Cikkek

2021. április 6. kedd, 14:38

Aston Martin F1 Safety Car - Gyorsbeavatkozás

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az F1-ben: a pályákra küldhető biztonsági és orvosi autók között feltűnik két Aston Martin.

Drukkolunk, hogy ne sokat lássuk egyiket sem munka közben, hiszen akkor baj van. Ettől függetlenül, mint autók, látványosak és különlegesek

A biztonsági járművet – vagy ahogy általában halljuk, olvassuk, a Safety Car-t – magától értetődőnek gondolnánk az autóversenyeken, különösképpen az F1-ben, de ez nem így van, pontosabb sokáig nem így volt. Maradva most a Formula 1-nél, a (nem bombabiztos) források szerint először 1973-ban, a Kanadai Grand Prix-n használtak először Safety Car-t, méghozzá egy Porsche 914-est. A krónikák szerint a 32. körben történt baleset a dél-afrikai Jody Scheckter és a francia Francois Cevert között, ekkor küldték be a sárga Porschét vezető Egbert „Eppie” Wietzes-t. Ám akkor még nem elektronikusan történt a körszámlálás, a lassú menet alatt valamit csúnyán elszámoltak és csak 3 órával a futam után lett hivatalos eredményhirdetés. Emerson Fittipaldi állítólag a mai napig dühbe gurul, ha felemlegetik neki a McLaren-Fordot vezető Peter Revsont, aki szerinte akkor csak papíron győzött, őt megelőzve… A következő két évtizedben alkalomszerűen bukkantak fel F1-es biztonsági autók, például 1981-83 között fehér és piros színű Lamborghini Countach „teljesített szolgálatot” Monacóban.

Mindenképpen gyors autó kell Mayländer alá, hiszen adott esetben a mezőny nem cammoghat a Safety Car mögött. A Vantage méltó a feladatra

Az első hivatalos Safety Car-t állítólag 1993-ban, a Brazil GP-n vetették be a leszakadó hatalmas eső miatt, akkor egy Fiat Tempra mögé sorolt be a mezőny, majd a szezon közepén, a Brit Nagydíjon már Ford Escort Cosworth-ra került fényhíd. 1994 Ayrton Senna és Roland Ratzenberger halálos balesetének éve, ekkor San Marino fekete hétvégéjén Opel Vectrát, Suzukában később Honda Prelude sportkupét láthattunk. 1995-ben Porsche 911 GT2-t és Lamborghini Diablót kergettek a pilóták, az első Mercedes, a C36 AMG pedig 1996-ban, egy Renault Clio Williams mellett tűnt fel. Az FIA 1997-ben érezte úgy, ideje rendet tenni a biztonsági autókkal kapcsolatban és szerződést kötöttek a Mercedesszel, amely innentől a Safety Car és az orvosi Medical Car szállítója lett. Reklámfogásként is jól működött, hogy az aktuális AMG csúcsmodelleket százmilliók láthatták a tévéközvetítések során. A versenyzőből lett biztonsági autó pilóta, a német Bernd Mayländer 2000-ben ült a CL55 AMG volánja mögé és azóta kirobbanthatatlan az ezüstszínű gépekből: CLK, SL, SLK típusok után jött a szárnyas ajtós SLS AMG, majd a Mercedes-AMG üdvöskéje, a GT.

Fényhíd és kamera is van a Vantage Safety Car tetején, a tradicionális Aston Martin Racing zöldet Lime zöld díszítéssel dobták föl

Ebbe a környezetbe csöppent most az Aston Martin, amely nem véletlen, hiszen a Mercedesnek részesedése van a vállalatban és motorokat is szállít a brit márka utcai modelljeihez. A két márka biztonsági és orvosi autói felváltva dolgoznak majd, a bahreini teszteken, valamint az első futamon a Racing zöld Astonoké a pálya, utána az idén ezüstről állítólag pirosra váltó Mercedesek következnek és így adogatják majd egymásnak a stafétát. Ennek Mayländer valószínűleg örül, hiszen ő vezeti a Vantage Safety Car-t is, az orvosi autókban, így a DBX-ben is pedig a 41 éves dél-afrikai Alan van der Merwe forgatja a volánt. Mindamellett, hogy a kocsikat természetesen felszerelték fényhidakkal (ezek karbon házas, aerodinamikailag optimalizált kivitelek), valamint speciális, a futam lebonyolításához szükséges telekommunikációs eszközökkel, nem teljesen szériamodellekről van szó.

A vezető Alan van der Merwe mellett Dr. Ian Roberts ül a jobb egyben és mindig van egy helyi orvos is a négyszemélyessé alakított DBX Medical Car fedélzetén

A Vantage kupé Mercedes-AMG eredetű 4,0 l-es, ikerturbós V8-asának 510 LE-s teljesítményét 535 LE-re növelték, a nyomaték 685 Nm, így kevesebb, mint 4,0 s alatt éri el a 100 km/h-t. Az új első légterelővel 200 km/h-nál 155,6 kilónyi leszorító erő keletkezik, szemben az utcai Vantage 95 kilójával, a gumik Pirellik, a fékek karbon-kerámia kompozitok. Mivel Mayländernek adott esetben tiporni kell a gázt, igazítottak a felfüggesztésen, a csillapításon és a kormányzáson, míg az üléseket hatpontos biztonsági övekkel szerelt versenyülésekre cserélték. A DBX 632 l-es csomagterében remekül elférnek a szükséges orvosi beavatkozó eszközök, az üléseket itt is cserélték, de így hátra három helyett csak két személy ülhet – alapesetben egy hely marad a pilótának, ha a Medical Car viszi be a pályakórházba. A szintén 4,0 l-es, turbós Mercedes-AMG V8-as itt 550 LE-t és 700 Nm-t tud, állásból 4,5 s a százas gyorsulás ideje és 292 km/h a végsebesség.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

BMW M5 CS

Az M5 CS a valaha gyártott leggyorsabb gyári BMW,...

Itt a Lada Largus

Kereslet minden bizonnyal lenne rá, de nem éri meg,...

Megújul a Renault logó

A francia autógyártó megújulási programja, a Renaulution részeként frissíti...

Surányi Péter (1947-2020)

Nagy veszteség ért minket. Ha nem róla volna szó,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás