A vízen buknak az új téli gumik

Téli abroncsok vizsgáztak az ADAC legújabb tesztjén. Kevés a kiemelkedően jó közöttük.

Nem könnyű tájékozódnia az autósoknak a gumiabroncsok piacán, hogy vajon melyik az ideális választás. Az évek óta létező abroncscímke segíthet az eligazodásban, igaz, ezen csak három paraméter, a nedves futási tulajdonságok, az üzemanyag takarékosság és a külső zaj szerepel. Ez is segíthet az összehasonlításban, de talán még hasznosabb egy abroncsteszt, mint a legnagyobb német autóklub, az ADAC részletes összehasonlítása.

A legfrissebb próbán 35 abroncsot választottak ki a szakemberek, két méretosztályban: a 165/70 R14 a kisautókhoz és a 205/55 R16 a kompaktokhoz és a régebbi középkategóriásokhoz passzol. A 2015-ös teszt abból a szempontból feltétlenül érdekes, hogy kevés a nagyon jó és a nagyon rossz abroncs, és rengeteg a közepes képességű, átlagos modell, amelyek valamilyen tulajdonságukban gyengébben teljesítenek, de összességében jól muzsikálnak. Ez azt is jelenti, hogy a kiegyenlítettebb mezőnyben képes egy-egy kevésbé ismert vagy az utóbbi években szerényebben teljesítő abroncsmárka is kiugró eredményre, s a korábban rendre az élmezőnyben végző klasszis abroncsok esetenként csak közepes eredményt produkálnak. A kisebbeknél hárman érdemelték ki a „Jó” minősítést, most – évek óta – ez a legjobbak osztályzata. A friss fejlesztésű Goodyear lemosott mindenkit, elsősorban annak köszönhetően, hogy nagyszerűen teljesített a nedves próbán, s a többi teszten is meggyőző volt. Mögé sorakozott fel a Michelin az Alpin A4-essel és a Dunlop Winter Response, mindkettő rendszeresen az élbolyban végez. Utánuk kilenc közepesre minősített abroncs következik, ezek a legtöbb kategóriában nem nyújtanak kiemelkedőt, de akár az élmezőnyhöz tartozhatnának, ha egy-egy fontos területen ne mutatnának gyengeségeket. Öt közülük – Fulda, Bridgestone, Falken, Barum, Firestone – például a vizes futási eredmények miatt nem végezhetett előrébb, a Pirelli szárazon, a Conti, az Uniroyal és a Semperit havon nem bizonyult elég jónak. A Matador olyan gyenge volt a vizes próbán, hogy az összesített eredménye is csak elégséges lett, de akadt nála is rosszabb, három itthon kevésbé ismert távol-keleti márka egy-egy abroncsa: az Aeolus, a Linglong, és a Mentor nedves úton betlizett, emiatt semmiképpen nem ajánlja őket az ADAC.

A 205-ösök között csak két kiemelkedően jó abroncsot találtak a németek. A Continental WinterContact TS850 nem meglepetés, régóta ez, illetve elődjei állnak a dobogó csúcsán a kompakt és középkategóriás típusokhoz való abroncsosztályban. A második Yokohama W.drive V905 második helye viszont meglepetés annak ellenére, hogy tavaly már a hatodik helyen végzett; ő volt a legjobb a száraz körülmények között, és egyéb területeken is jól muzsikált. A két éllovas mögött 16 közepesre értékelt abroncs következik, itt a Michelin, a Vredestein, a Bridgestone mellett olyan kevésbé neves versenyzők is megtalálhatók, mint a Viking, a Kumho, a Sava vagy a Toyo. Itt is igaz, mint a 165-ösöknél, hogy zömük akár  odaférhetett volna a legjobbak közé, de egy-egy fontos területen csak közepeset nyújtottak, ezért nem léphettek előrébb. A lista végén egymagában áll az Avon Ice Touring, amely gyatra nedves futási tulajdonságai miatt kapott elégtelent.