Újautó

2018. december 6. csütörtök, 13:02

Tuningteszt: Abarth 595 Competizione - Harsona

Meghajtottuk a skorpiós márka legvadabb, 180 LE-s 500-asát.

A Fiat rájött, hogy az Abarth – ami újra önálló márka – komoly érték. Korábban a sárvédőre ragasztott skorpiós embléma, krómozott kipufogóvéggel, mint gyári „tuning”, valójában inkább Carlo Abarth életművének megcsúfolása volt. Az 500-ason alapuló 595-öst már álló helyzetben szétveti az erő: a vaskos, légbeömlős első, és a diffúzoros, négy (!) kipufogócsöves hátsó lökhárítóval, a szélesebb nyomtávokhoz igazodó domborított sárvédőkkel mokány a kiállása, igazi méregzsák.

A piros-szürke kettős dukkó vonzza a tekinteteket, a részben fekete Corsa alufelnik 17 colosak, mögülük vörösre festett féknyergek villannak ki – ehhez a szédítéshez nagyon értenek az olaszok. A belső is az 500-asé, de a normál puffok helyére kitűnő Sabelt sportülésekeket szereltek. A vezetői pozíció még így is magas, a támladöntés pedig csak nyitott ajtónál megy, annyira szűk a hely a tekerőnél. Az olcsó, kőkemény műanyagok illúziórombolók, ellenben igényes a fekete tetőkárpit, a fém váltógomb, a műszeregység Alcantarával bevont sildje, az ugyanilyen betétes kormány, és a karbon dekoráció is passzol a hangulathoz. A Competizione-hoz alapáras Record Monza sportkipufogóval az 1,4-es, turbós benzines valósággal életre dörren, alapjárata hangosan krákogó. A 6000 fölé is vidáman elforgó négyhengeres kissé régi vágású, bár alul sem erőtlen – a gázt 1800-tól már élénken veszi -, a Garrett turbó csak 3000/perc környékétől kezdi éreztetni a hatását: itt odalépve már komolyan meglódul a kis vakarcs. Sport üzemmódban – ahol 250 helyett rövid túltöltéssel 275 Nm a nyomatékcsúcs – a hangélmény kiváló, és hatásosan növeli az amúgy sem rossz sebességérzetet. Állásból 6,7 s alatt megvan a száz, a vége 225 km/h, de egy rövid, 2300 mm tengelytávú, üresen egy tonnánál alig nehezebb miniben ez felér a hangsebességgel.

A váltó ötfokozatú kézi, a kar könnyen, jól megvezetetten jár, de a kapcsolási utak lehetnének rövidebbek. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul csatolt, a komponensek minőségiek: a rugók az Eibachtól, a csillapítók a Konitól valók, a fék Brembo. Közúton nehéz feszegetni a menettulajdonságok határait, a (rossz úton) zötyögésért az Competizione stabil ívmenettel kárpótol, a nem túl közvetlen 2,6 fordulatos, de precíz kormányzást nem csapja agyon hajtási befolyás, és a fék is hatékony. Aki pályázna, már aggódhat, a menetstabilizáló nem kapcsolható ki, így képtelenség „erőből” kanyarodni, mert a zavaróan túlbuzgó elektronika azonnal beavatkozik – a gázreakció gyakorlatilag megszűnik és nyomban vége is a mókának. A TTC (a fékeket difizárként dolgoztató elektronika) alapáras, de a rendes difizár 890 000 forintos extra (nem is volt benne a tesztautóban), ráadásul árukapcsolással kizárólag bőrülésekkel (!) együtt árulják – ezt vajon hogy találták ki?

7 530 000 forintos alapárával az Abarth 595 Competizione drága holmi. Tipikus olasz csábító: harsány és temperamentumos, így a hibái felett is könnyebb szemet hunyni.

KZ

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Később hagy fel a dízellel a Fiat

Az eredetileg tervezettnél tovább folytatja a dízel autók gyártását...

Az Achates Power kétüteműje

A kaliforniai kutató-fejlesztő cég kétütemű, kompresszió-gyújtású benzinese már több,...

90 éves a DAF

A DAF rövid ideig különleges hajtásláncú személyautókat is gyártott.

Pikoló: Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta

A Renault turbós benzinesével, és színes belsővel kelleti magát...

Olcsóbb lett a Tesla Kínában

A Tesla 12-26 százalékkal csökkentette Kínában két elektromos modellje,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás