen-differenciálművel váltotta fel, 2005-ben pedig a teljesítményt aszimmetrikus-dinamikus alapelosztásban továbbító bolygóműves egység következett. Az Audi önzáró központi differenciálműveit egészen napjainkig folyamatosan fejlesztik, s egyaránt mércéül szolgálhatnak a csekély tömeg mellett kínált kiváló vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek terén.