Tesztek és bemutatók

2019. április 11. csütörtök, 14:14

Fiat 500X 1.0 T3 City Cross - X-faktor

Vadonatúj turbómotorokat is kapott a felfrissített nagy 500-as, elsőként a belépő háromhengeressel próbáltuk.

A kasztni csinosabb, a méretek a régiek, az összkerékhajtás továbbra is csak dízelmotorral él.

Hatékonyak a feláras LED fényszórók, a kanyarfunkciós ködfények alapból járnak, a tetősínekért szintén fizetni kell. 16 colos felnikkel komfortosabb a futás

Karosszéria, utastér

Alul és a kerékíveknél műanyag védi a karosszériát, a plasztik a könnyen nyíló-csukódó ajtók aljára is felkúszik. Elöl könnyű a beszállás, hátul a tető íve zavaróan lecsap, beverhetjük a fejünket. A lapjuknál 500 mm hosszú, gyenge oldaltartású, fűthető első ülések elektromosan állíthatók, a támla íve (deréktámasz) négy irányban szintén villanymotorosan szabályozható (opció). A vállszélességgel nincs gond, de a belmagasság meglepően szerény, már 180 centis vezetőnél erősen közelít a plafon (főleg üvegtetővel). Az A-oszlopok vastagok, a kilátást hatékonyan javítják az ajtólemezekre ültetett, így a látómezőt nem csökkentő visszapillantók. Átlósan és hátra körülményes a tájékozódás, a radaros, kamerás segítségekért fizetni kell. A kezelőszervek elrendezése logikus, a hűtés-fűtés hagyományosan dirigálható, megszokást a tekerős ablaktörlő és a kormányküllők hátuljára ültetett audiovezérlő igényel. A fedélzeti számítógép sokat tud, képernyője a két főműszer között ül; az infotainment magasra emelt, a megszokottnál kevésbé tükröződő érintőképernyője 7,0 colos – ez utóbbinál zavaró, hogy a parancsoknál kis felületeket kell bökdösni (pl. a térképen).

Könnyen áttekinthető és kezelhető a pult, amely középen a karosszéria színében pompázik. A központi zár az utas ajtajáról is működtethető

A kidolgozás általánosan jó – az illesztések egyenletesek, az összeszerelés zörgésmentes -, az anyagok a legfontosabb felületeken puhák, tapintásuk kellemes. Az öblös, rövid ajtózsebek kialakítása nem szerencsés, viszont elférnek a duci palackok is, apró holmikat az ajtóbehúzókba és a középkonzol rekeszeibe (pohártartóiba) szórhatunk, fedett tárolóként dupla kesztyűtartó és egy doboz szolgál a kartámasz alatt. Hasznos, hogy a két USB közül az egyik kifejezetten okoseszközök töltésére szolgál, nagyobb áramerősséget biztosítva (zenelejátszás erről nem is lehetséges). Hátul is kellően hosszú, 500 mm-es az ülőlap, a formázás háromszemélyes (középen alacsony a padlómerevítő), de igazából két felnőtt utazhat kényelmesen. A lábaknak éppen elég hely jut, ellenben a fejtér még kevesebb, mint elöl. Nincs külön szellőzőrostély, és középre nem jutott kartámasz sem. A magas rakodóperemű csomagtér 350-1000 l közötti, kevés a rögzítő pont, a 60/40 arányban osztott üléstámlákkal sík rakodófelület nem alakítható ki.

Szűk a fejtér, a tető üvegpanelja itt már nem nyitható. A szélső helyek Isofixesek

Motor, erőátvitel

A turbós, közvetlen befecskendezéses Firefly benzinmotorok belépője a háromhengeres 1,0 l-es, ennél a hengerenként négy szelepet egy vezérműtengely mozgatja (SOHC). A szériában adott startstop gyorsabb, mint a korábbi Fiatoké, és már a „langyos” gépet leállítja. Hidegen is halk, egyenletes az alapjárat, a jellegzetes, reszelős orgánum 3500/perc felett hangosodik fel. A gázreakció 1600-tól lassan kezd élénkülni, érezhető a turbólyuk, az igazán használható tartomány csak 2000 környékétől indul. A hatfokozatú kézi váltó karja rövid utakon, pontosan megvezetve jár (a kuplung is határozottan fog), városban ritkán szükséges a hatodik. Ehhez a pörgős, 6000-ig is könnyen elforgó motorhoz automata pluszpénzért sincs, ahogy a hajtás is kizárólag az első kerekeké. Városban 8,6 l/100 km-es fogyasztást mértünk, a vegyes tesztátlag 6,4-re jött ki – országutas etappal kevesebbre számítottunk.

Kellemesen puha a könyöklő burkolata, az öblös zsebben egyliteres a palack

Vezetés, menettulajdonságok

A 120 LE és a 10,9 s-os százas gyorsulás papíron csábító, de a valóságban gyengébbnek, lomhábbnak érződik az autó. A józan hétköznapi használathoz azért ennyi elegendő; a városi lét problémamentes és autópályán is könnyen tartja a 130-at az 500X – hatodikban 90 km/h-nál 2250, 130-nál 3300 a fordulat -, de előzésnél már taktikázni kell, mert minimális az erőtartalék, a rugalmasság, főleg, ha teljes terheléssel utazunk. A zajok nem tolakodók. A modellfrissítés nem érintette a felfüggesztést, amely elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros. Mind a rugózás, mind a csillapítás keményebb, feszesebb az átlagnál, ennek ellenére a feláras 18 colos felnikkel (rajtuk /45-ös gumikkal) sem zötyögött drámaian az autó. A középállásban érzéketlen, nem igazán közvetlen 2,7 fordulatos, érzetre steril kormánnyal pontos az irányítás, a négy tárcsafék hatékony, a pedálerő egyenletesen adagolható (a rögzítőfék elektromos). Az 500X ívmenete stabil, sokáig semlegesen viselkedik, a tapadásvesztést fokozatosan érezhető alulkormányzottsággal jelzi, ami könnyen uralható. Hirtelen terhelésváltásnál jelentős a karosszériamozgás, de a far nem tör ki, nem ijesztgeti a vezetőt. Az új modell többféle vezetősegéddel rendelkezik, a kormányzásba is belenyúló sávtartó 60 km/h fölött aktív, a tempomat táblaleolvasóval igazodhat az adott sebességhez.

Hátul félliteres palackok férnek el az ajtózsebekben, a burkolat azonban itt is puha

Felszereltség

Az 5,65 millió forintos City Cross a harmadik komfortszint, az elvárható alap dolgokat mind megadja (hat légzsák, dombsegéd, elektromosan állítható, fűthető tükrök, villanyablakok, fedélzeti számítógép, manuális légkondi, infotainment, Bluetooth-kihangosító), és nem kell fizetni a sávtartóért, a tempomatért, a táblafelismerőért és a 16 colos alufelnikért sem. Az extrák nem drágák, de több tartozék kizárólag csomagban rendelhető (pl. tolatókamera, automata légkondi, kulcs nélküli kezelés).

Két béleletlen kesztyűtartóba lehet pakolni, egyik sem hűthető

Összegzés

A kívül-belül színezhető, mifelénk családi autóként is bevethető 500X játékos karaktere szimpatikus, akárcsak az általánosan jó minőség. A hiányosságok zömével együtt lehet élni, a szűk fejtér azonban korlátozza a használhatóságot. Az új turbómotor nem villant nagyot, de hozza a kötelezőt, fogyasztása kissé magas.

Defektjavítóval 350-1000, pótkerékkel 245-910 l-es csomagtér. A szélesség 970, a mélység befelé 740 mm

Műszaki adatok

Soros háromhengeres, közvetlen befecskendezéses, vízhűtéses, turbós benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezérműtengely (SOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 999 cm3. Furat x löket: 70,0 x 86,5 mm. Teljesítmény: 120 LE/88 kW (5750/min). Nyomaték: 190 Nm (1750/min). Hatfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, elöl-hátul tárcsafékek, ESP. Csomagtér 350-1000 l. Üzemanyagtartály: 48 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4269x1796x1595 mm (tetősín nélkül). Tengelytáv: 2570 mm. Gumiméret: 225/45 R18. Saját tömeg: 1320 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,9 s. Végsebesség 188 km/h. Vegyes fogyasztás: 6,0 l/100 km. Tesztfogyasztás 6,4 l/100 km. CO2: 139 g/km. Általános garancia: 2 év korlátozás nélkül. Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia 8 év. Szervizciklus: 20 000 km vagy 1 év.

Hasznos a koccanásvédelem, a csomagtartó rakodópereme magas. A diódás lámpák lemezelt közepe a karosszéria színét kapja

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Bentley Flying Spur 2020

A kétajtós Bentley Continental GT alapjain itt az új...

Kis Stinger GTS

A legkomolyabb Stinger, a GTS Európába sajnos nem jön,...

Mercedes-Benz GLB

Akinek kicsi a GLA, öt vagy hét üléssel választhatja...

Dodge Super Charger

A retró tanulmányautót valójában az 1000 LE-s új Mopar...

Megújult az Audi A4

Bár tavaly frissült, az erős német konkurenciaharc miatt idén...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás