Aktuális

2019. augusztus 27. kedd, 14:03

Dízelbotrány - A Föld jövője a tét…

Angliában óriási eredményként könyvelik el, hogy a bevásárlóközpontok vásárlói – miután 5 pennys (kb. 20 forintos) árat vezettek be a nejlonszatyrokra – évente mindössze tízet vásárolnak, a korábbi 140 helyett.


A környezettudatosság központi figurájává emelkedett 16 éves svéd klímaaktivista, Greta Thunberg, ha tervei megvalósulnak, valamikor cikkünk megjelenésének időpontjában egy 18 m-es, nagy sebességű, szélhajtású versenyhajón vitorlázik át Angliából New Yorkba, az Egyesült Nemzetek klímakonferenciájára, mert visszautasította a repülést annak magas környezetterhelése miatt. A környezetvédelem sokféle tényezőből áll össze, és egész Földünket érintő kérdés, de ma már talán tényleg ott tartunk, hogy még a legapróbb dolgokra is figyelnünk kell. Közben a Föld más pontjain lehet, hogy éppen azon dolgoznak, miként lehet a környezetszennyezést szándékosan növelni. A Volkswagennél például nyilván nem részlegvezetői hatáskörbe tartozott, hogyan kell észrevétlenül a dízelmotorok égéstermékének nitrózusgáz-tartalmát a megengedett szint akár negyvenszeresére emelni. A sikertelen kísérletnek elvileg oda kellene vezetnie, hogy az autók forgalomba helyezéséhez kötelező típusbizonyítványt megtagadhatják a vizsgán megbukott típusoktól, vagy a csalás kiderültével az összes ilyen autót ki kellene vonni a forgalomból. Az előre megfontolt szennyezés ötletének lényegi eleme ugyanis, hogy az autó kipufogógázainak elemzésekor az összetevők biztosan jó képet mutassanak, de a normál használatban a csaló rendszer a tisztítást gyakorlatilag kikapcsolja. Csak mellesleg említjük meg, hogy a ma már különösen piszkosnak tartott Euro3-as autók az Euro5-ösökhöz képest kevesebb mint háromszoros nitrózusgáz-mennyiséget bocsátanak ki. Egy ilyen világszennyezési vállalkozás szikrája nyilvánvalóan nem a cégek hátsó szobáiban dolgozó, alacsony hatáskörű alkalmazottak fejéből pattan ki, de ha mégis, a rendszer működtetése csak a legfelsőbb körök jóváhagyásával indulhat el. Már csak azért is, mert a művelet alapja nyilvánvalóan nem a környezet rombolása, hanem az elérhető haszonszerzés maximálása volt: a Volkswagen esetében egyszerűbb és olcsóbb volt a csalást felépíteni, mint a költségesebb, tiszta megoldást kifejleszteni és legyártani, ráadásul a csalással a teljesítmény és a fogyasztás is kedvezőbb keretek között tartható.

 

Martin Winterkorn

A Nap aranyló sugarai csillogva futnak végig a Martin Winterkorn orrára ültetett szemüveg fémes szárain. Mögötte barátságos, megnyerő mosoly, van is miért: magas végzettség, komoly eredmények (egyebek mellett, igaz, korábbról, a Budapesti Műszaki Egyetem professzori címe és a Sólyom Lászlótól kapott Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje is ott sorakozik). Ő volt a Volkswagen ügyvezető igazgatója (CEO), aki uralkodása alatt büszkén hangoztatta, hogy a Volkswagen-csoportot a világ legnagyobb autógyártójává teszi. De ő volt az is, aki a botrány kirobbanásával, 2015. szeptember 23-án kénytelen volt lemondani, és az Audi elnöki posztjától is megvált 2015. november 11-én, mert összefüggésbe hozták a benzinmotorokhoz kapcsolódó hasonló disznósággal. Az USA-ban 2018. május 3-án csalás miatt és egy sor egyéb vádpontban büntetőeljárást indítottak ellene, 2019-ben pedig Németországban is eljárást kezdeményeztek. Martin Winterkorn egyelőre kettős fedezékbe vonult. Az USA a kiadatási kérelmet azért nem tudja érvényesíteni, mert a két ország között nincs kiadatási egyezmény. A német, braunschweigi nyomozók szerint a Volkswagen-csalás 2006 novembere és 2015 szeptembere között zajlott, és amikor 2014 májusában kiderült, hogy manipulálták a dízelmotorokat, Winterkorn elmulasztotta tájékoztatni az európai és az amerikai hatóságokat. Ráadásul a vásárlókat sem értesítették erről, és folytatták a csaló szoftverek beépítését. Végig tagadta, hogy tudomása lett volna a csalásról, még a német parlament előtt is. De később bizonyítékokat találtak rá, hogy egy, a Volkswagen wolfsburgi főhadiszállásán tartott eligazításon arra utasította az alkalmazottakat, hogy az amerikai vizsgálatokon titkoljanak el mindent a csaló megoldásról. Áprilisban a német brunswicki ügyészség súlyos csalással vádolta meg a dízelbotrányban betöltött szerepéért, ami a Volkswagen-csoportnak eddig – becslések szerint – 30 milliárd eurójába került. Az ügy, amennyire innen látszik, toporog. Winterkorn Németországban egyelőre ugyanazt a taktikát követi, amit a Volkswagen alkalmazottai hosszú ideig az USA-ban is: megtagadta az ügyben fontos dokumentumok átadását.

 

Rupert Stadler

A napsugarak csak addig szaladgáltak az Audi korábbi ügyvezető igazgatójának, Rupert Stadlernek a szemüvegén is, amíg 2018. június 18-án hűvösre nem tették, majd 2018. október 2-án a cég megszüntette a vele kötött szerződést. Ő kicsit túl is lépett Winterkorn „eredményein”. Stadler vezetésével a cégnek a csalás továbbvitelével sikerült az Euro6-os tisztasági előírásokat is megsértenie. Az AdBlue adalék adagolásának átprogramozásával, csökkentésével tették az előírtnál szennyezőbbé a dízeleket, annak ellenére, hogy saját mérnökei figyelmeztették, ez nem járható út. Stadler és három másik alkalmazott ellen a müncheni ügyészség indított büntetőeljárást csalás, hamis bizonyítványok kiállítása és büntethető hirdetési gyakorlat miatt. A vád lényeges eleme, hogy Stadler már 2015 szeptemberétől tisztában volt azzal, mi folyik a cégnél, és nem tett semmit az érintett Audik és Volkswagenek eladásának megakadályozására. A nyomozók szerint Amerikában és Európában mintegy 250 ezer ilyen manipulált Audit, 112 ezer Porschét és 72 ezer Volkswagent értékesítettek. Hogy a cikkünk írásának apropójául szolgáló, nemrég indult és jelenleg folyó Stadler-ügynek mi lesz a végkifejlete, majd meglátjuk. Ahogyan a nemzetközi sajtó is visszhangozza, az ítéletig az ártatlanság vélelmét fenn kell tartani! A dízelbotrányban érintett 11 millió autót lökhárítótól lökhárítóig sorba rakva, hosszuk mintegy 44 ezer km lenne, és éves nitrózusgáz-kibocsátási értékük a neves, független nemzetközi hírforrás, a The Guardian szerint az Egyesült Királyság teljes éves nitrózuskibocsátását (ipar, energiatermelés, közlekedés, mezőgazdaság együtt) is eléri. Angol források szerint egy évben 6000-en halnak meg a közlekedési környezetszennyezés miatt, Amerikában 60 ezerre becsülik ezt a számot. Ha már ez megtörtént, fontos lenne a napjainkban zajló szennyezést megfékezni. A Volkswagen által kidolgozott szoftveres javító eljárás még a német hatóság, a KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) szerint is fényévnyi távolságra van a szabványokban előírt értéktől, a legnagyobb német autóklub, az ADAC mérései szerint pedig jószerivel semmit sem ér. Ha előírásainkat így érvényesítjük – csak a hatásvadászat kedvéért írjuk –, szinte teljesen mindegy, hogy az angolok hány műanyag zacskót vesznek, és hogy ez a szegény megszállott lány hogyan vitorlázik át Amerikába. Talán Greta Thunberg az egyetlen, aki komolyan teszi a dolgát?

Legyen pertársaság!
Audi-, Seat-, Skoda-, VW-tulajdonosok figyelmébe!
Az Autó szerkesztôsége segíteni kívánja a levegôszennyezés
csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett
vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szervezôdô
pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az
érdeklôdést megszondázni. A szervezôk az eljárást 500 károsult
jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség
esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a német
modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésbôl befolyt teljes
összeg meghatározott része fedezné.
Felhívásunk egyelôre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja.
Kérjük, emailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a
szerkesztôséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben
létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs
díjat – a kiküldött, megfelelô értesítésnek megfelelôen – akkor
kell befizetni. A további részletekrôl beszámolunk majd.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Az AAA AUTO Budaörsön nyit új telephelyet

A cseh központú használtautó-kereskedő hálózat tovább terjeszkedik, a fóti...

Bentley Flying Spur 2020

A kétajtós Bentley Continental GT alapjain itt az új...

Kis Stinger GTS

A legkomolyabb Stinger, a GTS Európába sajnos nem jön,...

Mercedes-Benz GLB

Akinek kicsi a GLA, öt vagy hét üléssel választhatja...

Dodge Super Charger

A retró tanulmányautót valójában az 1000 LE-s új Mopar...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás