Aktuális Cikkek

2020. február 12. szerda, 20:08

Mit kell tudni az E10-ről? - Bojkottra ítélve?

Az E10-es benzin elsősorban a kedvezőtlen kipufogógáz összetevők és üvegházhatás csökkentésére született. Használatának rendezetlenségével az autósoknak sok bosszúságot és magas költségeket okozhat. Egészen biztos, hogy az autós jobban jár, ha ugyan a drágább, de hagyományos benzineknél marad, a bizonytalanabb hatású adalékanyagokat sem érdemes számításba venni.

Az ePure (Europian Renewable Ethanol) az Európai Megújuló Etanol szövetség, a környezetvédelem zászlajával integet, de mégiscsak az etanol-gyártás lobbi cége. Úgy tartja, hogy az E10-igény a német piacon folyamatosan emelkedik, még ha mindössze a benzineladások 17%-át is elérve, amíg Franciaországban és Finnországban ez 32, illetve 63 százalékot tesz ki. De a lobbi cég eredményeit felvonultató adatok az autósokat nem igen érdeklik, nekik lényegesen többet kell tudniuk az új üzemanyag használatáról, mert az a mindennapi boldogulásukat sok szempontból érintheti. Az E10 összetételéről annyit, hogy 90% normál, ólommentes benzint és 10% etanolt tartalmaz. A normál ólommentes benzintől eltérően az etanol „elnyel” a széndioxidból (hiszen megújul), ezzel csökkentve az üvegházhatást erősítő gázkibocsátást. Korábban a normál, ólommentes üzemanyagok mindössze 5%-nyi etanolt tartalmaztak, és ezek bármelyik benzinüzemű belsőégésű motorban elégethetők voltak. Az E10 esetében egészen más a helyzet, ezért a bevezetését több országban is elhalasztották. Az etanol alkohol alapú üzemanyag, amit különféle növények (pl. cukornád, gabonák, stb.) fermentálásával (erjesztésével) állítanak elő.

Szabad minden autóba betölteni az E10-est?

Röviden: nem. Az autógyártók és kereskedők szövetsége (The Society of Motor Manufacturers and Traders) úgy tartja, hogy például az Egyesült Királyságban a benzinüzemű autók 92,2 % százalékában égethetők el ezek az üzemanyagok, a maradékban semmiképpen. Ott azt javasolják, hogy a 2002 előtt gyártott autókba ne töltsünk ilyet. Az angol RAC autóklub technikai igazgatója, David Bizley néhány éve azt nyilatkozta, hogy az E10 korróziós tulajdonságai a tömítések, műanyagok és fémek károsodását okozhatják. Még kellemetlenebb velejárója, hogy az E10 kevésbé stabil üzemanyag, romlékony és összetételi egyensúlyának megbomlása minden üzemanyagtankban (fűnyírótól, láncfűrésztől, motorkerékpártól autóig) menthetetlenül az üzemanyag rendszer dugulásához vezet, különösen akkor, ha sokáig marad az E10 a tankban. A helyzetet csak bonyolítja, hogy maguk az autógyártók sem tudják pontosan, modellre megszabni a használhatóságát, és nem is szívesen, illetve kicsit nagyvonalúan foglalkoznak, modellekre lebontva ezzel a problémával, így az autósok nemigen kapnak használható információt, aztán vagy jönnek a műszaki hibák, vagy nem, az üzemanyag rendszer dugulása azonban minden esetben fennállhat!

Segítség: a kútoszlopok feliratai általában eligazítanak. Az E5 jelű az eddigi benzin, az E10-es az új (fotó: Internetről)

 

Erről a laza kezelésről érdekes képet festhet az Opel példája. A cég azt mondja, hogy az Opel minden benzinese tankolható E10-zel, kivéve a Vectra, Signum és Zafira 2,2 l-es, közvetlen befecskendezéses (Z22YH kódú) motorját. Az sem a jó hírek közé tartozik, hogy az E10 energia tartalma a US Energy Information Administration (EIA) szerint 33%-kal alacsonyabb a normál benzinénél és ez különösen a kisebb motorokból kivehető teljesítményt érinti. Rosszabbak a motor paraméterei (gyorsulás, végsebesség) és az autó fogyasztása, ugyancsak az EIA szerint 3%-kal megnő. Németországban az E10-et 2008-ban akarták bevezetni, de ezt elvetették, amikor kiderült, hogy legalább 3 millió autó nem használhatja (képzeljük el, akkor mi lehet nálunk ma a sok régebbi használt autóval színesített autóparkkal). Amikor pedig 2011-ben végül Németországban bevezették az autósok E10 bojkottot hirdettek és ellenálltak (sokan máig is) a használatának. Egy részük a potenciális károsító hatás miatt, mások a használhatóság rendezetlensége miatt, ismét mások pedig a bevezetés módja ellen tiltakoztak ezzel. Talán nálunk is a bojkott a legegyszerűbb, az autó szempontjából a legbiztonságosabb megoldás és kézenfekvő is, ha egyszerűen nem az E10-es jelű csővéget emeljük le és dugjuk a betöltőnyílásba. Drágábban, de 100%-ban biztonságban autózhatunk. Vegyük ezt egy burkolt áremelésnek…

-surányi-

Comments

comments

Címkék: , , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Cyan Racing Lynk & Co

A Cyan Racing Lynk & Co történelmet írt: kínai...

Milyen az új Hyundai i10?

Várhatóan 2020 nyarán érezik a kereskedésekbe a vadonatúj, négy-...

Itt a DS 9

A franciáknak jelenleg nincs igazi nagyautója, a PSA-Opel elit...

Pagani Imola

A Huayra versenypályára hangolt kiadása a teszt helyszínéül szolgáló...

Audi Q3 S line 35 TFSI aut.

Ez a prémium kompakt SUV második generációja, amely Győrben...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás