Cikkek Technika

2019. április 13. szombat, 04:29

Brabham BT62 - Apai örökség

Az autóversenyző-dinasztia szupersportkocsijának gyártását a legifjabb Brabham-fivér, David jelentette be Londonban.

Sir Jack Brabham (1926-2014)

John Arthur, ismertebb nevén Jack Brabham 1926-ban született Sydney külvárosában, ahol már gyerekként fűszerárus apja kisteherautóját vezette. Nem szeretett tanulni, 1941-ben végleg otthagyta az iskolát, inkább egy autószerelő műhelyben inaskodott – bízott magában, a háború után 20 évesen saját kis szervizt nyitott és belekóstolt a versenyzésbe is. Tehetsége révén karrierje rakétarajtot vett: 1955-től a Forma 1-ben vezetett és négy évvel később, a Cooper istálló pilótájaként világbajnok lett! Lendülete 1960-ban is kitartott, zsinórban tudott öt futamon győzni (a Holland, a Belga, a Francia, a Brit és a Portugál GP-n), és ezzel újra behúzta a világbajnoki címet. Értett a versenyautókhoz, a csapattal Észak-Amerikában tesztelt és az általa módosított F1-es kocsival 1961-ben győzött a híres Indy 500-on. A Coopert elhagyva, 1962-ben saját istállót alapított barátjával, Ron Tauranac mérnökkel, és autóik a vezetékneveik betűi után kapták BT jelzésüket. Az első Brabham futamgyőzelem 1964-ben jött össze, de a tulajdonos helyett az amerikai Dan Gurney vezette a kocsit. 1966-ban, a 3,0 l-es, V8-as motorral szerelt új gépet azonban már maga Brabham vitte el egészen a harmadik világbajnoki címéig – ő volt az első az F1-ben, aki saját autójával lett bajnok. 1970-ig tartó karrierje során 128 Grand Prix-n állt rajthoz, a mérlege 14 győzelem, 37 dobogós hely és 13 pole. Csapatát Ron Tauranac, majd 1972-től a még nem mindenható Bernie Ecclestone menedzselte; Brabham géppel a névadón kívül Denny Hulme (1967) és Nelson Piquet (1981, 1983) lett F1-es világbajnok, illetve két konstruktőri elsőséget (1966, 1967) is szerzett a fennállása során 35 futamgyőzelmet elérő istálló, amely hivatalosan 1992-ben szűnt meg. Brabham fiai – Geoff (1952), Gary (1961) és David (1965) – szintén a nemzetközi autósport alakjai, elsősorban endurance versenyeken értek el sikereket, például mindhármuknak van Le Mans-i győzelme! 1979-ben a brit uralkodó lovaggá ütötte a világ egyik legeredményesebb autóversenyzőjét, aki 1990-ben bekerült a Nemzetközi Motorsport Szövetség halhatatlanjai közé is. Sir Jack Brabham 2014-ben hunyt el.

Minden karosszériaelem és kiegészítő szénszálas műanyag, a forma „hunyorítva’ a Ferrari 458/488 sorozatéra emlékeztet

Mindezen kivételes családi örökség tükrében kell tehát a BT62-re tekinteni, amely a Brabham Automotive első projektje. A cégalapító, David Brabham nem titkolja, szerepel a terveik között az autóval való indulás a Le Mans-i 24 óráson, de most minden erejükkel arra a 70 példányra koncentrálnak, amely sorozatnak a gyártása idén év végén kezdődik. A számoknak különös jelentőségük van: a 62-es a családi istálló első teljes szezonjára utal az F1-ben, a 70-es pedig a Brabham név és az autósport kapcsolatának éveire. Mindezt tetézi az első 35, egyedi festéssel kérhető Celebration kocsi – kissé erőltetetten egy exkluzív széria az eleve limitált mennyiségen belül -, amely a Brabham F1-es győzelmeinek állít emléket.

Klasszikus Brabham színkombináció a zöld-arany, de a Celebration vevői egyedi összeállításokat is választhatnak. Az árak nem publikusak…

A BT62 iránt érdeklődők jobban örülnének műszaki adatoknak, ezeket viszont patikamérlegen adagolja a cég. Például, hogy ki a tervező, pontosan nem tudni, de bennfentesek szerint a zseniális Gordon Murray keze jó eséllyel benne van: ő az, aki erős szálakkal kötődik a Brabhamhez, és aki 1978-ban óriási trükkel ventilátort szerelt a BT46-os hátuljára, amely kiszívta az autó alól a levegőt – eme tapadásnövelő holmit hamar betiltották, de Niki Lauda azért „beszippantotta” vele a Svéd Grand Prix-t. A recept amúgy a szokásos, azaz karbon monocoque váz, szintén karbon héjjal burkolva, minden alkatrész maximálisan kikönnyítve és az aerodinamikának alárendelve: a szárazon 972 kilós BT62-t addig csiszolták a szélcsatornában, míg 1,2 tonnányi leszorító erő termelésére lett képes. Viszont, hogy mindez hogyan oszlik meg a tengelyek között, illetve milyen tempónál ébred ez a valóban figyelemreméltó érték, homály fedi.

Látványterv: az 1978-as svéd GP-győztes, Alfa Romeo motoros BT46B, a trükkös ventilátoros gép színvilágát idézi ez a grafika. A hátsó szárny állítható, a gumik Michelin slickek

A motor körül szintén sűrű köd terjeng, a „Brabham V8” ugyan jól hangzik, de ilyen kis cégek általában nem bírnak el anyagilag egy komplett fejlesztést. Annyit tudni, hogy 5,4 l-es, hengerenként négyszelepes, változó vezérlésű és szívócső-hosszúságú, szárazkarteres szívó benzines kerül az ülések mögé, hosszában beépítve. A motorvezérlést a Motec szállítja, a drive-by-wire gázpedál pedig „drótos”, azaz a pedál gyakorlatilag potméterként viselkedik. Erőben nincs hiány és nem is titkosak az adatok, a teljesítmény 710 LE 7400/perc fordulaton, a nyomaték 6200/percnél 667 Nm. A hatgangos, szekvenciális, visszakapcsolásoknál a motort bő gázfröccsökkel öblögető, saját hűtőkörrel rendelkező, kormánypöcögtetős váltó Holinger gyártmány. A menetteljesítmények függnek a választott áttételektől is, de ezzel kapcsolatos méréseket hivatalosan még nem végzett a Brabham.

Versenyautós cockpit: még a kormány is karbon, a 12,0 colos digitális műszeregység FIA-szabvány szerinti, középen a piros kapcsoló a központi áramtalanító – ez is előírás

A 125 l üzemanyaggal teletankolható BT62 mindenben megfelel az FIA előírásainak, így aki pályára vinné, nem ütközik majd különösebb nehézségekbe. Az állítható, minden keréknél kettős keresztlengőkaros felfüggesztés valóban saját fejlesztés – a három fivérnek ebben óriási tapasztalata van -, a lengéscsillapítók Öhlins márkájúak, a központi anyával rögzített, 18 colos alufelnikre való versenygumikat a Michelintől szerzi be a Brabham. A karbon-kerámia kompozit féktárcsák átmérője elöl 380, hátul 355 mm, a betétek nyergenként hat-hat dugattyúval harapnak.

Nagyon komoly a diffúzor, a kipufogókat a hátfalon vezették ki, ahogy mostanában az utcai McLaren sportkocsiknál is szokás

A Brabham Automotive több térségben is jelen van, ám ausztrál gyökereire rendkívül büszke a család – nem véletlen, hogy a BT62 gyártása is Dél-Ausztrália fővárosában, Adelaide-ben zajlik majd, a cég 15 ezer négyzetméteres komplexumában.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás