Aktuális

2019. augusztus 27. kedd, 14:03

Dízelbotrány - A Föld jövője a tét…

Angliában óriási eredményként könyvelik el, hogy a bevásárlóközpontok vásárlói – miután 5 pennys (kb. 20 forintos) árat vezettek be a nejlonszatyrokra – évente mindössze tízet vásárolnak, a korábbi 140 helyett.


A környezettudatosság központi figurájává emelkedett 16 éves svéd klímaaktivista, Greta Thunberg, ha tervei megvalósulnak, valamikor cikkünk megjelenésének időpontjában egy 18 m-es, nagy sebességű, szélhajtású versenyhajón vitorlázik át Angliából New Yorkba, az Egyesült Nemzetek klímakonferenciájára, mert visszautasította a repülést annak magas környezetterhelése miatt. A környezetvédelem sokféle tényezőből áll össze, és egész Földünket érintő kérdés, de ma már talán tényleg ott tartunk, hogy még a legapróbb dolgokra is figyelnünk kell. Közben a Föld más pontjain lehet, hogy éppen azon dolgoznak, miként lehet a környezetszennyezést szándékosan növelni. A Volkswagennél például nyilván nem részlegvezetői hatáskörbe tartozott, hogyan kell észrevétlenül a dízelmotorok égéstermékének nitrózusgáz-tartalmát a megengedett szint akár negyvenszeresére emelni. A sikertelen kísérletnek elvileg oda kellene vezetnie, hogy az autók forgalomba helyezéséhez kötelező típusbizonyítványt megtagadhatják a vizsgán megbukott típusoktól, vagy a csalás kiderültével az összes ilyen autót ki kellene vonni a forgalomból. Az előre megfontolt szennyezés ötletének lényegi eleme ugyanis, hogy az autó kipufogógázainak elemzésekor az összetevők biztosan jó képet mutassanak, de a normál használatban a csaló rendszer a tisztítást gyakorlatilag kikapcsolja. Csak mellesleg említjük meg, hogy a ma már különösen piszkosnak tartott Euro3-as autók az Euro5-ösökhöz képest kevesebb mint háromszoros nitrózusgáz-mennyiséget bocsátanak ki. Egy ilyen világszennyezési vállalkozás szikrája nyilvánvalóan nem a cégek hátsó szobáiban dolgozó, alacsony hatáskörű alkalmazottak fejéből pattan ki, de ha mégis, a rendszer működtetése csak a legfelsőbb körök jóváhagyásával indulhat el. Már csak azért is, mert a művelet alapja nyilvánvalóan nem a környezet rombolása, hanem az elérhető haszonszerzés maximálása volt: a Volkswagen esetében egyszerűbb és olcsóbb volt a csalást felépíteni, mint a költségesebb, tiszta megoldást kifejleszteni és legyártani, ráadásul a csalással a teljesítmény és a fogyasztás is kedvezőbb keretek között tartható.

 

Martin Winterkorn

A Nap aranyló sugarai csillogva futnak végig a Martin Winterkorn orrára ültetett szemüveg fémes szárain. Mögötte barátságos, megnyerő mosoly, van is miért: magas végzettség, komoly eredmények (egyebek mellett, igaz, korábbról, a Budapesti Műszaki Egyetem professzori címe és a Sólyom Lászlótól kapott Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje is ott sorakozik). Ő volt a Volkswagen ügyvezető igazgatója (CEO), aki uralkodása alatt büszkén hangoztatta, hogy a Volkswagen-csoportot a világ legnagyobb autógyártójává teszi. De ő volt az is, aki a botrány kirobbanásával, 2015. szeptember 23-án kénytelen volt lemondani, és az Audi elnöki posztjától is megvált 2015. november 11-én, mert összefüggésbe hozták a benzinmotorokhoz kapcsolódó hasonló disznósággal. Az USA-ban 2018. május 3-án csalás miatt és egy sor egyéb vádpontban büntetőeljárást indítottak ellene, 2019-ben pedig Németországban is eljárást kezdeményeztek. Martin Winterkorn egyelőre kettős fedezékbe vonult. Az USA a kiadatási kérelmet azért nem tudja érvényesíteni, mert a két ország között nincs kiadatási egyezmény. A német, braunschweigi nyomozók szerint a Volkswagen-csalás 2006 novembere és 2015 szeptembere között zajlott, és amikor 2014 májusában kiderült, hogy manipulálták a dízelmotorokat, Winterkorn elmulasztotta tájékoztatni az európai és az amerikai hatóságokat. Ráadásul a vásárlókat sem értesítették erről, és folytatták a csaló szoftverek beépítését. Végig tagadta, hogy tudomása lett volna a csalásról, még a német parlament előtt is. De később bizonyítékokat találtak rá, hogy egy, a Volkswagen wolfsburgi főhadiszállásán tartott eligazításon arra utasította az alkalmazottakat, hogy az amerikai vizsgálatokon titkoljanak el mindent a csaló megoldásról. Áprilisban a német brunswicki ügyészség súlyos csalással vádolta meg a dízelbotrányban betöltött szerepéért, ami a Volkswagen-csoportnak eddig – becslések szerint – 30 milliárd eurójába került. Az ügy, amennyire innen látszik, toporog. Winterkorn Németországban egyelőre ugyanazt a taktikát követi, amit a Volkswagen alkalmazottai hosszú ideig az USA-ban is: megtagadta az ügyben fontos dokumentumok átadását.

 

Rupert Stadler

A napsugarak csak addig szaladgáltak az Audi korábbi ügyvezető igazgatójának, Rupert Stadlernek a szemüvegén is, amíg 2018. június 18-án hűvösre nem tették, majd 2018. október 2-án a cég megszüntette a vele kötött szerződést. Ő kicsit túl is lépett Winterkorn „eredményein”. Stadler vezetésével a cégnek a csalás továbbvitelével sikerült az Euro6-os tisztasági előírásokat is megsértenie. Az AdBlue adalék adagolásának átprogramozásával, csökkentésével tették az előírtnál szennyezőbbé a dízeleket, annak ellenére, hogy saját mérnökei figyelmeztették, ez nem járható út. Stadler és három másik alkalmazott ellen a müncheni ügyészség indított büntetőeljárást csalás, hamis bizonyítványok kiállítása és büntethető hirdetési gyakorlat miatt. A vád lényeges eleme, hogy Stadler már 2015 szeptemberétől tisztában volt azzal, mi folyik a cégnél, és nem tett semmit az érintett Audik és Volkswagenek eladásának megakadályozására. A nyomozók szerint Amerikában és Európában mintegy 250 ezer ilyen manipulált Audit, 112 ezer Porschét és 72 ezer Volkswagent értékesítettek. Hogy a cikkünk írásának apropójául szolgáló, nemrég indult és jelenleg folyó Stadler-ügynek mi lesz a végkifejlete, majd meglátjuk. Ahogyan a nemzetközi sajtó is visszhangozza, az ítéletig az ártatlanság vélelmét fenn kell tartani! A dízelbotrányban érintett 11 millió autót lökhárítótól lökhárítóig sorba rakva, hosszuk mintegy 44 ezer km lenne, és éves nitrózusgáz-kibocsátási értékük a neves, független nemzetközi hírforrás, a The Guardian szerint az Egyesült Királyság teljes éves nitrózuskibocsátását (ipar, energiatermelés, közlekedés, mezőgazdaság együtt) is eléri. Angol források szerint egy évben 6000-en halnak meg a közlekedési környezetszennyezés miatt, Amerikában 60 ezerre becsülik ezt a számot. Ha már ez megtörtént, fontos lenne a napjainkban zajló szennyezést megfékezni. A Volkswagen által kidolgozott szoftveres javító eljárás még a német hatóság, a KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) szerint is fényévnyi távolságra van a szabványokban előírt értéktől, a legnagyobb német autóklub, az ADAC mérései szerint pedig jószerivel semmit sem ér. Ha előírásainkat így érvényesítjük – csak a hatásvadászat kedvéért írjuk –, szinte teljesen mindegy, hogy az angolok hány műanyag zacskót vesznek, és hogy ez a szegény megszállott lány hogyan vitorlázik át Amerikába. Talán Greta Thunberg az egyetlen, aki komolyan teszi a dolgát?

Legyen pertársaság!
Audi-, Seat-, Skoda-, VW-tulajdonosok figyelmébe!
Az Autó szerkesztôsége segíteni kívánja a levegôszennyezés
csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett
vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szervezôdô
pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az
érdeklôdést megszondázni. A szervezôk az eljárást 500 károsult
jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség
esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a német
modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésbôl befolyt teljes
összeg meghatározott része fedezné.
Felhívásunk egyelôre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja.
Kérjük, emailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a
szerkesztôséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben
létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs
díjat – a kiküldött, megfelelô értesítésnek megfelelôen – akkor
kell befizetni. A további részletekrôl beszámolunk majd.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás