Aktuális

2019. március 28. csütörtök, 08:01

Nokian Powerproof és Wetproof - Finn felfogásban

Vadonatúj nyári abroncsokkal támad a Nokian. Nagysebességű teszten próbáltuk ki a két újdonságot.

Különösen a nedves úton mutatott képességeivel brillírozott a Wetproof a TÜV SÜD tesztjén

Ha a Nokian neve szóba kerül a gumiabroncsok kapcsán, szinte biztosan egy téli mintázat jut az ember eszébe. Nem véletlen, hiszen ők készítettek a világon elsőként havas útviszonyokhoz megfelelő papucsokat, és az elmúlt évtizedekben is leginkább a hideg időszakhoz passzoló termékeikkel arattak sikert. Ám a finn cég szeretne kibújni ebből a skatulyából, és ezért elég nagy erőfeszítéseket tesz. Az elmúlt években több járműkategóriában is bemutatták nyári vagy négyévszakos termékeiket, ismertségük is folyamatosan nő. Ám mindezidáig adósak voltak egy igazán elsőrangú, prémiumkategóriás modellcsaláddal. A sokéves fejlesztőmunka mára érett be, s most rukkoltak elő két vadonatúj sorozatukkal, a Powerproof és a Wetproof mintázatokkal.

A bemutatást kezdjük az előbbivel, amely alapesetben 14-17 col közötti átmérővel készül, de speciális kivitelben, elektromos autókhoz akár 20 colos méretig is elérhető. Átlagos felhasználáshoz és sportos modellekhez egyaránt megfelel, hiszen T (190 km/óra), H (210 km/óra), V (240 km/óra) és W (270 km/óra) sebességindexszel gyártják. A Nokian azt mondja, különösen sok energiát fordítottak a nedves futási tulajdonságokra, és az optimális tapadást a futófelületen kialakított, polírozott horizontális árkokkal érték el. Ezen kívül egyedi zajcsökkentő hornyokat is kialakítottak, sőt, a vízelvezető árkok sarkait lekerekítették, hogy ezzel is növeljék a víz kiáramlásának sebességét. A TÜV SÜD független minősítő szervezet tesztjein elég jól muzsikált az újdonság, mivel a vízen csúszás (aquaplaning), a belső zaj, a nedves kezelhetőség, a nedves és száraz utas fékezés tekintetében egyaránt a prémium kategória (ahol a versenytársak a Continental, a Goodyear, a Dunlop, a Pirelli és a Michelin voltak 205/55 R16-os méretben) átlaga feletti teljesítményt ért el.

A Powerproofot a nevéből adódóan a sportosabb karakterű, erős motorú, nagyobb méretű abroncsokkal szerelt autókhoz ajánlja a Nokian. Itt is a Wetproofnál alkalmazott technológiát vetik be, de ennél a nagy sebességű tapadási- és kanyartulajdonságok voltak a fejlesztés fókuszában. Emiatt kevesebb vízelvezető csatornát találunk a futófelületen, viszont a hosszanti árkok szélesebbek. Ennél és a Wetproofnál is sajátos az oldalfal, hogy hatékonyabban elnyelje az abroncsok keltette menetzajokat.

Jól látszanak a Powerproof széles csatornái, és az is, hogy kevesebb a vízelvezető árok. Ez az abroncs a nedves fékezési próbán viselkedett igazán meggyőzően

A Powerproof 17-20 col közötti méretben, W és Y (300 km/óra) sebességindexszel jön, a Nokian abban bízik, hogy átrendezheti az erőviszonyokat az UHP (Ultra High Performance, azaz különösen nagy teljesítményű) gumik szegmensében. Egyébként a TÜV SÜD próbáján, ahol a fentebb felsorolt versenytársakkal, de 225/40 R18 méretben vetették össze a finn gumit, szintén remekelt a Powerproof.

Nagyon érdekes és tanulságos tesztet szervezett a kiskunlacházi repülőtérre a Marso Kft. Adott volt egy jó hosszú egyenes szakasz, ahol fel kellett gyorsulni először 100 km/órára, majd minden körben fokozatosan növeltük a tempót 130-ig. Az egyenes végén egy képzeletbeli háromsávos autópálya várt ránk, és azt szimulálták, hogy megállt előttünk a kocsisor. Emiatt balra kellett rántani a kormányt, majd kiderült, hogy ott sincs menekülési út, jöhetett a következő sáv megint balra, de amikor fellélegeztünk volna, ismét a jobb szélső sávba kellett visszaterelni az autót, hogy elkerüljük a karambolt. Persze más járművek nem voltak előttünk, csak gumibóják, így aztán bátran tesztelhettünk a magunk és az új Nokian Powerproof abroncs képességeit.

Minél peresebb a gumi és sportosabb az autó, annál könnyebb a sofőr dolga. Igaz, ha rosszul avatkozik be, ilyen tempónál nehéz kijavítani a hibát

Nem volt könnyű a sávokban maradni még száraz aszfalton sem, főleg 130 km/óránál félelmetes, hogy milyen gyorsan történik minden; ha az ember nem elég határozott az első kikerüléskor, és nem töri le az ívet, akkor veszett fejsze nyele, onnan már lehetetlen rendesen összeszedni a vadul sodródó autót. A Powerproof tette a dolgát becsülettel, de összehasonlítási alapunk nem volt, hogy mit művelt volna a pályán egy-egy másik gumiszett. De nem kérdés: ha egy ilyen manővert a valóságban kell végrehajtani, jó gumi, működő menetstabilizáló rendszer és megfelelő műszaki állapotú autó nélkül még a legügyesebb sofőr is az árokban vagy az előtte álló jármű hátuljában köthet ki.

A Nokian újdonságai márciustól jelennek meg a hazai forgalmazó, Marso Kft. kínálatában.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás