Cikkek

2020. április 2. csütörtök, 06:52

Cyan Racing Lynk & Co - Bajnokcsapat

A Cyan Racing Lynk & Co történelmet írt: kínai gyártóként elsőként szerzett nemzetközi bajnoki címet motorsportban. De az öröme nem teljes, és erről mi, magyarok tehetünk!

Ahogy a Polestar-féle Volvók is, a Lynk & Co versenyautók szintén kék színűek

Igazi globális sikertörténet következik. Az 1996-ban alapított svéd Cyan Racing alakulatot valószínűleg mindenki jobban ismeri „leánykori” nevén, amikor még a Polestar nevet használta. A műhely a Volvóval került szoros kapcsolatba, a gyár utcai sportmárkája lett (2015-ben a Volvo megvásárolta a nevet), jelenleg pedig Volvo-alapú hibrid és elektromos autók építésére koncentrál – debütáló modellje a 600 LE-s Polestar 1 volt. A Lynk & Co kínai márka, a globális mobilitási igények kielégítését tűzte zászlajára, a termékeit Svédországban tervezik, és világszerte értékesítik. Eddig látszatra tehát két szálon fut a történet, de a Zhejiang Geely Holding mind a Volvónak, mind a Lynk & Co-nak az anyavállalata, és ezzel a kör máris bezárult, illetve fontos kiegészítés, hogy a kínai óriás komoly összeggel támogatja a Volvo tulajdonában lévő Polestar fejlesztéseit.

18 colosak az alufelnik, a hátsó szárny állítható, akárcsak a felfüggesztés

Ez a versenyautó utcai alapja, a Lynk & Co 03

2018-ban új túraautós kategória indult útjára. Az FIA a túrautós világbajnokságot (WTCC) és a TCR sorozatot egyesítve létrehozta a túrautó-világkupát (WTCR), amely hivatalosan nem világbajnoki rangú, de a profi mezőny, a sokféle autó és a változatos, nemzetközi (európai, ázsiai, afrikai) helyszínek miatt a pilóták és a csapatok között gyakorlatilag ugyanolyan presztízsértékkel bír. A második évben (2019-ben) ebbe a sorozatba kapcsolódott be a Lynk & Co, a kínai konszern teljes összefogásával: a 03 TCR típust a Geely Group Motorsport építette, de a csapat svéd színekben indult, mert a Cyan Racing – amely privát tulajdonban van, illetve működik – elvállalta négy autó versenyeztetését. Az erőviszonyokról, és arról, milyen komoly projektről volt szó, mindent elárul, hogy a Cyan Racing Lynk & Co csapatot Thed Björk és a négyszeres világbajnok Yvan Muller, míg a Cyan Performance Lynk & Co gárdát Yann Ehrlacher és a háromszoros világbajnok Andy Priaulx alkotta. A WTCC-ben használt 1,6-os turbómotorok helyett a WTCR-ben 2,0 l-est enged a szabályzat, így a 2760 mm tengelytávú, 4,74 m hosszú és 1,95 m széles, üresen 1265 kilós 03 TCR mozgatását közvetlen befecskendezéses, 350 LE-s négyhengeresre bízták, 420 Nm nyomatékkal és hatfokozatú, szekvenciális váltóval. Az állítható felfüggesztés elöl McPherson, hátul multilink, a 18 colos alufelnik mögé előre hat-, hátra négydugattyús féknyergek kerültek, 380 és 278 mm átmérőjű hűtött tárcsákkal. Az FIA előírások szerint minden WTCR versenyautó kötelező tartozéka a megerősített bukócső, a biztonsági üzemanyagtartály, a tűzoltó berendezés és a versenyülés, hatpontos HANS-kompatibilis hevederekkel.

Thed Björk (balra), a Cyan Racing svéd versenyzője. 2019-ben három futamgyőzelmet szerzett. Yvan Muller (jobbra), a Cyan Racing négyszeres világbajnok francia versenyzője. 2019-ben négy futamgyőzelmet szerzett

Debütáló szezonjában a Cyan Racing négyautós flottája meg sem állt a csapatbajnoki címig! Konkrétan a Thed Björk és Yvan Muller alkotta, 628 ponttal győzedelmeskedő Racing duóról van szó, a Performance (Ehrlacher-Priaulx) alakulat csak 344 pontot gyűjtött, s ezzel az ötödik helyen végzett, ami szintén elismerésre méltó a 26 fős, 13 csapatos mezőnyben. Jellemző a Lynk & Co domináns szereplésére, hogy a négy pilótából egyedül Yann Ehrlacher nem szerzett futamgyőzelmet, mint ahogy csak Andy Priaulx maradt az évben pole pozíció nélkül – a többiek minden kipipáltak. A Cyan Racing alapítója és igazgatója, Christian Dahl értelemszerűen örömének adott hangot, miszerint várakozáson fölüli volt az első éves bajnoki cím, de mindez igazolja, hogy helyes úton járnak, az autó működik, a pilóták profik és ezért 2020-ban már két cél lebeg a szemük előtt: a címvédés csapatban, valamint a győzelem egyéniben. Biztosak vagyunk benne, hogy ehhez Michelisz Norbinak is lesz szava…

Björk a Hungaroring sikánjában a 03 TCR-rel, 2019 áprilisában

 

Michelisz Norbert, a WTCR 2019-es bajnoka!

A tehetséges magyar versenyző a szimulátor mögül ült át igazi autóba, pályafutásának mérföldkövei közé tartozik a Seat Leon Európa-kupa elsőség (2009), a WTCC-ben két privát bajnoki cím (2012, 2015), szintén a WTCC-ben a világbajnoki ezüstérem (2017), és a legnagyobb trófea, az olasz BRC Hyundai N Squadra Corse csapattal a WTCR bajnoki cím 2019-ben! A küzdelem az utolsó futamig nyitott volt, amit Malajziában, Sepangban rendeztek. Norbi a szezonban négy pole pozíciót, egy leggyorsabb kört és öt futamgyőzelmet szerzett, mindemellett egyéb helyezésekkel is értékes pontokat gyűjtött, így 372 pontjával magabiztosan végzett a 349 pontos argentin Esteban Guerrieri és a dobogó harmadik fokára felkapaszkodó 331 pontos francia Yvan Muller előtt.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Az Autobest 2021 döntősei

Megvannak az Autobest (Európa legjobb vétele) 2021-es döntősei, mutatjuk...

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás