Újautó

2018. november 9. péntek, 10:02

Tesztnapló: Range Rover Velar 3.0D V6 4WD First Edition - Hajó

A britek luxus divatterepjáróját a legerősebb dízellel és légrugózással próbáltuk ki.

A műszakiságát részben a Jaguar F-Pace-től öröklő Velar az Evoque és a Range Rover Sport közti szakadékot hidalja át.

Karosszéria, utastér

Szűk illesztéseivel precíz a lemezmunka, vevőbolondító részlet a síkból villanymotorosan kiemelkedő kilincs. A szélesre kitárható ajtókon át csak elöl kényelmes a beszállás, hátul a magasabbak beverhetik a fejüket az alacsony tetőbe. A 510-570 mm hosszú lapú első ülések hűtenek, fűtenek, masszíroznak és villanymotorral mozognak. A vezetői pozíció nem tökéletes, tengelyirányban nem lehet elég közel húzni a fűthető okoskormányt, rajta az érintőgombok funkciói a használat függvényében változnak. Az ötlet jó, de nem működik hibátlanul, a hangerőállító ritkán követte az ujjunk simító mozdulatát, ahogy a vezető előtti vetített, 12,3 colos műszeregység is többször önállósította magát, nem a kívánt beállítást mutatva. A luxushangulat és a minőségérzet megvan: a legfontosabb infókat head-up display vetíti a szélvédőre, a puha bőrfelületeket alápárnázták, este választható színű, szabályozható erősségű fényárban úszik minden, a középkonzol a dupla (a felsőnél állítható dőlésszögű) érintőképernyővel nemcsak látványra, tudásban is high-tech – a két 10,0 colos, látványos grafikával varázsoló kijelzőkön az infotainment és a légkondi vezérelhető. A hely elöl minden irányban bő, a közel 2,9 m-es tengelytáv miatt hátul sem kell szorongani, de meglepetésre itt is csak ketten ülnek kényelmesen, mert középen magas a kardánpúp és formázott az ülőlap. A támlák 40:20:40 arányban osztottak, dőlésük a széleken elektromosan szabályozható. A méltatlanul kicsi kesztyűtartón kívül van kacathely bőven; a csomagtér pótkerékkel is nagyvonalú – 558-1731 l-es -, a magas (77 cm) rakodóperem a légrugózással lejjebb vihető. A hátsó ajtót villanymotor nyitja-zárja, éd az oldalajtók is kulcs nélkül kezelhetők.

Motor, erőátvitel

Az üresen is kéttonnás Velart könnyen viszi az alapjaiban még mindig Ford-PSA eredetű 3,0 l-es kéttturbós V6-os dízel (300 LE, 700 Nm). 1500-3000/perc között fölényes a rugalmasság, a valós tempóról csak a műszerek árulkodnak (0-100 km/h: 6,5 s, 241 km/h), mert a hatásos zajszigetelés elmaszatolja a sebességélményt. A hathengeres gázadásra diszkréten, de mindig morajlik a háttérben, ami kellemes, amúgy szinte semmit nem hallani a gépzajból. A tekerőgombbal vezérelhető és kormányról pöcögtethető nyolcfokozatú, lejtőn motorfékkel segítő, bolygóműves automata hosszú áttételeivel remekül kiszolgálja a bivalyerős dízelt. Az összkerékhajtás alapból 50-50 százalékban porciózza a nyomatékot, de ezt képes tengelyként oda-vissza 0-100% között, vagy akár kerekenként is elosztani. A csúcsverzióhoz teljesen zárható difi is rendelhető. Az adaptív légrugózás igazodik a választott menetprogramhoz, terepen 25 centi a hasmagasság, 650 mm a gázlómélység, és a Velar itt akár önvezetéssel is boldogul. A tesztfogyasztás 8,9 l/100 km-re jött ki.

Vezetés, menettulajdonságok

A kilátás minden irányban körülményes, a vezetőülésből nézve  sokat kitakarnak a vaskos A-oszlopok és a visszapillantók. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés képes megbirkózni a teljesítménnyel, a Velar stabil lábakon áll. A 22 colos (!) felnikkel még a légrugózás is csak tükörsima burkolaton brillírozik, a hangolás Comfort állásban is kissé kemény, zökkenőkön fel-felütnek a nehéz kerekek, de összességében elfogadható a menetkomfort. A csendes futást már említettük, a szél- és gördülési zaj nagyon távoli, nyolcadikban 90–nél 1250, 130-nál 1850/perccel forog a főtengely – padlógázra azonnali visszakapcsolás és gyorsítás a válasz. Méretéhez és tömegéhez képest a Velar magabiztosan, semlegesen fordul, elmért tempónál az orrát kezdi finoman tolni; a 2,5 fordulatos szervokormánnyal érzetre sterilen, de célpontosan irányítható, a fékerő lineárisan adagolható.

Felszereltség

A First Edition kivitel már a múlté, de ez a név valójában csak a bevezetéskor felármentes, vagy kedvezményes árú extrákat foglalta össze, gyakorlatilag a csúcs HSE kivitelről van szó, ami bő 1,1 millió forint ellenében választható sportosabb R-Dynamic csomaggal. Alap a hat légzsák, a hegy- és lejtmenetvezérlő, a LED-es fényszóró, a bőrkárpit, az automata légkondi, az infotainment, a tempomat és több vezetősegéd is, de milliós tételben lehet költeni 550 m-re világító lézer Matrix-LED okosfényszórókra, 23 hangszórós prémium Meridian hifire, adaptív tempomatra, szintszabályozós légrugózásra, Windsor bőrkárpitra, vagy alufelnikre.

Összegzés

Messze nem hibátlan, de egyedi formája, különleges, kényelmes és tágas utastere, meggyőző hajtáslánca és akár átlag feletti tereptudása is mellette szól. Eleve drága és az extrákat is meg kell fizetni.

KZ

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Három németországi gyárat állít át a VW elektromos autókra

Három németországi üzemét állítja át elektromos autók gyártására a...

Elektromos bérbicikli-hálózat nyílik Párizsban

A Párizs környéki Ile-de-France régió egy éven belül elindítja...

Eladási rekord a Seatnál

Értékesítési rekordot ért el az év első tíz hónapjában...

Bemutató: Honda CR-V

Jellegében változatlan a CR-V legújabb, már dízelmotor nélküli generációja.

Vietnámban is lesz Forma-1-es futam?

A Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság versenynaptárában 2020-tól a vietnámi...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás