Újautó

2019. március 24. vasárnap, 14:34

Seat Arona 1.0 TSI Xcellence - Latin szakos

Csúcskivitelben járt nálunk a legerősebb háromhengeres benzines.

Szép a lemezmunka, alul megvan a szokásos műanyag védelem. A ködfények kanyarfunkciósak, a LED főfényszórók alapból járnak, este remekül, de éles határral világítanak

Sorban érkeznek a Seat újdonságai, az Arona az Ibizával (és a VW Polóval) közös, már MQB padlóra épülő mini szabadidő-terepes. A karosszéria nagyobb az Ibizáénál (teszt Az Autó 2017/9.), a 2566 mm-es tengelytávba ugyan csak 2 mm-t toldottak be, de mások az arányok: a hossz (4138 mm) közel 8, a magasság 11 centivel több, egyedül a szélesség (1780 mm) nem változott. A kulcsnélküli ajtók kis erővel, nagy szögben kitárhatók, könnyű a beszállás, mert nem kell magasra felkapaszkodni, a vezetőülés 520 mm hosszú lapjának magassága a talajtól 510-570 mm. Minden irányban – ha csak picivel is, de – több a hely, mint az Ibizában, a VW-konszern autóira jellemzően, nagyon tág határok között állítható az ülés, illetve a négy irányban mozgatható kormányoszlop; jó a pedálrend, a hosszú úton sem fárasztó pozíció tökéletes lehetne az amúgy hiányzó deréktámasszal.

Logikus elrendezésű és jó minőségű anyagokból épített az Ibizából átvett műszerpult. A motor gombbal indítható, a parkolóautomata a kormányt kezeli a vezető helyett

A vékony A-oszlopok elöl keveset takarnak, átlósan és hátra már körülményes a kilátás – a parkolóradarokért a csúcsmodell esetén is fizetni kell. A precízen, egyforma illesztésekkel összeszerelt, rossz úton sem zörgő műszerpult szintén az Ibizából jön, ám nívósabb a környezet: jutott textilbetét az ajtókra és jobb minőségűek a huzatok. A könnyen leolvasható, hibásan csak menüből szabályozható fényerejű műszerek hagyományosak, az okoskormányról lapozható fedélzeti számítógép kijelzője a két óra közé került, a tempomat (adaptív) végre nem ügyetlenül az indexkarról, hanem külön bajuszkapcsolóval egyszerűen kezelhető. A középkonzolon csak a légkondinak alakítottak ki panelt, minden más funkció az ideális magasságban lévő, akár online kapcsolatra képes infotainment 8,0 colos érintőképernyőjén érhető el. A menürendszer logikus (vannak dedikált érintőgombok), a kijelző sarkaira tett parancsok egyértelműek.

Hiányzik a deréktámasz, a műszálas kárpitba nyáron könnyű beleizzadni

A kacatokat van hová tenni, egy okostelefon indukciósan, vezeték nélkül is tölthető. Hátul számottevően több a hely az Ibizához képest, átlagos (185 centis) alkattal bőven lehet terpeszkedni, örvendetes a hosszú, 500 mm-es ülőlap is, de a pad csak két személyre formázott. A középre beszuszakolt utasnak problémát jelenthet a meglepően magas merevítő púp (amiben nem forog kardán), és ahogy az Ibizából, úgy az Aronából is kispórolták az ajtók feletti kapaszkodókat. A csomagtér alapból több mint 10%-kal tágasabb (400-1280 l), a rakodóperem ugyanúgy 700 mm – ez sok -, az ajtó magasra (189 centire) nyílik fel, zárját a langaléták könnyen lefejelhetik.

Használható méretű az ajtózseb, a könyökhöz kárpit is jutott, a dekoráció egyszerű. Textil van a hátsó ajtón, ahogy zseb is, de fémes dekorációra már nem futotta. Egyszerű, de jól kihasználható helyekre szórhatok a kacatok. A rögzítőfék hagyományos, a kar markolata bőr. Ötletes a kártyatartó rés a kesztyűtartóban (a zártól balra), a palack félliteres

A háromhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbós TSI benzinesek közül a tesztautót is hajtó 115 LE-s a legizmosabb (200 Nm). Életvidám szerkezet: 4000-ig nem kerreg, hidegen is sima alapjárattal forog, nem tátong rajta turbólyuk, 1600-1800-perctől már terhelhető, harapóssá 2000-2200 környékén válik. A startstop gyors és csak bemelegedve aktív. Remek a hatfokozatú kéziváltó, melynek karja kis erőkifejtéssel, pontos megvezetéssel, rövid utakon jár. Összkerékhajtás nincs, a nyomatékból csak az első kerekekre jut. Saját tankolásos fogyasztásmérésünk szerint az Arona vegyes üzemben (kb. 75%-os városi használattal) 7,3 l-t kért százon, a számítógép ennél jóval többet, 8,6 l-t jelzett.

Elegendő az 1,0 l-es motor 115 LE-s teljesítménye

Mint sok más, a lemezek alatti technika is megegyezik az Ibizáéval, azaz elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros a felfüggesztés, a villanyszervós kormány 2,7 fordulatos. A menetkomfort dicsérhető, ügyesen eltalálták a rugózás és a csillapítás összhangját, csak a legvacakabb burkolatokon van némi zötyögés, miközben az Arona jó egyenesfutással és stabil ívmenettel örvendezteti meg a vezetőt. Gyors kanyarokban fékkel „operáló” elektronikus XDS ál-differenciálzár segít (lassítja az ívbelső kereket), így precízebben vehetők az ívek. A kormány nem túlzottan közvetlen és informatív, de célpontos, a fék jól vizsgázik, a négy tárcsa képességét nem hozza zavarba a 115 LE, a pedállal az erő finoman adagolható.

Zseb mind a két üléstámlára jutott, szellőző nincs, ahogy középen kartámasz sem

Bár papíron sem lassú (0-100 km/h: 9,8 s), a valóságban nagyon könnyed érzetű az Arona, 12 mázsájából bőven letagadhatna. A városban szinte lubickol, fürge és csendes, az ereje autópályán sem fogy el, a szél- és gördülési zaj viszont már hallható. A kis motor 70 km/h fölött kéri a hatodik fokozatot, ebben 90-nél 1900-at, 130-nál 2700-at forog a főtengelye.

Alul négy fém-, felül két műanyagkampóhoz rögzíthetők a csomagok, a szélesség 1020, a mélység 735 mm. Teljesen sík rakodófelület nem alakítható ki

A felszereltséget tekintve, az Xcellence (a sportos FR-rel együtt) az Arona kínálatának teteje, benne is van, ami illik (alufelnik, LED fényszórók, komfortbejutás, automata légkondi, eső- és fényszenzor, Bluetooth-kihangosító), de az extrák sem udvariatlanul drágák hozzá, például az adaptív tempomat fáradtságérzékelővel mindenképpen megér 63 500 forintot.

Többféle színben kérhető a tető. A kipufogóvéget elrejtették, a csomagtér rakodópereme magas

A Seat jó úton halad, egyrészt ügyesen meglovagolja a SUV divathullámot, másrészt az Arona is – amely mifelénk egyetlen családi kocsiként is beválhat – ugyanolyan korrekt, azaz általánosan jó minőségű, okosan kitalált, élvezetesen vezethető autó, mint az alapját adó Ibiza, vagy a nagyobb SUV, az Ateca.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Bentley Flying Spur 2020

A kétajtós Bentley Continental GT alapjain itt az új...

Kis Stinger GTS

A legkomolyabb Stinger, a GTS Európába sajnos nem jön,...

Mercedes-Benz GLB

Akinek kicsi a GLA, öt vagy hét üléssel választhatja...

Dodge Super Charger

A retró tanulmányautót valójában az 1000 LE-s új Mopar...

Megújult az Audi A4

Bár tavaly frissült, az erős német konkurenciaharc miatt idén...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás