Haszonjármű

2018. december 4. kedd, 12:52

90 éves a DAF - Kicsik és nagyok

A DAF rövid ideig különleges hajtásláncú személyautókat is gyártott.

Ami a magyaroknak a Csepel Autógyár, az a hollandoknak a DAF. A DAF is épített szinte mindent, ami mozog: személyautót, teherautót, buszt, és különféle katonai járműveket – de ők ma is működnek, bár fő profiljuk már a teherautó. A DAF Trucks 1996 óta az amerikai PACCAR leányvállalata, az anyacég a világ legnagyobb nehézvontató-gyártóinak egyike, így a hollandok nemzeti büszkesége testvéri kapcsolatban áll az amerikai Kenworth-tel és a Peterbilt-tel is.

A DAF 33 1967-től 1974-ig készült, 750-es, kéthengeres, léghűtéses boxer vitte

A DAF igazi „garázscégként” indult: 1928. április 1-jén Hub van Doorne holland mérnök Eindhovenben műhelyt nyitott, a Coolen sörfőzde szomszédságában. Kezdetben hegesztett és kovácsmunkákat vállalt, főleg a városnak és a helyi cégeknek dolgozott. A kis vállalkozás a nagy gazdasági válság idején előre menekült, fejlesztett és bővített, így kezdett pótkocsik gyártásába már 1932-ben. A neve is megváltozott: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsi gyára), vagyis röviden DAF lett. A DAF pótkocsik és félpótkocsik teherbírásukkal messze kitűntek versenytársaik közül: a hegesztés, ebben az iparágban akkoriban innovatívnak számított és jelentős súlyelőnyt is hozott. Komoly újítás volt az 1936-ban bemutatott DAF-féle konténerszállító pótkocsi, kifejezetten vasúti konténerek gyors rakodására, szállítására tervezték. A teherautók gyártása 1949-ben indult, a cég pedig megint nevet váltott, Van Doorne’s Automobiel Fabriek lett – 1955-ben már a tízezredik teherkocsi is elkészült. A DAF eleinte Herkules és Perkins motorokat használt, de már 1957-ben saját erőforrások fejlesztésébe fogott, két évvel később pedig bemutatta első saját turbódízelét. A közteshűtő (intercooler) 1973-ban jelent meg a DAF-okban, teherautó motorokon, a világon először. A késő 40-es, kora 50-es évek teherautói még a kor szokásainak megfelelően csupasz alvázként hagyták el a gyárat, felépítmény-építők öltöztették fel őket. Aztán 1951-ben a DAF bemutatta első saját fülkéjét, amiben vezető kényelmét külön rugózó ülés javította, az 1960-as években, a márka első, nemzetközi szállításra tervezett fülkéjében pedig már két ágy is volt.

Billenthető vezetőfülkét a DAF gyártott először sorozatban

Az 50-es évektől a DAF a személyautó gyártással is megpróbálkozott – az első DAF 600-asok éppen hatvan évvel ezelőtt gördültek le a futószalagról. Kéthengeres, léghűtéses, 590 köbcentis, 22 LE-s boxer orrmotor vitte őket, az erőátvitel pedig – ahogy később a többi DAF személyautóban is – a cég legendás fokozatmentes automataváltója (minden mai CVT automata őse), a Variomatic volt. Ebben két – hajtott kerekenként egy-egy, változó átmérőjű (röpsúlyos, de a működésbe a szívócső vákuuma is beleszólt) tárcsapár dolgozott, a gumiszíjak közvetlenül a hátsó kerekeket hajtották, a differenciálmű a hajtó tárcsák előtt, a rövidke kardán végén forgott. A 3,6 m hosszú 600-asnak rengeteg változata létezett, készült belőle teherhordó, kupé, és kombi is. A tervezésbe az olaszok is besegítettek, mégpedig a Michelotti, ők rajzolták később a DAF 44-est és számtalan prototípust is. DAF-okkal indultak rali futamokon, még a London-Sydney versenyen is, majd 1975-ben a Volvo átvette cég teljes személyautó üzletágát. Az 1972-ben bemutatott, már vízhűtéses négyhengeresekkel futó DAF 66-ost Volvóként gyártották tovább, aztán a Volvo 343/345-ös páros végleg leváltotta – 1979-ben az utolsó DAF személyautó is elhagyta a futószalagot. A közben teherautó óriássá nőtt vállalat folyamatosan fejlesztette nehézgépeit, 2005-ben bemutatta a PACCAR MX motorokat, – ma már minden vontatójukban ez dolgozik – 2015-ben pedig az EcoTwin rendszert: utóbbiban a kamionok automatikusan követik egymást. Ez komoly lépés a vezető nélküli teherautók irányába…

Ács Tibor

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás