Hírek

2019. február 21. csütörtök, 18:55

VW dízelbotrány - Egy pertársaság a legfelsőbb bíróságra készül

A Volkswagen főhadiszállásához közeli körzeti bíróság, február 19-én, nem a kártérítés követelőknek, hanem a Volkswagennek adott igazat.

A dízelborány európai üggyé válhat

Egy német jogi iroda, a myRight a VW csoport 45 000 csaló szoftverrel szerelt autójának vásárlóját képviselve, azok kártérítés követelési ügyét vitte a területi bíróságra. Ez a jogi iroda az Egyesült Államok egyik jogi cégével a Hausfelddel dolgozik együtt, amelyik tapasztalatot szerzett az USA-ban a Volkswagennel folytatott pereskedésben. Mindezek ellenére próbálkozásuk az első lépcsőfokon elbukott, amikor a Volkswagen főhadiszállásához közeli, braunschweigi területi bíróság a követeléseiket elutasította. A felperesi képviseletet ellátó myRight ügyvédje azonban – a német legfelsőbb bírósághoz fordulva – a fellebbezést fontolgatja. Ha ez megtörténik, akkor ez lesz az első olyan eljárás a VW ellen, amiben a szövetségi bíróságnak kell döntenie, mintát szolgáltatva a dízel botrányban érintett vásárlóknak.

Az elutasító határozat egyébként nem szegte kedvét a jogi cégnek, a myRight szervezet alapítója, Jan-Eike Andersen úgy tartja: „myRights most döntőbe jutott a VW ellen”. Andersen ugyanis azzal vádolja a Volkswagen csoportot, hogy megsértette az Európai Unió engedélyezési és környezetvédelmi előírásait, ezért a német szövetségi bíróság az európai bíróság véleményének megkérdezése nélkül nem utasíthatja el a keresetet. Ha pedig ez az ügy, ilyen formán nemzetközivé szélesedik, akkor következésképpen az Euróban értékesített összes autó után kártérítést kell fizetni.

Mellesleg a myRight csoportja, a 35-45 000 tagra becsült társaságával csak kis része a német pereskedőknek.

Németországban a Volkswagen csoport (Audi, Seat, Skoda, VW) dízel vásárlói közül eddig, mintegy 400 ezren keresik peres úton a kártérítési lehetőségeket. Ők csoportos perbe szövetkezve, egy fogyasztói érdekvédelmi szervezet (Verbraucherzentrale Bundesverband: Vzbv) és a legnagyobb német autóklub, az ADAC támogatásával próbálnak kártérítési igényüknek érvényt szerezni.

A szövetségi bíróság döntése a VW felelősségéről és a potenciális kártérítési kötelezettségéről minden más német bíráskodásra kötelező érvényű lesz.

A Volkswagen 11 millió olyan autót gyártott, ami csalni képes a kipufogógázok vizsgálatakor, és rendeltetésszerű használata során nitrózus gázokból akár a megengedett érték negyvenszeresét eregetheti a levegőbe.

A német autógyár a bírósági eljárások után 28 milliárd eurót fizetett az Egyesült Államokban, összesen 560 000 autó után, egyebek mellett a környezetvédelem szabályainak megsértéséért, és hogy kielégítse a vásárlók, államok és kereskedők követelési igényeit, és 500 ezer szennyező autó visszavásárlását ajánlotta fel.

A Volkswagen csoport Európában, ahol viszont több mint 8 millió szennyező autót pakolt az utakra, nem jutott hasonló megegyezésre, pedig befektetők és vásárlók euro milliárdokat követelnek tőle.

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe! Legyen pertársaság!

 

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

 

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás