Aktuális

2018. november 4. vasárnap, 16:42

Perelnek a német VW-vásárlók - A Volkswagen kétmillió vásárlónak okozott kárt

Az egyik német fogyasztókat tömörítő szövetség, szabad fordításban a fogyasztóvédelmi egyesület, benyújtotta csoportos perét a VW ellen.

A 41 német fogyasztói csoportot tömörítő egyesület a VZBV (Verbraucherzentrale Bundesverband), a legnagyobb német autóklubbal az ADAC-val szövetkezve, azzal vádolja a Volkswagen-csoportot, hogy 2 000 000 autósnak szándékosan és erkölcstelenül okozott kárt. Arra keresik a jogi választ, hogy a cég felelőssé tehető-e, hogy kártérítést fizessen a német fogyasztóknak. A csoportos pereskedés Németországban is újdonságnak számít, a német törvényhozók 2018. november 1-jéről tették lehetővé ezt a jogi eljárást. Az egyesület az angol BBC újságírójának úgy nyilatkozott, hogy a német autósok becsapva és anyagilag kifosztva érzik magukat a dízelbotrány miatt. Mint az egyesület szóvivője, Sarah Hoare a BBC-nek nyilatkozta: „a kár minden egyes vásárló esetében több ezer eurót tehet ki és semmi jel sincs arra, hogy az autóipar kárpótolná azt a kárt, ami keletkezett. A törvényhozás új jogi eszközt adott nekünk, amit késlekedés nélkül felhasználunk arra, hogy a vásárlók vesztességeikkel ne legyenek magukra hagyva.”

A BBC persze megkereste a Volkswagen-csoportot is, de egyelőre válasz nélkül maradtak.

Az eljárást a törvény útmutatásainak megfelelően tíz VW károsulttal indítják meg. Ha az utat járhatónak látják, ami kevesebb, mint két hét alatt eldől, akkor nyílik meg a lehetőségük másoknak is, hogy csatlakozzanak a csoportos perhez. Mindenki becsatlakozhat, aki 2008 novemberétől gyártott EA 189-es motorkódú dízel (Audi, Seat, Skoda, VW) autót vásárolt. A cég egyik jogásza azt is elárulta, hogy több tízezer csatlakozóra számítanak és ez a per jogi mérföldkővé válhat. A részvétel teljesen ingyenes. Eddig egyébként, az induló csoportos per megkezdése előtt, már 26 000 német tulajdonos önálló pereskedésbe kezdett.

Az egyesület nevében eljáró jogi cég ügyvédje, Tobias Ulbricht szerint a csoportos pereskedés elévülési ideje, abban az esetben, amikor minden körülményre fény derült Németországban három év.

A dízel csalási botrány 2015 szeptemberében robbant, ezért jogi lépéseket csak 2018 előtt lehet tenni. A jogász azt mondja, hogy a Szociáldemokrata Párt (SPD) ahhoz a feltételhez kötötte a koalíciós kormányzást Angela Merkel konzervatív Kereszténydemokrata pártjával (CDU), hogy érvénybe léptetik azt a törvény, ami lehetővé teszi a vásárlók csoportos jogi eljárását a VW ellen.

A német igazságügyi miniszter, Katarina Barley szerint, akár 2 millió VW tulajdonos veheti hasznát az új törvénynek, bár a per nyilván kisebb körrel indul majd. A tulajdonosokat elsősorban a dízel értékcsökkenése irritálja, és hogy egyre több helyről tiltják ki az öngyújtósokat. Sokak szerint a német kormány falazott a cégnek azzal, hogy ilyen későn léptették életbe az új törvényt, de vannak, akik szerint egyéb márkák tulajdonosai is perelhetnék a céget, mert annyira tönkre tették a dízelek becsületét, hogy a dízel autók ára márkától függetlenül roppant meg és ez szinte csak a VW tevékenységének köszönhető.

A Volkswagen dízelbotrány 2015-ben robbant ki, amikor a cég elismerte, hogy világszerte 11 millió autót adott el olyan eszközzel felszerelve, ami normál közúti forgalomban a kipufogógázok tisztítási rendszerét úgy befolyásolhatja, hogy az autó akár a nitrózus gázok megengedett mennyiségének a negyvenszeresét is eregetheti a levegőbe. A csalás eddig az USA-ban 28 milliárd eurójába került a cégnek. Az összeg nagy részét a hozzávetőleg 500 000 ezer vásárló autójának visszavásárlására, vagy akár 10 000 dolláros kártérítésekre költötték. A VW szerint nincs jogi kötelezettsége, hogy máshol is fizessen, mert akkor szerintük csődbe menne a cég.

Németországban eddig a Volkswagent a hatóságok 1,8 milliárd eurót kifizetésére kötelezték, de az érintett vásárlóknak csak szoftver frissítést ajánlottak. Más országokban pl. Angliában és Ausztráliában is csoportos pereskedés folyik.

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Három németországi gyárat állít át a VW elektromos autókra

Három németországi üzemét állítja át elektromos autók gyártására a...

Elektromos bérbicikli-hálózat nyílik Párizsban

A Párizs környéki Ile-de-France régió egy éven belül elindítja...

Eladási rekord a Seatnál

Értékesítési rekordot ért el az év első tíz hónapjában...

Tesztnapló: Range Rover Velar 3.0D V6 4WD First Edition

A britek luxus divatterepjáróját a legerősebb dízellel és légrugózással...

Bemutató: Honda CR-V

Jellegében változatlan a CR-V legújabb, már dízelmotor nélküli generációja.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás