Fény az éjszakában?

Fényerejük alapján hasonlítottunk össze öt H4-es halogén izzót.

Ugyan már a kisautóknál sem ritka a xenon, újabban a LED fényszóró, a halogén H4-es izzók mégis reneszánszukat élik: egyrészt rengeteg használt típus fut még ilyennel, másrészt mostanában a gyárak is előnyben részesítik, mert relatíve olcsó. Két és fél éve nekifutottunk egy ilyen pancsertesztnek, most pedig újra megnéztük, jók-e még az öregek a háznál? Tesztautónak egy 2007-es Ford Fusiont választottunk, ennek bal fényszórójában cserélgettük a bevásárolt izzókat, a jobbhoz nem nyúltunk. A bevált mérési megoldáson sem változtattunk: egy profi tükörreflexes fényképezőgépet állványra tettünk, a gépvázra 35 mm-es fix gyújtótávolságú, nagy fényerejű (f/1,8) objektívet csavartunk, és az összes fontosabb paramétert (érzékenységet, fehéregyensúlyt és a rekeszt) valamennyi izzó méréséhez ugyanarra az értékre állítottuk, az összehasonlíthatóság érdekében egyedül a záridőre voltunk kíváncsiak. Ennek értéke alapján jó következtetést tudtunk levonni az izzók teljesítményéről, egyszerűen összefoglalva: minél rövidebb időt mutatott a fotómasina, annál jobban világított az izzó. Ebből egyúttal az is következik, hogy összevetésnél a feleannyira rövid érték (záridő) dupla fényerőt jelent. A mérést teljes sötétségben végeztük. Az autóval merőlegesen, kb. 3 méter távolságra megálltunk egy homogén felületű, világos fal előtt, majd a fényképezőgépet szintén fixen leállítottuk. Az izzócseréket követően a falra vetített rajzolaton, azonos ponton mértük (az autó motorja járt, hogy ne akkuról világítsunk) és sorban regisztráltuk a záridőket.

A vásárolt öt izzó közül kettőnél sokat ígért a gyártó. A német Osram Night Braker Unlimited tájékoztatója a fényerőnél 110, a fehérhez közelítő árnyalatnál 20 százalékos javulást, továbbá 35 m-rel hosszabb fénycsóvát írt egy sztenderd izzóhoz képest. Meglepetésre az élettartamot rövidebbre jelezte, de ezt már viccesen nem számszerűsítették a németek. A másik élharcos a Kínából (honnan máshonnan) származó Lifetime Cars. Ennél viszonyítási alap nélkül 50 százalékkal nagyobb fényerőt és menő, xenonos kék színt ígértek –- lelőhetjük a poént, egyikből sem lett semmi. A másik három izzó (az olasz Lampada Alogena, a magyar Tungsram H4 Halogen és a kínai Loocar High Power Bulb) írásban nem akart semmivel elkápráztatni, így megadtuk az esélyt, hogy „levilágítsák” egymást a pályáról.

Annyit összegzésképpen érdemes megjegyezni, hogy a 3000 forintos árával luxusterméknek számító Osram toronymagasan a legjobb, kérdés, hogy a több mint harmadával olcsóbb (725 és 790 frintos), viszont az Osramhoz képest 40 százalékkal kevesebb fényerőt produkáló Tungsram és Lampada jobban megéri-e az árát. Ha a jó látás (biztonság) a kérdés, az minden pénzt megér –- halljuk sokszor. Jelen esetben azért megfelelő kompromisszumnak érezzük a magyar és az olasz terméket, így ár-érték arány miatt őket is nyugodt szívvel ajánljuk. A Lifetime nagyon gyengén muzsikált árához és az ígért többletteljesítményhez viszonyítva is, a 130 forintos Loocar pedig kidobott pénz. Amit a teszten nem tudtunk mérni, az az élettartam, így erről nem is mondunk véleményt. Részletes eredmények Az Autó decemberi számában.

KZ