Aktuális

2019. január 6. vasárnap, 16:25

Áradnak a felperesek a bíróságra - VW dízelbotrány

Több mint 300 000 autótulajdonos csatlakozott eddig a Volkswagen ellen indított csoportos perhez Németországban.

A múlt év novemberében, Németországban életbe lépett vadonatúj törvény adta meg a legelső csoportos per lehetőségét a Volkswagen csoport ellen. A német igazságügyi minisztérium alá tartozó hivatal szóvivője, Thomas Ottersbach szerint a felperesek száma 300 000 fölé emelkedik majd a pereskedés során és erre utal, hogy pár nappal a bejelentés után ez a szám már elérte a 375 000-et. Mellesleg, bárki, aki a VW csoport EA 189-es dízelmotorral szerelt autójából vásárolt még az első tárgyalásokig csatlakozhat az eljáráshoz.

A keresetet 2018. november 1-én indította a német vásárlók érdekvédelmi uniója (VZBV) és a legnagyobb német autóklub, az ADAC, mert éppen az nap lépett érvénybe az a törvény, ami Németországban is megengedi a csoportos pereskedést.

A felperesek azt szeretnék bizonyítani, hogy a Volkswagen csoport szándékosan károsította meg a vásárlóit azzal, hogy a kipufogógázok tisztítási rendszerét manipulálták. Amennyiben a bíróság a VW ellen dönt, ez Németországban lehetőséget teremt arra, hogy a többi vásárlót is kártérítsék, annak ellenére, hogy a VW kezdettől fogva „alaptalannak” tartja a követeléseket.

A Volkswagennek eddig az előre megfontolt levegőszennyezés 28 milliárd euróba (birságba, kártérítésbe és visszavásárlásba) került. Ezeknek a költségeknek a javát az Egyesült Államokban fizette ki, ahol vásárlóitól majd fél millió autót vásárolt vissza, és 10 000 dolláros kártérítést fizetett azoknak, akik megtartották a hibás autójukat.

Németországban eddig bírságként 1,8 milliárd eurót fizetett ki, és Európában általában a vásárlók szemét viszont eddig egy egyszerű szoftver cserével szúrta ki, és kedvezményt ad az érintett autók becserélésekor.

A világon csak Dieselgate néven jegyzett botrány 2015-ben indult, amikor a Volkswagen csoport arra kényszerült, hogy elismerje, hogy mintegy 11 millió autót, olyan speciális programmal hozott forgalomba, ami a kipufogógáz-tisztító rendszerét csak akkor kapcsolja be, amikor az autó kipufogógáz kibocsátását mérik, egyébként gyakorlatilag kikapcsolja és dízelmotor a levegőt akár a megengedett nitrózus gáz kibocsátásnak a negyvenszeresével is szennyezi.

A vásárlók perlekedésén kívül a részvényesek, az elszenvedett vesztességeik miatt 11 milliárd dollárral perelik a céget.

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás