Újautó

2018. december 6. csütörtök, 13:02

Tuningteszt: Abarth 595 Competizione - Harsona

Meghajtottuk a skorpiós márka legvadabb, 180 LE-s 500-asát.

A Fiat rájött, hogy az Abarth – ami újra önálló márka – komoly érték. Korábban a sárvédőre ragasztott skorpiós embléma, krómozott kipufogóvéggel, mint gyári „tuning”, valójában inkább Carlo Abarth életművének megcsúfolása volt. Az 500-ason alapuló 595-öst már álló helyzetben szétveti az erő: a vaskos, légbeömlős első, és a diffúzoros, négy (!) kipufogócsöves hátsó lökhárítóval, a szélesebb nyomtávokhoz igazodó domborított sárvédőkkel mokány a kiállása, igazi méregzsák.

A piros-szürke kettős dukkó vonzza a tekinteteket, a részben fekete Corsa alufelnik 17 colosak, mögülük vörösre festett féknyergek villannak ki – ehhez a szédítéshez nagyon értenek az olaszok. A belső is az 500-asé, de a normál puffok helyére kitűnő Sabelt sportülésekeket szereltek. A vezetői pozíció még így is magas, a támladöntés pedig csak nyitott ajtónál megy, annyira szűk a hely a tekerőnél. Az olcsó, kőkemény műanyagok illúziórombolók, ellenben igényes a fekete tetőkárpit, a fém váltógomb, a műszeregység Alcantarával bevont sildje, az ugyanilyen betétes kormány, és a karbon dekoráció is passzol a hangulathoz. A Competizione-hoz alapáras Record Monza sportkipufogóval az 1,4-es, turbós benzines valósággal életre dörren, alapjárata hangosan krákogó. A 6000 fölé is vidáman elforgó négyhengeres kissé régi vágású, bár alul sem erőtlen – a gázt 1800-tól már élénken veszi -, a Garrett turbó csak 3000/perc környékétől kezdi éreztetni a hatását: itt odalépve már komolyan meglódul a kis vakarcs. Sport üzemmódban – ahol 250 helyett rövid túltöltéssel 275 Nm a nyomatékcsúcs – a hangélmény kiváló, és hatásosan növeli az amúgy sem rossz sebességérzetet. Állásból 6,7 s alatt megvan a száz, a vége 225 km/h, de egy rövid, 2300 mm tengelytávú, üresen egy tonnánál alig nehezebb miniben ez felér a hangsebességgel.

A váltó ötfokozatú kézi, a kar könnyen, jól megvezetetten jár, de a kapcsolási utak lehetnének rövidebbek. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul csatolt, a komponensek minőségiek: a rugók az Eibachtól, a csillapítók a Konitól valók, a fék Brembo. Közúton nehéz feszegetni a menettulajdonságok határait, a (rossz úton) zötyögésért az Competizione stabil ívmenettel kárpótol, a nem túl közvetlen 2,6 fordulatos, de precíz kormányzást nem csapja agyon hajtási befolyás, és a fék is hatékony. Aki pályázna, már aggódhat, a menetstabilizáló nem kapcsolható ki, így képtelenség „erőből” kanyarodni, mert a zavaróan túlbuzgó elektronika azonnal beavatkozik – a gázreakció gyakorlatilag megszűnik és nyomban vége is a mókának. A TTC (a fékeket difizárként dolgoztató elektronika) alapáras, de a rendes difizár 890 000 forintos extra (nem is volt benne a tesztautóban), ráadásul árukapcsolással kizárólag bőrülésekkel (!) együtt árulják – ezt vajon hogy találták ki?

7 530 000 forintos alapárával az Abarth 595 Competizione drága holmi. Tipikus olasz csábító: harsány és temperamentumos, így a hibái felett is könnyebb szemet hunyni.

KZ

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás