Aktuális

2018. október 3. szerda, 05:26

A német kormánykoalíció megoldása a dízelbotrányra

Németországban a kormány ügyes beavatkozásával – a nemzetközi kártérítési igényeket nem bátorítva – megoldódni látszik a Volkswagen dízel botránya. Talán elsősorban egy európai kártérítési hullám elkerülésére, a megoldás lényegének nem a nagy számban felsorakozott pertársaságokban tömörödő, becsapott vásárlók igazi kártérítési igényének kielégítését mutatják fel, hanem német üggyé formálva, a német vásárlók azért kapnak segítséget, hogy környezetvédelmi megfontolásokból a német városokból kitiltandó autók tulajdonosainak segítsenek.

A német kormány „a tiszta levegő és az egyéni közlekedés védelme városainkban” munkacímen futó, még nem konkrét programját Berlinben Angela Merkel jelenlétében hat órás vita során alakították ki.

A környezetvédelmi és közlekedési miniszter közreműködésével körvonalazódó elképzelés alaptétele, hogy az autótulajdonosoknak ne kelljen elszenvedniük autójuk kitiltását egyes városokból. Az ehhez szükséges átalakítások költségeit nem fogják a becsapott vásárlókra hárítani, és egyúttal az iparban dolgozóknak is munkát adnak. A vita központi eleme az volt, hogy ki viselje az átalakítás költségeit: teljes egészében az ipar, vagy a tulajdonosok is járuljanak-e  hozzá. Amíg a konzervatív közlekedési miniszter, Andreas Scheuer arra hajlott, hogy a gyártóknak tett kedvező ajánlatokkal (pl. 5000 eurós kedvezménnyel) arra kellene ösztönözni a becsapott autósokat, hogy váltsanak másik autóra, addig az SPD-s környezetvédelmi miniszter,  Svenja Schulze szerint a régi autókon kell igazán hatásos, nem csupán szoftveres szerkezeti átalakításokat végezni.

A Volkswagen USA-ban kirobbant dízel botrányát az váltotta ki, hogy az USA igazságszolgáltatásának nyomására, hosszas hazudozás után, a Volkswagen beismerte, hogy szándékosan csaló megoldást épített az autóiba, amelyik úgy befolyásolja a kipufogógázok összetételét, hogy az a törvényben előírt érték akár negyvenszerese lehet (például nitrózus gázainak összetétele). Mérések igazolják, hogy a csaló szoftveres dízelautók forgalomba helyezése óta a német városokban az emberi szervezetre veszélyes kipufogógázok mennyisége ártalmas szintre emelkedett.

A Németországban kidolgozott megoldás három szempontból is telitalálat. Csökkenti a levegő környezetszennyezési terhelését, némileg kárpótolja a becsapott vásárlókat, de ha cinikusak akarunk lenni a legfontosabb, hogy megpróbálja elkerülni a nemzetközi példát, hogy a Volkswagen mint német vállalat, kártérítést fizessen a becsapott vásárlóknak.

Ugyanis ha a Volkswagen Németországban a becsapott vásárlóinak fizetne, Európában futótűzként nyernék meg a kártérítési igényt azok a pertársaságok, amelyek most szerveződnek.

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Később hagy fel a dízellel a Fiat

Az eredetileg tervezettnél tovább folytatja a dízel autók gyártását...

Tuningteszt: Abarth 595 Competizione

Meghajtottuk a skorpiós márka legvadabb, 180 LE-s 500-asát.

Az Achates Power kétüteműje

A kaliforniai kutató-fejlesztő cég kétütemű, kompresszió-gyújtású benzinese már több,...

90 éves a DAF

A DAF rövid ideig különleges hajtásláncú személyautókat is gyártott.

Pikoló: Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta

A Renault turbós benzinesével, és színes belsővel kelleti magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás